نوشابه‌های رژیمی بزاق شما را فریب می‌دهند

به گزارش رکنا، مطالعه اخیر Food Research International نشان می‌دهد که آیا مصرف نوشیدنی های شیرین بر سطوح انسولین بزاق، آسپارتام، آلفا آمیلاز (AMI) و پروتئین کل تأثیر می‌گذارد.

مصرف جهانی غذاها و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده ها زیاد است، زیرا بسیاری از افراد ذاتاً طعم شیرین را ترجیح می دهند. در واقع، بسیاری از مردم به دلیل کاهش تراکم کالری آنها در مقایسه با ساکارز، شکر را با شیرین کننده ها جایگزین کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که شیرین کننده های بدون قند نباید صرفاً برای کنترل وزن استفاده شوند، زیرا شواهدی در مورد فواید آنها برای استفاده طولانی مدت وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف شیرین کننده باعث ایجاد عدم تحمل گلوکز در افراد چاق می شود. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا استفاده طولانی مدت شیرین کننده بر متابولیسم تأثیر می گذارد یا باعث اثرات نامطلوب می شود، نیاز است.

شیرین کننده های رایج

شیرین کننده های رایج اضافه شده در غذاها و نوشیدنی ها شامل آسپارتام، سیکلامات و آسه سولفام پتاسیم است که همگی محصولات مصنوعی هستند. در میان این شیرین کننده های مصنوعی، آسپارتام تجاری ترین محصول در سطح جهان است. اجزای اصلی آسپارتام آسپارتات و فنیل آلانین هستند که در مجرای روده متابولیزه می شوند.

سیکلامات سدیم به دلیل طعم باقیمانده با سایر شیرین کننده ها تکمیل می شود. اگرچه برخی از کشورها استفاده از سیکلامات سدیم را ممنوع کرده اند، برخی دیگر استفاده از آن را به عنوان یک افزودنی غذایی در سطوح تایید شده مجاز دانسته اند. آسه سولفام پتاسیم یک ترکیب مصنوعی با قدرت شیرین کنندگی بالا است اما این ماده متابولیزه نمی شود.

در انسان، هضم قند ها در حفره دهان به دلیل وجود آلفا آمیلاز بزاقی شروع می شود. طعم شیرین از طریق تحریک جوانه های چشایی موجود در حفره دهان درک می شود.

متعاقباً، طعم شیرین بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی ازجمله افزایش ترشح بزاق و ترشح انسولین را تحریک می کند. ترشح انسولین در مراحل مختلفی از جمله فاز سفالیک رخ می دهد که با افزایش اولیه سطح انسولین در خون پس از مواجهه خوراکی با شیرینی همراه است؛ ترشح، کاهش سطح گلوکز خون و افزایش اشتها. AMI بزاق به طور مستقیم با جذب کربوهیدرات و شاخص گلیسمی در ارتباط است.

درک میزان ترشح آنزیم ها و هورمون های بزاقی در پاسخ به مصرف شیرین کننده مصنوعی بسیار مهم است، زیرا این امر هضم و متابولیسم کربوهیدرات را منعکس می کند.

مطالعه درباره شیرین کننده های مصنوعی

کارآزمایی تصادفی یک سوکور کنونی سطوح آسپارتام بزاق، پروتئین کل، AMI بزاق و سطوح انسولین را پس از مصرف نوشیدنی‌های شیرین بررسی می‌کند.

در مجموع 15 بزرگسال جوان سالم و نرمالگلیسمی در گروه مطالعه وارد شدند که 11 نفر از آنها زن بودند. همه کاندیداها شرایط دهانی سالمی داشتند و هیچ یک از بیماری‌های مزمن زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و سرطان را گزارش نکردند. از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا یک هفته قبل از شروع کارآزمایی و در طول آزمایش، مصرف شیرین کننده ها را در رژیم غذایی خود متوقف کنند.

در مجموع پنج جلسه شرکت کنندگان شرکت کردند که در طی آن از آنها خواسته شد در هر جلسه 200 میلی لیتر نوشیدنی آزمایشی بنوشند. پنج نوشیدنی آزمایشی مختلف مورد استفاده در این مطالعه شامل نوشابه های رژیمی، نوشابه های غیرالکلی معمولی، آب معدنی با شیرین کننده ها، همان محصولات با محتوای ساکارز کم 0.02 گرم در میلی لیتر و آب بودند.

در هر جلسه، شرکت کنندگان بدون مصرف غذا یا نوشیدنی تا پایان جمع آوری بزاق از آزمایشگاه بازدید می کردند. در هر جلسه 5 نمونه بزاق شامل قبل از مصرف نوشیدنی آزمایشی، 15 دقیقه پس از مصرف نوشیدنی آزمایش، بعد از 30 دقیقه، بعد از 60 دقیقه و بعد از 120 دقیقه جمع آوری شد که به نام های T0، T1، T2 نامیده می شد. به ترتیب T3 و T4.

یافته های مطالعه

آسپارتام در بزاق افرادی که نوشابه های رژیمی و آب حاوی شیرین کننده مصرف می کردند، شناسایی شد. افزایش مداوم آسپارتام در T4 مشاهده شد، بنابراین نشان می دهد که آسپارتام برای مدت طولانی در دستگاه گوارش باقی می ماند.

اگرچه هم آب با نوشیدنی آزمایشی شیرین کننده و هم نوشابه رژیمی حاوی همان غلظت شیرین کننده مصنوعی بودند، سطح آسپارتام بیشتری برای کسانی که نوشابه رژیمی مصرف کردند ثبت شد.

ارتباط بین غلظت آسپارتام و سطح انسولین فقط برای مصرف نوشابه رژیمی و نه برای نوشیدنی آزمایشی آب شیرین مشاهده شد. عدم تغییر سطح انسولین پس از مصرف آب شیرین نشان دهنده متابولیسم سریع تر در مقایسه با نوشابه های رژیمی است.

نکته مهم این است که همه نوشابه‌ها دارای pH کمتری نسبت به نوشیدنی آزمایشی آب شیرین هستند که می‌تواند فرآیندهای فیزیولوژیکی دیگر را به غیر از طعم شیرین تحریک کند.

سطح انسولین پس از مصرف نوشابه های معمولی و رژیمی افزایش یافت. اگرچه در ابتدا نوشابه‌های معمولی و رژیمی افزایش‌های مشابهی در سطح انسولین داشتند اما نوشابه‌های معمولی منجر به افزایش بیشتر بین T2 و T3 و کاهش متعاقب آن بین T3 و T4 شد. روند مشابهی برای تحمل گلوکز مشاهده شد.

محلول ساکارز در طول 120 دقیقه به هیچ تغییری در سطح انسولین منجر نشد و در طول زمان ثابت ماند. هیچ تغییری در فعالیت آلفا آمیلاز پس از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مشاهده نشد.

نتیجه گیری

سطح بیشتری از آسپارتام بزاقی پس از مصرف نوشابه های رژیمی نسبت به آب حاوی شیرین کننده ها مشاهده شد. علاوه بر این، سطوح بالاتر انسولین بزاق پس از مصرف نوشابه‌های غیرالکلی معمولی و رژیمی در مقایسه با نوشیدنی‌های شاهد و حاوی ساکارز کم ثبت شد.

کدخبر: 927138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟