درمان زردی ناخن شست پا

اگر رنگ ناخن شست پای تان زرد شده است عوامل ایجاد و راه درمان آن را در ادامه بخوانید.

به گزارش رکنا، ناخن‌های سالم معمولا رنگ روشن و شفافی دارند و دچار خشکی، ترک، تورفتگی، برآمدگی و... نشده و به‌طور کلی شکل غیرطبیعی پیدا نمی‌کنند. اگر ناخن شست پای شما شروع به زرد شدن کرده، ممکن است عوامل بی‌ضرری مانند سن یا لاک ناخن دلیلش بوده باشد، اما گاهی هم وضعیت شدیدتر است و باید دنبال عامل عفونی گشت.

افزایش سن، استفاده مکرر از لاک یا حتی عفونت می‌تواند عامل زرد شدن ناخن شست پا باشد. آیا شما هم دچار این مشکل هستید و می‌دانید چطور باید از شرش خلاص شوید؟!

چه عواملی باعث زرد شدن ناخن شست پا می‌شود؟

1. افزایش سن

افزایش سن می‌تواند یکی از دلایل طبیعی زرد شدن ناخن‌های دست یا پا باشد. به مرور زمان و با بالارفتن سن، رنگ، ضخامت و شکل ناخن‌ها شروع به تغییر می‌کند.

2. لاک ناخن

لاک زدن مکرر ناخن‌ها به‌خصوص اگر رنگ لاک‌تان قرمز یا نارنجی باشد به مرور زمان می‌تواند باعث تغییر رنگ ناخن‌ها شود. پس اگر کمی به ناخن‌تان استراحت بدهید و بین دو نوبت لاک‌زدن فاصله بیندازید، رنگ زرد ناخن کم‌رنگ شده و از بین می‌رود.

3. مسائل خاص پزشکی

زرد شدن ناخن‌ها از جمله شست پا به خودی خود مساله خطرناکی نیست اما ممکن است علت بروز آن یک مساله خاص پزشکی باشد که نیاز به درمان دارد. درواقع بعضی وقت‌ها زرد شدن ناخن نشانه یک مساله جدی‌تر است به عنوان مثال عفونت‌ها یا قارچ‌ها می‌توانند عامل زرد شدن ناخن شست باشند.

در موارد نادر این اتفاق به دلیل بیماری‌ای به نام «نشانگان ناخن زرد یا YNS» است. پزشکان علت دقیق بروز این نشانگان را نمی‌دانند. با این حال اغلب مبتلایان، ناخن زرد و ضخیم و خمیده‌ای دارند که خیلی کند رشد می‌کند. علاوه بر این مبتلایان به این نشانگان ممکن است از مشکلات تنفسی نیز گلایه داشته باشند.

اگر علاوه بر زرد شدن ناخن علائم زیر را نیز دارید، باید به پزشک مراجعه کنید:

• تغییر در شکل یا ضخامت ناخن

• خونریزی

• ترشح

• درد

• تورم

4. عفونت

یکی از اصلی‌ترین دلایل زرد شدن ناخن شست پا، عفونت‌های قارچی است که به آن اونیکومایکوزیس (onychomycosis) گفته می‌شود و در بزرگسالان شایع‌تر از کودکان است. این عفونت‌ها می‌توانند باعث زرد یا سیاه شدن ناخن شده یا لکه‌های زردرنگی را روی ناخن ایجاد کنند.

عفونت‌های قارچی معمولا توسط درماتوفیت‌ها ایجاد می‌شوند که از کراتین برای رشد استفاده می‌کنند. این عفونت در 10درصد جمیعت بزرگسال ایجاد می‌شود و با بالا رفتن سن احتمال بروز آن افزایش می‌یابد. بیش از نیمی از مبتلایان به این عفونت قارچی 70 ساله و بالاتر هستند.

بعضی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت‌های قارچی هستند. مثل کسانی که در خون‌رسانی اندام تحتانی مشکل دارند از جمله مبتلایان به دیابت یا کسانی که دچار بیماری‌های خودایمنی هستند. همچنین ورزشکاران و کسانی که مدت زمان طولانی را در شرایط مرطوب و گرم می‌گذرانند نیز در خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند.

درمان زردی ناخن شست پا

زردی ناخن شست پا در اغلب موارد قابل درمان است، اما نوع درمان با توجه به علت زرد شدن ناخن تفاوت دارد. به عنوان مثال اگر ناخن شما به دلیل عفونت قارچی زرد شده باشد، برای درمان آن به داروی ضدقارچ نیاز خواهید داشت. در بعضی موارد ممکن است پزشک شما ویتامینE، زینک، ویتامین D و کورتیکواستروئیدهای موضعی را نیز برایتان تجویز کند.

چطور از زرد شدن ناخن شست پا پیشگیری کنیم؟

• همیشه کفش مناسب بپوشید که کاملا مناسب پایتان باشد. یادتان باشد که سایز پای شما ممکن است با کاهش یا افزایش وزن یا بارداری تغییر کند و شما نیاز به یک کفش جدید پیدا کنید.

• ناخن شست پا را مرتب کوتاه کنید.

• ناخن شست پا را تمیز و خشک نگه دارید.

• موقع پدیکور ناخن‌های پا دقت کنید که آیا آرایشگرتان آبی که استفاده می‌کند، بین هر دو مشتری عوض می‌کند یا نه و آیا محیطی که در آن پدیکور انجام می‌شود، ضدعفونی می‌شود یا خیر.

• بعد از ورزش کردن یا فعالیت‌هایی که بیرون انجام می‌دهید، اجازه دهید کفش‌هایتان خشک شده و کمی هوا بخورد.

• همیشه جوراب تمیز بپوشید.

کدخبر: 758319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟