چرا دست مان تاول می زند؟ + درمان

به گزارش رکنا، تاول ها ممکن است در هر جایی از بدن از جمله دست‌ها ظاهر شوند. تاول دست ‌می‌تواند بسیار دردناک و آزار دهنده باشد و همچنین ممکن است شما را از انجام وظایف عادی خود باز دارد.

تاول‌ها برجستگی‌های پر از مایع روی دست هستند که برای محافظت و جلوگیری از آسیب بیشتر به بافت‌های عمیق، در بالاترین لایه پوست ایجاد می‌شوند. بسته به علت بروز تاول دست، مایع درون تاول می‌تواند حاوی چرک، پلاسما و خون باشد.

شایع‌ترین علت بروز تاول روی دست دیس هیدروزیس است. در این بیماری تاول‌های بسیار ریز روی کف و کناره انگشتان ایجاد می‌شود. برای تشخیص نوع تاول دست و دریافت درمان مناسب باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

تاول چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، تاول پوستی محفظه‌های کوچک پر از مایع هستند که می‌توانند توسط لنف، پلاسما، خون و چرک پر شوند. تاول‌ها معمولا در اثر مالش شدید (اصطکاک)، سوختگی، سرما زدگی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا عفونت ایجاد می‌شوند. بیشتر تاول‌ها با مایع پلاسما پر می‌شوند، از این رو حالت شفاف دارند. با این حال تاول‌ها بسته به علت ایجادشان می‌توانند با خون یا چرک پر شوند.

تاول برگرفته شده از کلمه فرانسوی “بلوستر” است که در گذشته به معنای گره جذامی اشاره داشته است. امروزه تاول و ویزیکول در زبان فارسی و بلوستر در زبان خارجی به محفظه‌های کوچک پر از مایع اشاره دارند.

علائم و نشانه‌های تاول دست چیست؟

علائم هر تاول بسته به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد، اما تاول‌های دست به دلیل ظاهر منحصر به فردشان به راحتی قابل تشخیص هستند. این ویزیکول‌ها به شکل محفظه‌های عمدتا گرد مانند روی کف یا کناره‌های انگشتان ایجاد می‌شوند و اندازه‌شان می‌تواند از کوچک به بزرگ متغییر باشد.

    درد هنگام لمس

    خارش ناحیه تاول

    پوسته پوسته شدن

    قرمزی و برجستگی پوست.

این علائم درباره بیشتر تاول‌های روی دست صادق هستند، اما اگر علت تاول دست شما یک بیماری عفونی باشد، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    تب

    درد

    خستگی مزمن.

عوامل موثر بر تاول دست

انواع مختلف تاول پوستی وجود دارند که می‌توانند روی هر قسمت از بدن ایجاد شوند، شناخت این تاول‌ها به شما کمک شایانی در درمان آن‌ها خواهد کرد. اما در ادامه شرایطی را بررسی خواهیم کرد که به طور اختصاصی‌تر دست‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث بروز تاول دست می‌شوند.

۱. اصطکاک

ویزیکول اصطکاکی تاولی است که در اثر مالش مکرر پوست به جسم دیگر ایجاد می‌شود. تاول اصطکاکی معمولا روی دست و پا ایجاد می‌شود. وقتی پوست شما به طور مکرر با یک جسم دیگر سایید شود، لایه‌ی اپیدرم پوست از بافت زیر آن جدا می‌شود، سپس ناحیه خالی مانده با پلاسما پر می‌شود که با عنوان تاول دست شناخته می‌شود. فعالیت‌هایی همچون کار با بیل و هرس درختان باعث به وجود آمدن تاول دست می‌شوند.

۲. سوختگی

سوختگی نیز ممکن است باعث ایجاد تاول روی دست شود. با توجه به شدت سوختگی تاول‌ها با سرعت‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند.

سوختگی‌های درجه یک: این سوختگی‌ها بر بالاترین لایه پوست تأثیر می‌گذارند و باعث قرمزی، تورم جزئی و پوست حساس می‌شوند که با فشار دادن ناحیه سوخته سفید می‌شود. سوختگی های درجه یک بعد از چند روز تاول می‌زنند.

سوختگی‌های درجه دو: این سوختگی‌ها، هم لایه‌های بالایی و هم لایه‌های زیرین پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث برافروختگی پوست و تاول‌های دردناک می‌شوند. ممکن است فورا تاول ایجاد شود.

سوختگی‌های درجه سوم: این سوختگی‌ها بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد رنگ سفید یا قهوه‌ای تیره در پوست می‌شوند که ظاهری چرمی دارد. سوختگی درجه سه می‌تواند آسیب شدیدی ایجاد کند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

۳. دیس هیدروزیس

اگزمای دیس هیدروزیس که با نام پومفولیکس نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی است که در آن تاول‌ها در کف دست، روی انگشتان یا پاها ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند ابتدا به صورت تاول‌های ریز روی انگشتان ظاهر شود و سپس رشد کند و نواحی بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد.  

تاول دست ناشی از دیس هیدروزیس معمولا خارش زیادی دارد و ممکن است با مایع پر شود. تاول‌ها به طور معمول حدود ۳ تا ۴ هفته روی دست شما باقی می‌مانند و سپس به خودی خود بهبود می‌یابند. دلایل مختلفی همچون آلرژی، ژنتیک و استرس می‌توانند باعث  ایجاد پومفولیکس شوند.

۴. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

تماس با برخی از مواد شیمیایی ممکن است باعث ایجاد تاول روی دست شود. همیشه هنگام کار با مواد شیمیایی بسیار مراقب باشید، تمام توضیحات هر محصول را به دقت بخوانید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

    مواد شیمیایی که می‌توانند باعث ایجاد تاول روی دست شوند عبارتند از:

    حلال‌ها

    مواد شوینده

    برخی از لوازم آرایشی

    سولفات نیکل

    عوامل شیمیایی مانند گاز خردل که در جنگ استفاده می‌شود

۵. آلرژی به داروها

تاول روی دست ناشی از داروها، واکنش‌هایی هستند پوست شما در پاسخ به برخی از داروها از خود نشان می‌دهد. آلرژی دارویی می‌تواند در هر سنی شما را تحت تاثیر قرار دهد و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، مگر اینکه بدانید به یک داروی خاص حساس هستید. اکثر افراد بدون هیچ آسیب دائمی به پوست، به طور کامل بهبود می‌یابند. اگرچه ممکن است چند روز تا چند هفته بعد از قطع دارو همچنان علائم حساسیت را داشته باشید.

بیشتر داروها می‌توانند باعث تاول روی دست شما شوند، اما برخی داروهای خاص در این زمینه بدنام‌تر هستند. برای مثال، آنتی بیوتیک‌ها (به ویژه پنی سیلین‌ها و داروهای سولفا)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد تشنج.

۶. آبله مرغان

آبله مرغان بیماری عفونتی است که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. همانطور که مستحضر هستید، آبله مرغان ابتدا تاول‌هایی را روی دست‌ها، پاها و قفسه سینه ایجاد می‌کند و ممکن است به نواحی همچون داخل دهان، پلک‌ها و ناحیه تناسلی گسترش یابد. تاول‌های پر از مایع آبله مرغان خارش زیادی دارند، به طوری که برخی از افراد با خارندن آن‌ها باعث خونریزی می‌شوند. همچنین بیماری آبله مرغان می‌تواند علائم دیگری همچون تب، خستگی، از دست دادن اشتها و سردرد را به دنبال داشته باشد.

بیماری آبله مرغان برای افرادی که این بیماری را نداشته‌اند یا علیه آن واکسینه نشده‌اند، بسیار مسری است و ممکن است حتی خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر واکسینه نشده‌اید، بهتر است هرچه زودتر این کار را انجام دهید.

۷. زرد زخم

زرد زخم نوعی عفونت پوستی است که توسط باکتری‌های استرپتوکوک گروه A و استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. این بیماری مسری پوست را آلوده می‌کند و موجب به وجود آمدن تاول‌های زخم مانند می‌شود. قسمت‌هایی از بدن که با تاول و ترشحات زرد زخم تماس پیدا می‌کنند، به سرعت درگیر این بیماری می‌شوند، بنابراین برای پیشگیری از تاول روی دست، از لمس آن خود داری کنید. زرد زخم با نام امپتیگو نیز شناخته می‌شود.

۸. سرما‌زدگی

سرما‌زدگی آسیبی است که در اثر یخ زدن پوست و بافت‌های زیر آن به وجود می‌آید. همچون سوختگی، این عارضه نیز شدت و سطح‌های مختلف دارد. سرمازدگی آسیب دائمی به پوست وارد نمی‌کند، اما ممکن است بسیار دردناک و آزار دهنده باشد.

سرمازدگی سطحی: سرمازدگی سطحی باعث تغییرات جزئی در رنگ پوست می‌شود. اگر در صورت گرم شدن مجدد، پوست شروع به تغییر رنگ کند نشانه‌ای از آسیب دیدگی جدی است. اگر در سرمازدگی انگشتان دستتان یخ زده باشد، ممکن است با گذشت ۱۲ تا ۳۶ ساعت پس از گرم شدن، تاول‌های کوچک و پر از مایع روی دست ظاهر شود.

سرمازدگی عمیق: با پیشرفت سرمازدگی، تمام لایه‌های پوست و همچنین بافت‌هایی که زیر آن قرار دارند تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در این سرمازدگی ممکن است بعد از گرم شدن رنگ پوست به رنگ‌های سفید یا خاکستری دربیاید. اگر دست و انگشتان شما یخ زده باشند، ممکن است بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، تاول‌های بسیار بزرگ و پر از مایع روی دست شما ظاهر شوند.

۹. دیابت

اگر دیابت داشته باشید ممکن است خود به خود روی دست و پای شما برجستگی‌های پر از مایع ایجاد شود، به این ویزیکول‌ها بولوزیس دیابتیکوروم یا تاول‌های دیابتی می‌گویند. دیدن این نوع تاول‌ها ممکن است شما را نگران کنند، اما بدون درد هستند و معمولا خود به خود بهبود می‌یابند. در اغلب اوقات جای این تاول‌ها روی نواحی ایجاد شده نمی‌ماند.

تعدادی از بیماری‌های پوستی با دیابت مرتبط هستند، اما تاول‌های دیابتی بسیار نادر هستند. به طوری که تخمین زده می‌شود حدود ۰.۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت این عارضه را تجربه می‌کنند. تاول‌های دیابتی در مردان دو برابر بیشتر از زنان به وجود می‌آید.

۱۰. اگزمای آلرژیک

اگزما یک بیماری پوستی منفرد نیست، بلکه یک خانواده از شرایطی است که باعث تورم، تحریک و خارش پوست می‌شوند. در اگزمای آلرژیک معمولا تاول‌های کوچک در کف دست و کناره دست‌ها ایجاد می‌شود. تاول روی دست ناشی از اگزما به شدت خارش دارد و باعث ایجاد لکه‌هایی پوسته پوسته می‌شود. در موارد شدید ممکن است پوست شما خشک شود و حتی شقاق‌های دردناکی در دست شما ایجاد شود.

۱۱. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی بثورات و تاول‌های قرمزی هستند که در اثر  تماس مستقیم با یک ماده آلرژی‌زا ایجاد می‌شوند. تاول‌های ایجاد شده مسری یا تهدید کننده زندگی نیستند، اما می‌توانند بسیار دردناک باشند. صابون‌ها، لوازم آرایشی، جواهرات و گیاهان سمی مواردی هستند که می‌توانند باعث بروز درماتیت تماسی شوند.

برای درمان تاول‌های خارشی این اختلال، باید ابتدا علت واکنش خود را شناسایی کنید و از آن اجتناب کنید. اگر بتوانید به درستی از ایجاد کننده حساسیت دوری کنید، تاول‌ها معمولا بین ۲ تا ۴ هفته بهبود می‌یابند.

تشخیص تاول دست

در بیشتر موارد، علت تاول دست واضح است، اما اگر اینطور نباشد ممکن است سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی شما مورد بررسی قرار گیرد. اگر تاول دست شما به دلیل یک آلرژن به وجود آمده باشد، ممکن است پوست شما را در معرض آلرژن‌های مختلف قرار دهند تا علت را تشخیص دهند.

در واقع آزمایش دقیقی برای تشخیص علت تاول دست وجود ندارد و پزشکان اغلب اوقات علت را از روی علائم تشخیص می‌دهند. در برخی موارد ممکن است قسمتی از پوست شما برای بررسی‌های بیشتر در آزمایشگاه‌ها، برداشته شود.

درمان تاول دست

اکثر تاول‌ها خود به خود و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند. در زیر پوسته تاول با گذشت زمان، پوست جدیدی ظاهر می‌شود. اگر شما تاول را از عمد بشکافید و پوست آن را بردارید، روند بهبود شما کند خواهد شد، بنابراین از انجام این کار به شدت خودداری کنید.

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که پوست روی تاول دست را برندارید چرا که به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند و با عفونت مبارزه می‌کند. درعوض، افراد می‌توانند تاول را با استفاده از بانداژ بپوشانند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

تاول‌های روی دست‌ ناشی از سوختگی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی واکنش‌های موقتی به محرک‌ها هستند. در این موارد بهترین درمان اجتناب از علت است.

تاول‌های ناشی از شرایط پزشکی، مانند اگزمای آلرژیک و دیس هیدروزیس، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. با این حال، یک فرد ممکن است علت را نداند مگر اینکه به یک متخصص پوست مراجعه کند. هنگامی که پزشک علت را تشخیص داد، برای درمان علائم دارو تجویز می‌شود. علاوه بر این، برای تسریع روند بهبود می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

    تاول دست خود را با باند یا گاز استریل بپوشانید.

    برای جلوگیری از عفونت، از تخلیه تاول خودداری کنید.

    پس از تخلیه تاول، ناحیه را تمیز و پوشانده نگه دارید.

روش صحیح ترکاندن تاول دست

اگرچه توصیه می‌شود تاول‌ها را به حال خود رها کنید، اما این کار همیشه عملی نیست چرا که ممکن است تاول‌ها به خودی خود تخریب شوند یا اینکه در ناحیه‌ای باشند که روزمرگی را برا شما سخت کنند.

قبل از ترکاندن تاول، بسیار مهم است که اول نوع تاول خود را تشخیص دهید. در حالی که همه‌ تاول‌ها دارای ویژگی‌های مشترک هستند، اما همه آن‌ها کاندیدهای خوبی برای تخلیه نیستند. به طور کلی برای ترکاندن تاول می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

    دست ها و تاول را بشویید. دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید. سطح تاول را با الکل، پد یا یک شوینده ضد عفونی کننده کاملا تمیز کنید.

    سوزن را با الکل ضد عفونی کنید. یک سوزن را حداقل ۲۰ ثانیه در الکل خیس کنید تا ضدعفونی شود.

    تاول را با دقت سوراخ کنید. سه یا چهار سوراخ کم عمق در اطراف لبه تاول ایجاد کنید. شما باید تا حد امکان پوست روی تاول را دست نخورده نگه دارید. اجازه دهید مایع خارج شود.

    روی تاول را با پماد بپوشانید. یک پماد مانند ژله نفتی یا وازلین را روی تاول بمالید.

    تاول را ببندید. تاول را تا حد امکان با باند یا گاز استریل بپوشانید. به طوری که پوست سالم تاول به بافت زیرین خود فشار وارد کند.

    در صورت لزوم همه مراحل را دوباره تکرار کنید. تاول‌ها تمایل دارند به سرعت پر شوند. ممکن است لازم باشد این مراحل را هر شش تا هشت ساعت در ۲۴ ساعت اول انجام دهید. پس از آن، پانسمان را عوض کرده و روزانه از پماد استفاده کنید.

درمان گیاهی و خانگی تاول دست

ترفند‌ها و گیاهان دارویی متعددی وجود دارند که می‌توانند به بهبود و درمان تاول پوستی شما کمک کنند. در ادامه دو مورد از داروهای گیاهی موثر بر درمان تاول دست را بررسی خواهیم کرد.

روغن نارگیل: روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است، یک اسید چرب که می‌تواند پوست را آبرسانی کرده و تورم را کاهش دهد. بنابراین، افراد می‌توانند روغن نارگیل را روی تاول بمالند و روند بهبود تاول دست خود را سرعت بخشند.

گل همیشه بهار: گل همیشه بهار، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش تورم و بهبودی پوست کمک شایانی می‌کنند. طی یک بررسی سیستماتیک مشخص شده است که گل همیشه بهار برای درمان زخم بسیار مفید است.

علت ایجاد تاول دست در کودکان چیست؟

بیماری دست، پا و دهان یک عفونت ویروسی است که احتمال ابتلای کودکان به آن بسیار زیاد است. این بیماری موجب بروز تاول‌های قرمز و خارش دار در دست و پای کودکان می‌شود.

بیماری دست، پا و دهان بسیار مسری است و می‌تواند از طریق تماس دست‌های شسته نشده، مدفوع، بزاق، مخاط بینی و ترشحات تاول‌ها به دیگران سرایت کند. علاوه بر تاول، تب و کم آبی از دیگر علائم شایع این بیماری هستند.

هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، اما علائم معمولا در عرض یک هفته به طور کامل از بین می‌روند. برای تسریع روند بهبود رعایت نکات بهداشتی الزامی است.

تفاوت زگیل و تاول دست چیست؟

بسیاری از بیماری‌های پوستی شبیه به هم هستند، اما تفاوت زیادی در آسیب شناسی زمینه‌ای وجود دارد. تاول یک کیسه کوچک پر از مایع است که معمولاً به دلیل اصطکاک بین لایه‌های بالایی پوست ایجاد می‌شود، در حالی که زگیل به دلیل عفونت ویروسی، شبیه گل کلم روی پوست است.

یک تاول ممکن است به دلایلی مانند اصطکاک مکرر، مالش، دمای شدید، قرار گرفتن در معرض عوامل شیمیایی و غیره ایجاد شود. تاول‌ها همیشه فقط لایه‌های سطحی پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در نواحی خاصی از بدن مانند پا، دست، صورت و دیگر نواحی بدن ایجاد می‌شوند. بین لایه بالایی و لایه‌های تحتانی پوست تجمع مایع وجود دارد تا اثر بالشتکی برای ساییدگی ایجاد کند و بهبودی را افزایش دهد.

زگیل‌ها از طریق هیپرتروفی (رشد) لایه‌های پوست به دلیل عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این برجستگی‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند مانند زگیل‌های مسطح، زگیل‌های ساقه دار، زگیل تناسلی و غیره. زگیل‌ها ماهیت مسری دارند و به دلیل ماهیت عفونی خود می‌توانند از دیگران به شما منتقل شوند، در حالی که بیشتر تاول‌ها مسری نیستند. زگیل در هر قسمتی از بدن از جمله صورت، اندام تناسلی و غیره دیده می‌شود. رنگ آنها از قهوه‌ای، سیاه تا قرمز تیره متغیر است. بیشتر زگیل‌ها کوچک هستند، اما ممکن است برخی اوقات بسیار بزرگ شوند.

در رابطه با تاول دست چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه بیشتر تاول‌ها خود به خود بهبود می‌یابند، اما در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید:

    شما آخرین تزریق کزاز خود را بیش از ۱۰ سال پیش انجام داده باشید.

    از زمانی که تاول‌ها ظاهر شده‌اند، غدد لنفاوی شما متورم شده باشند.

    تورم و درد در ناحیه آسیب دیده افزایش یافته باشد.

    علائم عفونت مانند وجود چرک، پوست گرم و قرمز اطراف تاول یا تب داشته باشید.

متخصص پوست، پزشکی است که در بیماری‌های پوست، مو و ناخن تخصص دارد. متخصص پوست می‌تواند بیش از ۳۰۰۰ بیماری را شناسایی و درمان کند. این شرایط شامل اگزما، پسوریازیس، و سرطان پوست و بسیاری دیگر است. در صورت داشتن تاول‌های غیر عادی رو دست خود می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین و نزدیک‌ترین متخصصان پوست ارتباط تلفنی برقرار کنید تا در صورت لزوم برای مراجعه حضوری اقدام کنید.

سؤالات متداول شما

در طول مقاله سعی کردیم تمام جوانب تاول دست را بررسی کنیم، اما ممکن است سؤالات ریزبینانه‌تری در ذهن کاربران شکل بگیرد. در ادامه این سوالات را بررسی خواهیم کرد.

تاول زدن ناگهانی دست به چه علت است؟

اغلب تاول‌ها به صورت ناگهانی روی دست ظاهر نمی‌شوند و شما قبل از ظاهرشدن‌شان دلیل‌شان را می‌دانید. عمده‌ترین تاول‌های دست که به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند، به دلیل سوختگی هستند.

اگزمای دیس هیدروزیس باعث تاول روی دست می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم، بیماری دیس هیدروزیس به طور اختصاصی باعث تاول روی دست و پاها می‌شود. اگر تاول‌های ریزی در کف و کناره دستانتان ایجاد شده است ممکن است به دلیل این بیماری باشد.

تاول دست از علائم کروناست؟

از آنجایی که کرونا یک ویروس است، می‌تواند باعث بروز تاول پوستی شود. البته در نظر داشته باشید معمولا تاول‌های ناشی از کرونا در اواخر دوره بهبود یا چند هفته بعد از بهبود نمایان می‌شوند. بنابراین نمی‌توان تاول‌ها را جزو علائم اولیه کرونا به شمار آورد. برای تشخیص اینکه آیا کرونا دارید یا خیر، می‌توانید مقاله علائم اولیه کرونا را مطالعه نمایید.

جای تاول روی دست می‌ماند؟

بیشتر تاول‌ها پس از بهبود اثری از خود برجای نمی‌گذارند، اما ممکن است تاول‌های ناشی از سوختگی اثراتی را از خود برجای بگذارند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در حالی که تاول روی دست می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود، اما در بیشتر موارد دلیلی برای هشدار نیستند. وقتی فردی تاول می‌زند، نباید آن را تخلیه کند چرا که ممکن است منجر به عفونت شود. اگر تاول خود به خود تخلیه شد، باید آن را تمیز و ضدعفونی کنید و سپس روی آن را با باند بپوشانید.

در صورت وجود علائم عفونت یا در صورت تجربه درد شدید یا تورم، باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. برای تشخیص نوع تاول دست و دریافت درمان مناسب باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

کدخبر: 855862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟