درخشان شدن پوست با آب پیاز

به گزارش رکنا، برای درخشان شدن پوست به مدت یک هفته هر روز یک بار یک قاشق غذاخوری آب پیاز تازه و یک قاشق ماست ساده را ترکیب کنید و بعد یک قاشق روغن گیاهی دلخواه را اضافه کنید. 15 دقیقه روی پوست ماسک کنید و بعد بشویید تا نتایج شگفت انگیز درخشان شدن پوست تان را ببینید.

جوش یا آکنه واژه‌ای آشنا برای همه افراد است و هر فردی در بهترین حالت حداقل یک‌بار روی صورت یا بدنش جوش زده است. خوشبختانه این اختلال پوستی تا حد زیادی قابل درمان و پیشگیری است. جوش محدودیت سنی خاصی ندارد ولی اغلب، علت به‌وجود آمدن آن، تغییرات هورمونی است که در دوران نوجوانی و جوانی در بدن ایجاد می‌شود. پوست صورت دارای غدد چربی‌ساز است و همین موضوع عامل اصلی ایجاد جوش و آکنه روی سطح پوست است. جوش‌ها معمولا زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و چربی‌ها، منافذ پوست و فولیکول‌های مو را مسدود کرده باشند.

این اتفاق سبب ایجاد برجستگی‌های سفید و سیاه روی پوست صورت می‌شود که به آن جوش می‌گویند. آکنه و جوش معمولا روی صورت، پیشانی، بالا لب، قفسه سینه و شانه‌ها ایجاد می‌شود و دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، مشکلات هورمونی، استرس و چربی پوست سبب تشدید شدن آن می‌شود. در موارد شدید آکنه موجب ایجاد اسکار و زخم روی سطح پوست می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که جوش‌ها دیگر سطحی نیستند و به عمق پوست نفوذ کرده‌اند. تجمع چربی و آلودگی زیر پوست سبب تورم آن می‌شود و هر چقدر این تورم بیشتر باشد پوست آسیب بیشتری می‌بیند و جوش‌های ریز پوست، بزرگ‌تر و نمایان‌تر می‌شوند.

اکثر افراد برای درمان جوش و آکنه به سراغ راه‌های سخت و هزینه‌بر می‌روند و از روش‌های طبیعی غافل‌اند. پیاز یکی از خوراکی‌هایی است که با داشتن انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند. پیاز سرشار از مواد مغذی مانند سدیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌هاست و استفاده مداوم از آن تاثیر شگفت‌انگیزی روی پوست دارد. پیاز علاوه بر خواصی که برای بدن دارد؛ دارای ترکیبات مفید برای کاهش التهاب و کلاژن‌سازی پوست است و به استحکام و سفت شدن پوست کمک می‌کند. پیاز تاثیرات فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد و استفاده از آن در دراز مدت معجزه می‌کند.

یکی از معجزه‌های پیاز برای پوست رفع لک‌ها و جوش‌های سطح پوست است. عصاره و آب پیاز به خوبی و در مدت زمان کوتاه جای جوش، آکنه و اسکار را از سطح پوست برمی‌دارد و بعنوان یک روش ساده و طبیعی برای از بین بردن جوش و لک شناخته شده است. پیاز یک منبع غنی از مواد معدنی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، E و C است که سبب جلوگیری از بیماری‌های پوستی می‌شود.

انواع جوش صورت

جوش صورت مشکلی است که اکثر افراد در سنین نوجوانی و جوانی با آن درگیر هستند. جوش‌ها در حالت کلی به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم‌بندی می‌شوند. جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سر سفید از نوع جوش‌های غیرالتهابی به‌شمار می‌روند. درمان این نوع از جوش‌ها ساده‌تر است و در اکثر موارد با روش‌های خانگی نیز می‌توان آن‌ها را درمان کرد. نوع دیگر جوش‌ها نظیر ندول، پاسچول، پاپول و کیست ها از نوع جوش‌های التهابی به شمار می‌روند و درمان آن‌ها معمولا سخت‌تر و زمان‌برتر است.

جوش سرسیاه یا زیرپوستی باز

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست و فولیکول‌های مو توسط ترکیبی از چربی، آلودگی و سلول‌های مرده پوست بسته شوند. زمانی که منافذ مسدود شوند و تنها بالای آن‌ها باز بماند این اتفاق منجر به مشخص شدن رنگ سیاه در سطح پوست می‌شود. جوش‌های سرسیاه یا زیرپوستی باز با نام کومدون‌های باز نیز شناخته می‌شوند و به شکل نقطه‌های سیاه روی پوست ظاهر می‌شوند. پوست اطراف این جوش‌ها اغلب شکل خاصی ندارد و بدون درد هستند. جوش‌های سرسیاه را می‌توان با فشار ملایم دست خارج کرد ولی پیشنهاد می‌کنیم از این روش برای از بین بردن آن‌ها استفاده نکنید. تخلیه کردن جوش‌ها با استفاده از دست نه تنها باعث ایجاد زخم روی پوست می‌شود بلکه جای آن نیز روی پوست صورت باقی می‌ماند.

جوش سرسفید یا زیرپوستی بسته

جوش‌های سرسفید یا زیرپوستی بسته از معمول‌ترین نوع جوش و آکنه به حساب می‌آیند. جوش‌های سرسفید نیز مانند جوش‌های سرسیاه در صورت بسته شدن منافذ پوست توسط چربی و سلول‌های مرده ایجاد می‌شوند. در این حالت برخلاف جوش‌های سرسیاه بالای منافذ کاملا بسته می‌شوند و این‌طور به نظر می‌رسد که یک برجستگی کوچک و سفید رنگ از پوست بیرون زده است. درمان جوش‌های سرسفید نسبتا سخت‌تر از جوش‌های سرسیاه است، زیرا در این حالت منافذ پوست کاملا بسته است. جوش‌های سرسفید به کومدون‌های بسته نیز معروف هستند و به شکل برجستگی‌های سفید و چرکی روی پوست صورت دیده می‌شوند.

در رابطه با این نوع از جوش‌ها، معمولا پوست اطراف جوش کمی ملتهم، ضخیم و قرمز می‌شود و ممکن است دردناک نیز باشد. شاید خیلی از افراد برای از بین بردن این جوش‌ها از روش فشار دادن و تخلیه چرک داخل جوش استفاده کنند که این راه درستی برای درمان جوش نیست. این کار فقط باعث زخم شدن جای جوش می‌شود و مقداری از چرک آن داخل جوش باقی می‌ماند. محصولات حاوی سالیسیلیک‌اسید برای درمان جوش‌های سرسفید موثر عمل می‌کند.

خواص پیاز برای پوست صورت

پیاز علاوه بر اینکه بعنوان چاشنی غذا کاربرد دارد دارای خواص شگفت‌انگیزی برای پوست صورت است. پیاز و آب آن فواید بسیار زیادی برای پوست دارد و به سلامت و درخشندگی آن کمک می‌کند. از آب پیاز در تهیه بسیاری از ماسک‌های صورت استفاده می‌شود که به درمان جوش و آکنه پوست کمک می‌کند. پیاز به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی که دارد بعنوان یک ضدعفونی کننده قوی برای پوست عمل می‌کند. خاصیت ضدعفونی کنندگی پیاز سبب محافظت از پوست شده و از ایجاد آکنه و انواع جوش‌ها جلوگیری می‌کند. آب پیاز همچنین تاثیر مثبت روی بهداشت و لطافت پوست‌های چرب و ضخیم دارد. آب پیاز غنی از گوگرد و اسیدسیتریک است و به خوبی می‌تواند جوش‌های سرسفید و سرسیاه روی بینی، پیشانی و دیگر قسمت‌ها را ضدعفونی و درمان کند. در ادامه به معرفی تعدادی از خواص پیاز برای پوست صورت می‌پردازیم.

ضدپیری

پیاز همانند سیر بر فعالیت دو نوع آنزیم که سبب ایجاد التهاب و تحریک پوست می‌شوند تاثیر می‌گذارد و با کاهش یا توقف فعالیت آن‌ها از پیری و چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. پیاز یک خوراکی آنتی‌اکسیدانی و غنی از گوگرد است و همین عامل آن را به یک ضدالتهاب قوی تبدیل کرده است. آنتی‌اکسیدان موجود در پیاز با رادیکال‌ها آزاد سطح پوست مبارزه می‌کند و از بروز علائم پیری پوست جلوگیری می‌کند. پیاز همچنین دارای ویتامین‌های A و C است و با مراقبت از پوست مانع از پیری زودرس آن می‌شود. برای استفاده از پیاز بعنوان ضدپیری می‌توانید یک عدد پیاز تازه را به قطعات کوچک خرد کنید و آب آن را بگیرید. یک تکه پنبه را به آب پیاز آغشته کنید و روی تمام سطح پوست‌تان بمالید. این کار جریان خون را در سراسر پوست به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد و در نهایت پوستی صاف، جوان و بدون چین و چروک را به شما هدیه می‌دهد.

لایه‌بردار

آب یا عصاره پیاز دارای اسیدهای گیاهی است و سبب پیلینگ پوست می‌شود. پیلینگ یا لایه‌برداری به کاری گفته می‌شود که طی آن یک لایه از سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شود. این کار علاوه بر اینکه به شادابی و نشاط پوست کمک می‌کند عملکرد مناسبی نیز در برابر جوش و آکنه دارد.

ضدجوش و آکنه

با استفاده از آب پیاز می‌توانید صورتی شفاف، زیبا، صاف و بدون جوش و آکنه داشته باشید. آب پیاز ضدعفونی کننده، ضدالتهاب و باکتری است و به خوبی با باکتری‌های مولد آکنه مقابله می‌کند و از ایجاد جوش روی پوست جلوگیری می‌کند. پیاز دارای مقداری گوگرد ارگانیک است که با تمیز نگه داشتن منافذ پوست از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. برای استفاده از خواص پیاز بعنوان ضدجوش و آکنه، باید مقداری آب پیاز را با کمی روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی پوست صورت بمالید. اجازه دهید مخلوط پیاز و روغن برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست‌تان باقی بماند، سپس با آب ولرم شستشو دهید. استفاده منظم از این ترکیب تاثیر فوق‌العاده‌ای روی درمان جوش و آکنه دارد.

تقویت کلاژن‌سازی پوست

پیاز توانایی تولید کلاژن را دارد. پیاز دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ویتامین C است که به تقویت کلاژن‌سازی در پوست کمک می‌کند. کلاژن با تولید سلول‌های پوستی سالم از پیری و شل‌ شدن پوست جلوگیری می‌کند و سبب استحکام آن می‌شود.

روشن کردن رنگ پوست

پیاز خواصی دارد که در روشن شدن رنگ پوست موثر است. آب پیاز خون را تصفیه می‌کند و با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و انواع ویتامین‌ها سبب روشن و درخشان شدن رنگ پوست می‌شود. برای روشن کردن رنگ پوست با استفاده از آب پیاز کافی است دو قاشق غذاخوری آب پیاز تازه را با یک قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق چای‌خوری شیر و یک قاشق چای‌خوری جوز هندی ترکیب کنید. این ماسک را به‌طور یکدست روی صورت‌تان بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست بماند. بعد از این مدت صورت‌تان را با آب و شوینده صورت بشویید.

محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید

پیاز سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و ویتامین‌ها مانند A، C و E است که همگی آن‌ها از پوست در برابر اثرات مخرب اشعه ماورابنفش خورشید محافظت می‌کنند. پیاز به تنهایی جایگزین مناسبی برای ضدآفتاب نیست ولی می‌تواند بعنوان یک ترکیب کمی برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید استفاده شود.

طرز تهیه ماسک خانگی آب پیاز برای درمان جوش و آکنه

پیاز یکی از مواد اولیه ضروری برای تهیه غذا است. اما غیر از پخت و پز کاربردهای دیگری هم دارد که ممکن است از شنیدن آن‌ها شگفت‌زده شوید. یکی از کاربردهای آب پیاز تهیه ماسک برای پوست و مو است. پیاز دارای خواص ضدباکتریایی، ضد عفونی‌کنندگی و ضدالتهابی است که به کاهش التهاب و جلوگیری از جوش و آکنه کمک می‌کند. ویتامین C موجود در پیاز به تغذیه پوست کمک کرده و آن را سالم و درخشان نگه می‌دارد. از کاربردهای ماسک آب پیاز می‌توان به رفع جای جوش، آکنه، تیرگی پوست و جلوگیری از خشکی پوست اشاره کرد. ماسک‌های خانگی تهیه شده با آب پیاز برای پوست‌های چرب و ضخیم عملکرد خوبی دارند و از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می‌کنند. ماسک آب پیاز خاصیت روشن‌کنندگی نیز دارد و بعد از چند بار استفاده متوجه روشن شدن رنگ پوست‌تان خواهید شد.

ماسک خانگی آب پیاز و عسل

خواص عسل برای پوست بر هیچکس پوشیده نیست. عسل حاوی کربوهیدارت، پتاسیم، گلوکز، ویتامین B و ویتامین C است که تمامی آن‌ها برای از بین بردن جوش و آکنه مفید هستند. مواد مغذی موجود در عسل به حفظ شادابی و لطافت پوست کمک می‌کند و با مرطوب نگه داشتن پوست از خشک و چروک شدن آن جلوگیری می‌کند. ماسک آب پیاز و عسل معجزه‌گر پوست است. ماسک آب پیاز و عسل علاوه بر رفع تیرگی و جای جوش با پیری زودرس پوست نیز مقابله می‌کند. مواد لازم برای تهیه ماسک عسل و پیاز، عسل طبیعی و پیاز است. برای تهیه این ماسک ابتدا باید عسل را کمی حرارت دهید تا رقیق شود. سپس آب پیاز را به عسل رقیق شده اضافه کنید و برای مدت 5 دقیقه رو حرارت ملایم مخلوط کنید. بعد از سرد شدن، یک لایه از ماسک را روی پوست‌تان بزنید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه رو صورت بماند. بعد از خشک شدن ماسک صورت‌تان را با شامپو و آب ملایم بشویید. این ماسک در دراز مدت به درخشندگی پوست و از بین بردن لک‌های صورت کمک می‌کند.

ماسک خانگی آب پیاز و ماست

اگر به دنبال یک ماسک خانگی برای پوست‌تان هستید بی‌شک ماسک آب پیاز و ماست یکی از بهترین‌ها است. ماست حاوی زینک، لاکتیک‌اسید و ویتامین B است که همگی آن‌ها باعث درخشندگی و جوانی پوست می‌شوند. ماست یک رطوبت‌رسان و آبرسان قوی است و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. برای تهیه ماسک صورت بهتر است از ماست کم‌چرب استفاده کنید. ماست پرچرب برای پوست‌های چرب مناسب نیست و باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پیاز نیز در مدت کوتاهی مشکلات پوستی را برطرف کرده و سبب تغذیه سلول‌های پوستی می‌شود. لاکتیک‌اسید موجود در ماست در کنار عصاره پیاز خواص درمانی این ماسک را چند برابر افزایش می‌دهد.

برای تهیه ماسک آب پیاز و ماست باید پیاز را ریز خرد کرده و آب آن را بگیرید. سپس دو قاشق آب پیاز را با ماست و یا در صورتی که ماست موجود نبود با کشک مخلوط کنید. اگر از بوی پیاز خوش‌تان نمی‌آید می‌توانید چند قطره روغن اسطوخودوس یا روغن رزماری به ماسک اضافه کنید. این ماسک را برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست صورت به‌صورت دورانی ماساژ دهید. بعد از این مدت می‌توانید ماسک را از روی صورت‌تان پاک کنید. اگر چشم‌هایتان به بوی پیاز حساس است فقط ماسک را روی صورت بزنید و از ماساژ دادن آن بپرهیزید. اگر به مدت یک ماه به‌طور منظم از این ماسک خانگی استفاده کنید می‌توانید تاثیرات شگفت‌انگیز آن بر زیبایی و شادابی پوست را ببینید.

ماسک خانگی آب پیاز و آب گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است و از پوست در برابر بروز آکنه و جوش محافظت می‌کند. همچنین گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین C است و به کوچک کردن منافذ باز پوست نیز کمک می‌کند. گوجه‌فرنگی علاوه بر اینکه به‌صورت ماسک قابل استفاده است به تنهایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بهره‌برداری از خواص گوجه‌فرنگی برای کوچک کردن منافذ باز صورت می‌توانید آن را مستقیما روی پوست قرار دهید. برای تهیه ماسک آب پیاز و گوجه‌فرنگی باید مقداری آب پیاز را با کمی پوره یا آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید.

برای نرم و لطیف کردن پوست می‌توانید مقداری روغن گیاهی نیز به ماسک اضافه کنید. این ماسک را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت قرار دهید سپس با آب ولرم بشویید. برای نتیجه بهتر می‌توانید این ماسک را هفته‌ای دو بار استفاده کنید. در رابطه با این ماسک مراقب باشید که گوجه حساسیت‌زا است. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت‌های پوستی بهتر است ابتدا این ماسک را روی یک قسمت کوچک از پوست تست کنید تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

ماسک خانگی آب پیاز و آرد نخود

نخود و آب آن یکی از منابع غنی از پروتئین، ویتامین B، ویتامین C، منیزیم، منگنز و کلسیم است و نقش مهمی در سلامت پوست و بدن دارد. یکی از خواص بینظیر نخود رفع چین و چروک های پوستی است. منگنز موجود در نخود انرژی لازم برای سلول‌ها را فراهم کرده و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. نخود علاوه بر اینکه از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند برای پاکسازی پوست نیز کاربرد دارد. ماسک نخود با لایه‌برداری پوست سبب شفافیت و رفع تیرگی پوست می‌شود.

برای تهیه ماسک آب نخود و آب پیاز کافی است دو قاشق غذاخوری آرد نخود را به همراه نصف قاشق شیر، کمی جوز هندی، یک قاشق غذاخوری آب پیاز و چند قطره روغن گیاهی ترکیب کنید. این ترکیب را به خوبی هم بزنید تا قوام بیاید و ترکیب نسبتا غلیظی به‌دست بیاید. این ماسک را روی صورت‌تان بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند. بعد از اینکه این ماسک روی صورت خشک شد آن را با یک تکه پنبه آغشته به شیر پاک کنید. بهتر است این کار را با حرکات دورانی انجام دهید سپس با آب ولرم بشویید. برای نتیجه بهتر هفته‌ای دو بار از این ماسک خانگی استفاده کنید.

ماسک خانگی آب پیاز و آبلیمو

آب لیموترش برای پوست فوق‌العاده عمل می‌کند. آب لیموترش و خواصی که دارد به کاهش چربی پوست کمک کرده و ظاهر پوست را زیبا و شفاف نگه می‌دارد. خواص آبلیمو از ویتامین ث و اسیدیته بودن آن ناشی می‌شود. همچنین آبلیمو حاوی مقدار زیادی نیاسین‌اسید است که با رفع خشکی پوست از بروز التهابات پوستی جلوگیری می‌کند. آبلیمو از ایجاد آکنه، پسوریازیس و چربی اضافی پوست جلوگیری می‌کند و باعث افزایش کلاژن‌سازی در پوست می‌شود.

یکی از ماسک‌های مفید و کاربردی برای از بین بردن جوش و لک، ماسک آب پیاز و آبلیمو است. درست کردن این ماسک بسیار آسان است. برای تهیه ماسک آبلیمو و آب پیاز کافی است یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با دو قاشق غذاخوری آب پیاز تازه ترکیب کنید و با کمک یک تکه پنبه روی پوست بمالید. بعد از گذشت 15 دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم شستشو دهید. برای نتیجه بهتر و کاهش تیرگی و لک‌های پوستی می‌توانید هفته‌ای دو بار از این ماسک فوق‌العاده استفاده کنید.

ماسک خانگی آب پیاز و زردچوبه

زردچوبه غنی از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی است. این ادویه خواص بینظیری برای پوست دارد و استفاده از آن باعث روشن شدن و درخشندگی رنگ پوست می‌‌شود. زردچوبه بعنوان یک درمان خانگی موثر برای آکنه، اگزما، خشکی پوست، چین و چروک اطراف چشم و کبودی زیر چشم نیز شناخته می‌شود. زردچوبه به دلیل سرشار بودن از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، التهابات پوست را کاهش می‌دهد و از بروز آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات پیش می‌آید جوش و آکنه روی سطح پوست، به مرور زمان تبدیل به لک و نقاط تیره روی پوست شود. استفاده از ماسک زردچوبه در این موارد کاربردی است. زردچوبه با کاهش تجمع رنگدانه در پوست سبب یکنواختی رنگ پوست می‌شود. این ماسک پوست را به خوبی آبرسانی می‌کند و باعث لطافت آن می‌شود. ماسک زردچوبه برای لایه‌برداری پوست نیز قوی عمل می‌کند و باعث حذف سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود. برای تهیه ماسک آب پیاز و زردچوبه کافی است یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با مقدار کمی زرچوبه مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی صورت‌تان بمالید. در صورت نیاز می‌توانید هر روز از این ماسک استفاده کنید.

ماسک خانگی آب پیاز و روغن بادام یا زیتون

خواص روغن‌های گیاهی برای پوست بر هیچکس پوشیده نیست. هزاران سال است که افراد برای سلامتی و شادابی پوست‌شان از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن بادام استفاده می‌کنند. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب مفید برای پوست است. این اسیدها شامل اسیداولئیک، اسیدپالمیتیک و اسیدلینولئیک هستند و هر سه آن‌ها برای سلامت پوست مفید هستند. روغن زیتون غنی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است که سبب حفظ رطوبت پوست می‌شود. روغن زیتون به خوبی پوست را احیا می‌کند و با کاهش خشکی پوست باعث درخشندگی آن می‌شود. ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون، اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و آلودگی‌ها را خنثی می‌کند.

این روغن می‌تواند بعنوان یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی ماسک‌های خانگی برای پوست باشد. روغن بادام نیز یکی دیگر از روغن‌های متداول در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی است و خواص فراوانی برای پوست دارد. این روغن سبب رطوبت‌رسانی، نرم‌کنندگی و رطوبت‌رسانی پوست می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها روغن بادام داشتن ویتامین E است. این روغن همچنین سرشار از منیزیم، فسفر، مس، بیوتین و اسیدهای چرب امگا 3 است که به داشتن پوستی صاف و زیبا کمک می‌کند. از دیگر خواص روغن بادام می‌توان به ضدباکتریایی و ضدمیکروبی بودن آن اشاره کرد. همین خاصیت روغن بادام باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجادکننده جوش و آکنه و روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

آب پیاز نیز خواص فراوانی برای پوست دارد که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم. آب پیاز خاصیت درخشان‌کنندگی دارد و می‌تواند جای جوش و آکنه را از روی پوست صورت پاک کند. به راحتی و با کمک کمی روغن بادام یا روغن زیتون و آب پیاز می‌توانید یک ماسک خانگی مفید برای پوست‌تان تهیه کنید. برای درست کردن این ماسک باید یک قاشق غذاخوری آب پیاز را با یک قاشق چای‌خوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید. این ماسک را با استفاده از یک تکه پنبه روی تمام سطح پوست‌تان بزنید و به‌صورت دورانی روی صورت ماساژ دهید. بعد از 15 تا 20 دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

از بین بردن بوی نامطبوع پیاز

پیاز حاوی ترکیباتی مانند گوگرد و اورگانوسولفور است و بوی بد آن نیز ناشی از همین ترکیبات است. تحقیقات علمی که روی پیاز انجام شده است نشان می‌دهد همین ترکیبات موجود در پیاز که موجب ایجاد بوی بد در آن می‌شود، علاوه بر سم‌زدایی سبب از بین بردن سلول‌های سرطانی نیز می‌شود. پیاز به دلیل خواص بینظیری که دارد یکی از ترکیبات اصلی در ساخت بسیاری از ماسک‌های خانگی شناخته شده است. پیاز بوی نامطبوعی دارد و بسیاری از افراد به دلیل بوی تند و زننده آن از استفاده از این خوراکی مفید در ساخت ماسک پشیمان می‌شوند.

این در حالی است که با استفاده از چند راهکار ساده می‌توان این بوی بد را تا مقدار زیادی کاهش داد. یکی از این راهکارهای کاربردی استفاده از روغن‌های گیاهی معطر در ترکیبات ماسک آب پیاز است. روغن‌های گیاهی به خوبی بوی پیاز را از بین می‌برند. راهکار دیگر که برای بعد از استفاده از ماسک کاربرد دارد، استفاده از آبلیمو است. بعد از اینکه ماسک را از روی صورت‌تان پاک کردید و شستید بهتر است با کمی آبلیمو صورت را ماساژ دهید تا از شر بوی نامطبوع پیاز خلاص شوید.

پیاز بسیار مقرون به صرفه و در دسترس است و حکم معجزه را برای پوست دارد. پیاز حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای پوست و مو است و به بهبود وضعیت آن‌ها کمک می‌کند. در این مقاله چند راهکار برای استفاده از پیاز بعنوان ماسک صورت ضدجوش و ضدآکنه را به شما آموزش دادیم.

کدخبر: 951850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟