زیبایی با زردچوبه

به گزارش رکنا، زردچوبه ادویه ای است که در زیبایی و رفع مشکلات پوستی کاربرد دارد. برای رفع آکنه می توانید عسل را با زردچوبه مصرف کنید. برای شفافیت پوست از زردچوبه و ماست کمک بگیرید. همچنین ترکیب ژل آلوئه ورا و زردچوبه خاصیت ضد لک دارد.

زردچوبه چیست؟

زردچوبه یک گیاه بومی آسیاست که اغلب در آشپزی استفاده می‌شود. این ادویه به دلیل کارکرد درمانی خود، در انواع مکمل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یک کارکرد منحصر به فرد زردچوبه، در محصولات مراقبت از پوست است. جدای از این که بعضی محصولات پوستی موجود در بازار حاوی زردچوبه است، از این ماده می‌توان در تهیه ماسک های پوست خانگی هم استفاده کرد. درواقع، ماسک صورت زردچوبه برای کمک به رفع بسیاری از دغدغه‌‌های پوستی مفید است.

در اینجا 3 ماسک زردچوبه برای صورت را به شما معرفی می‌کنیم. نحوه تهیه این ماسک‌ها، همچنین مزایا و خطرات بالقوه آن را بررسی خواهیم کرد تا متوجه شوید که آیا ماسک زردچوبه مورد نظر مناسب پوست شما است یا خیر؟ اما پیش از آن بهتر است بدانید که استفاده و خرید زردچوبه به صورت موضعی روی پوست صورت دقیقا چه فایده‌ای دارد.

مزایای استفاده از زردچوبه در ماسک صورت

زردچوبه پتانسیل کاهش تورم، التهاب و تحریک را دارد. از آنجایی که التهاب عامل مهمی است که دیگر بیماری‌های پوستی را تشدید می‌کند؛ بنابراین استفاده از زردچوبه به عنوان عنصر اصلی ماسک صورت، می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

کاهش احتمال بروز بیماری‌های پوستی

کورکومینوئیدها که ترکیبات فعال موجود در زردچوبه هستند، می‌توانند التهاب مربوط به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس را از بین ببرند. این عناصر به نوعی پوست را آرام می‌کند.

از بین بردن باکتری

زردچوبه باکتری‌های موجود در پوست را که می‌توانند به کیست‌های آکنه و عفونت‌های استافیلوکوکوس تبدیل شوند، درمان و از پخش شدن آن پیشگیری می‌کند.

درمان آکنه

زردچوبه با پتانسیل ضدالتهابی خود برای درمان آکنه التهابی مفید باشد. این اثر شامل درمان و پیشگیری از کیست، ندول، پوسچول، پاپول و اسکار آکنه یا همان جای جوش است.

دارای عملکرد آنتی‌اکسیدانی

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. وقتی صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از تخریب سلول‌های سالم پوست توسط رادیکال‌های آزاد کمک کنند. این ویژگی می‌تواند از بروز هایپرپیگمانتاسیون، اسکارها و دیگر مشکلات طولانی‌مدت و مزمن پوست جلوگیری کند. حتی مصرف زردچوبه، همراه با دیگر عادات سبک زندگی سالم، احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

کنترل هایپرپیگمانتاسیون

اگر لکه‌های پوستی تیره‌تر از بافت طبیعی پوست خود دارید، به هایپرپیگمانتاسیون مبتلا هستید. تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات با پایه زردچوبه بیش از 14 درصد باعث کاهش هایپرپیگمانتاسیون در طی چهار هفته می‌شود.

کاهش تحریک‌پذیری پوست

استفاده از زردچوبه به صورت موضعی، می‌تواند احتمال تحریک پوست را کاهش دهد. همانطور که گفتیم کورکومینوئیدهای موجود در زردچوبه به عنوان کاهش‌دهنده بالقوه تحریک‌پذیری شناخته می‌شوند. به این ترتیب با استفاده از این محصول، احتمال بروز انواع التهابات و شرایط مزمن و غیرقابل کنترل در پوست شما کاهش می‌یابد.

درمان چین و چروک

محققان بسیاری زردچوبه را به عنوان یک درمان طبیعی برای خطوط ریز و چین و چروک پوست صورت پیشنهاد می‌کنند. استفاده موضعی از این محصول برای بهبود ظاهر کلی بافت پوست بسیار مفید است.

3 ماسک صورت با زردچوبه

کلید تهیه ماسک صورت زردچوبه ترکیب پودر زردچوبه با یک عامل غلیظ‌کننده برای ایجاد بافت خمیری است. ترکیباتی که به زردچوبه اضافه می‌شود، مشخص می‌کند که ماسک مورد نظر برای رفع کدام مشکل پوستی مناسب است. به این ترتیب 3 ماسک صورت با زردچوبه عبارتند از:

1. زردچوبه و عسل و آب گرم مخصوص رفع جوش و آکنه

اگر نگران آکنه و جوش صورت خود هستید، از ترکیب زردچوبه با آب گرم و عسل استفاده کنید. این ترکیب دارای خواص ضد باکتریایی است و به نوعی منبع انرژی آکنه‌ها را نابود می‌کند. علاوه بر زردچوبه، عسل هم دارای خواص ضدباکتریایی است. به این ترتیب ماسک مورد نظر از تجمع باکتری در منافذ پوست جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد جوش در منطقه وسیع‌تری از پوست شیوع پیدا کند. همچنین برای بهره بردن از قدرت آنتی‌اکسیدانی، به سادگی زردچوبه را با آب ترکیب کنید. اگر غلظت و بافت این ماسک به نظرتان مناسب نبود، کافی است از مقداری آرد بادام یا آرد برنج استفاده کنید، تا بافت آن برای گذاشتن روی صورت مناسب‌تر شود.

2. زردچوبه و ماست و آب لیموی تازه برای بهبود رنگ پوست و از بین چین و چروک

زردچوبه را با ماست و آب لیموی تازه ترکیب کنید و به همین راحتی یک محصول روشن‌کننده طبیعی پوست خواهید داشت. این ترکیب دارای اثرات روشن‌کنندگی و تا دلتان بخواهد مغذی است. ماست پوست را سفت کرده و همچنین لکه‌ها و تیرگی‌ها را کمرنگ می‌کند. این ترکیب بروز نشانه‌های پیری پوست مانند چین و چروک را به تاخیر می‌اندازد.

3. زردچوبه و ژل آلوئه ورا برای تسکین التهابات

برای درمان حساسیت و تحریک‌پذیری پوست صورت از ترکیب پودر زردچوبه با ژل آلوئه ورا استفاده کنید. این ترکیب اثرات تسکین‌دهندگی طبیعی دارد. از طرفی ژل آلوئه ورا همان ماده‌ای است که می‌تواند پوست شما را به خوبی تغذیه کند. ترکیب این دو ماده می‌تواند یک برنامه مراقبت از پوست ساده و موثر باشد که در طولانی‌مدت هم قابل استفاده و امن است.

نکات کلیدی برای استفاده از ماسک زردچوبه روی پوست صورت

در اینجا لازم است چند نکته مهم را به شما بگوییم:

    مهم نیست که کدام دستور تهیه ماسک زردچوبه را انتخاب می‌کنید، ماسک را هر بار حدود 10 دقیقه روی صورت تان بگذارید. سپس صورت خود را به طور کامل با آب ملایم بشویید و با سرم آبرسان یا مرطوب‌کننده طبیعی مرطوب کنید.

    به هیچ عنوان ماسک حاوی زردچوبه را از شب تا صبح روی پوست تان قرار ندهید، چون زردچوبه رنگ قدرتمندی داشته و می‌تواند روی پوست تان لکه ایجاد کند. به خصوص اگر پوست روشنی دارید، بسیار مراقب باشید.

    اگر متوجه لکه زرد ناشی از زردچوبه روی پوست تان شدید، آن را با شیر ماساژ داده و سپس بشویید.

    شما می‌توانید حداکثر دو تا سه بار در هفته از ماسک زردچوبه برای پوست صورتتان استفاده کنید.

    مانند دیگر ماسک های مراقبت از پوست، ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج کامل ماسک زردچوبه خانگی را مشاهده کنید. بنابراین بدون تردید باید حداقل برای چند هفته از این ماسک‌ها استفاده کنید و سپس منتظر تغییرات باشید.

عوارض استفاده موضعی از زردچوبه

زردچوبه زمانی که به صورت خوراکی یا موضعی استفاده شود، به طور کلی یک محصول بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. همچنین هیچ عارضه جانبی شناخته شده‌ای از زردچوبه مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست دیده نشده است. با این حال، اگر قرار است کاملا مراقب سلامت خود باشید، قبل از استفاده از هر ماده جدید روی پوست خود، اول آن را تست کنید. حتی محصولات گیاهی مانند زردچوبه می‌توانند در موارد نادر حساسیت ایجاد کنند.

برای این کار باید مقدار کمی از ماسک مورد نظر را ابتدا روی بازوی خود استفاده کنید. سپس یک روز صبر کنید و اگر هیچ واکنشی ایجاد نشد، استفاده از ماسک زردچوبه روی صورت تان کاملا بی‌خطر است. اما اگر قرمزی، تورم یا خارش روی پوستتان ایجاد شد، از ماسک زردچوبه استفاده نکنید.

کدخبر: 946643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟