بینی لیرزی،یک دروغ بزرگ!

رینوپلاستی یا ترمیم بینی از انواع اعمال جراحی زیبایی است که در ایران طرفداران زیادی دارد.

به گزارش رکنا ، 70 درصد از متقاضیان جراحی بینی را در ایران زنان و 30 درصد را مردان تشکیل می دهند و در میان کشورهای جهان، ایران بالاترین رتبه را در رینوپلاستی دارد.

بینی یک عضو تنفسی است که وظیفه آن تهویه و مطبوع سازی هوای تنفسی و انتقال این هوای تصفیه شده به ریه ها است و بسیاری از افرادی که در این عضو مشکل دارند دچار عوارض ناشی از خشکی دهان هستند که در دراز مدت احتمال ابتلای آنان را به بیمرای های قلبی و ریوی افزایش می دهد. علاوه بر این بینی در بویایی و زیبایی صورت نیز سهم به سزایی دارد.

در خصوص رینوپلاستی و اهمیتی که این جراحی به ظاهر ساده دارد با دکتر علی منافی- فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی- به گفت و گو نشسته ایم.

• بیشتر چه کسانی دوست دارند عمل جراحی بینی انجام دهند؟

بیشتر خانم های جوان که سن 17 تا 30 سال دارند، ولی اخیراً متقاضیان مرد بیشتر شده اند.

• افرادی که متقاضی زیبایی اند و علاقه دارند که جراحی بینی انجام دهند، از نظر روحی چه وضعیتی دارند؟

اکثر متقاضیان جراحی زیبایی بینی از نظر روحی مشکلی ندارند، ولی از نازیبا بودن بینی خود گله مند هستند.

البته درصد کمی از متقاضیان نیز ممکن است مشکل جسمی و نازیبایی واقعی در بینی تا صورت خود نداشته باشند ولی از یک نوع وضعیت روحی نارضایتی از شکل بد و صورت خود رنج می برند که Body dysmorphism به آن اصطلاحاً گفته می شود.

جراح پلاستیک در معاینه متقاضی و مصاحبه با وی به این آگاهی می رسد وقتی فردی اشکالات بینی و چهره خود را دقیق و واقع بینانه توصیف می کند ما مجاب می شویم که فرد از نظر روانی و روحی مشکل ندار ولی اگر متقاضی تصویر غیر واقعی از بینی و صورت خود داغرد یا انتظارات بیش از حد از عمر دارد، کاندید خوبی برای عمل جراحی نیست.

• اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، از چه زمانی عمل جراحی زیبایی بینی در ایران مرسوم شد؟

می توان گفت از حدود 40 اسل قبل جراحی های زیبایی از جمله جراحی زیبایی بینی،در ایران شروع شده است و آقای دکتر اصانلو و سایر پیشگامان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک پرچم دار این نهضت بودند و از حدود 20 سال پیش که آموزش مدون رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک با سیستم آموزش جدید آغاز شد انجام این عمل جراحی گسترش بیشتری یافت.

• عمل جراحی زیبایی بینی به چه میزان در چهره فرد تأثیر گذار است؟

هر اندازه اشکالات اولیه بینی بیشتر باشد پس از جراحی تغییرات ایجد شده بیشتر بوده و نتیجه عمل به تکنیک جراحی و نیز کیفیت پوست بینی بیمار بستگی دارد.

هر اندازه کیفیت پوست بیمار بهتر و اسکلت بینی و تیغه بینی صاف و متقارن تر باشد نتیجه عمل بهتر است ولی در صورتی که پوست بینی ضخیم تر و گوشتی تر باشد و بینی انحراف داشته باشد عمل جراحی پیچیده تر می شود ولی باز هم تغییرات مثبتی می تواند ایجاد گردد و جراح پلاستیک با تجربه می تواند در عین حفظ مکانیزم تنفس، زیبایی لازم را نیز به بینی بدهد.

• مردم چه نگرشی به جراحی بینی دارند؟

اخیراً نگرش بیماران نسبت به عمل زیبایی متکامل تر شده است و گرایش مردم برای حفظ فیزیولوژی تنفس و طبیعی به نظر آمدن بینی بیشتر شده است و اکثراً دوست ندارند بینی شان جراحی شده به نظر آید.

البته آمار عمل بینی که در ایران وجود دارد در کشورهای دیگر وجود ندارد. از نظر آماری شایع ترین عمل جراحی زیبایی در ایران رینوپلاستی است ولی در آمریکا لیپوساکشن تنه و اندام ها رتبه اول را دارد.

• آیا جراحی بینی با لیزر وجود دارد؟ یا بینی کامپیوتری یا طراحی کامپیوتری؟

اولاً جراحی بینی یا لیزر یک دروغ عوام فریبانه است و افراد غیر مطلع آن را می پذیرند و مطمئناً شما از زبان پزشک جراح پلاستیک چنین چیزی را نمی شنوید. چون همانطوریکه اطلاع دارید لیزر انرژی ایجاد می کند که کارش سوزاندن است و براساس آنکه گیرنده اش آب یا مواد رنگیزه خاط مثل ملاتین مو باشند هدف های خود را می سوزاند و اگر انرژی آن را متمرکز کنیم می توانیم با آن برش نیز ایجد کنیم ولی در عمل جراحی زیبایی بینی ما غضروف ها را کم و زیاد می کنیم استخوان بینی را جرح و تعدیل می کنیم.

در جاهایی ممکن است غضروف پیوند کنیم. در خیلی جاها بخیه می زنیم و هر کاری که در جهت تصحیح اختلالات موجود باشد استفاده می کنیم و این کارها از لیزر بر نمی آید، ضمناً کار با لیزر تمهیداتی لازم دارد از جمله پوشاندن چشم های بیمار و کل پرسنل اطاق عمل و پزشکان و...

در هیچ جای دنیا نیز چنین کاری انجام نمی شود. ممکن است ما برای پوست ضخیم بینی لیزر پوست کنیم یا کارهایی از این دست ولی عمل زیبایی بینی با لیزر وجود ندارد ثانیاً در مورد طراحی کامپیوتری باید عرض کنم حدود یک دهه پیش این کار درآمریکا مد شد. ولی چون طراحی و نقاشی روی مانیتور کامپیوتر خیلی آسان تر از عمل روی بینی سع بعدی در آدم زنده است اکثر بیماران بعد از عمل نارضا بودند دلیل این بود که نتیجه بعد از عمل با طرح پیشنهادی کامپیوتری متفاوت بود.

چون قبل از عمل یک پرینت از بینی طراحی شده که بسیار خوب نقاشی شده بود به بیماران داده می شد ولی نتیجه بعد از عمل واقعی بدلیل آن که عمل روی انسان زنده با تمام مشکلات موجود با نقاشی روی صفحه کامپیوتر متفاوت است و نتیجه نهایی به تکنیک عمل، مراقبت های بعد از عمل و نیز مکانیزم التیام زخم و کیفیت پوست بیمرا بستگی دارد اکثراً بیماران رضایت نداشتند و امروز این کار یا انجام نمی شود یا اگر در موارد انجام می شود برای این است که جراح و بیمار یک ذهنیت حدودی از کاری که انجام خواهد شد داشته باشند و در زیر طرح نیز صریحاً نوشته می شود که این یک تصویر مجازی و حدودی است و هیچ تضمینی نیست که بعد از عمل به این شکل در بیایید. قصه کامپیوتری نیز اینگونه است.

• مضرات عمل جراحی کدام است؟

عوارض احتمالی در مورد هر عمل جراحی متصور است از جمله احتمال خونریزی ورم و غیره ولی نتیجه عمل بستگی به تکنیک عمل، وقت و دقتی است که جراح سر عمل به خرج می دهد در تکنیک های قدیمی اکثراً به عمل جراحی مجدد، واقعی باشد می توان بطور مؤثر مشکلات بیماران را رفع کرد و امروزه تصحیح مشکلات ظاهر بینی و بخصوص مشکل تنفسی از جمله کارهای متداول و روزانه ما است.

• والدینی که بینی کودکان آنان در هنگام بازی دچار مشکل می شود، چه اقدامی باید انجام دهند؟

اکثراً اولین تظاهر ضربه به بینی خون دماغ است که بهتر است فرد مصدوم را در حال استراحت قرار دهند و سر را بالاتر نگه داشته و با یک فشار ملایم توسط انگشتان دست برای مدت حدود 5 دقیقه در اکثر موارد خون ریزی بند می آید ولی در هر صورت چه خون بند بیاید و چه بند نیاید بهتر است به مراکز اورژانس یا پزشکان متخصص مراجعه شود و ضمن معاینه کلی باید مطمئن شویم که هماتوم تیغه بینی ایجاد نشده باشد.

مابقی کارهای تشخیصی یا درمانی لازم نیز توسط جراح پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی انجام می گردد.

• خون دماغ هایی که بعضی از افراد به طور مکرر به آن مبتلا می شوند آیا به وضعیت و ساختار بینی آنان مربوط است و با جراحی رفع می شود یا خیر؟

در موارد خون دماغ های مکرر باید توجه کرد که اولاً بیمار مشکل انعقاد خون نداشته باشد که خود دلایل متعددی می تواند داشته باشد. دوم اینکه بیماری هایی مثل فشار خود بالا وجود نداشته باشد. سوم اینکه بعضی ناهنجاری ها مثل وجود کلاف عروقی از جمله ماه گرفتگی ها و غیر وجود نداشته باشد. چهارم اینکه، عادت بیماران که ممکن است به شکل دست کاری بینی و فرو کردن چیزی در بینی باشد مدنظر قرار گیرد و بسته به علت باید مشکل رفع شود و همیشه جراحی کارساز نیست.

• چرا به لحاظ عمل جراحی رینوپلاستی بالاترین آمار جراحی زیبایی را ایران تشکیل می دهد آیا این به علت ساختار بینی ایرانیان است یا وراثت،محیط در آن اثر دارد و یا اینکه ما ایرانیان نسبت به زیبایی بینی حساس هستیم؟

اولاً ما ایرانیان اغلب بینی های بزرگی دارمی که خود این مسأله دلیل این نمی شود که حتماً عمل لازم باشد. ثانیاً افراد در جامعه ما خیلی روی ظرایف صورت و از جمله بینی حساس هستند. ثالثاً وقتی چیزی همه گیر شد نمی توان براحتی آن را مهار کرد، تب عمل بینی نیز فعلاً چنین وضعی دارد.

• شما به عنوان یک متخصص عمل جراحی رینوپلاستی را توصیه می کنید یا خیر؟

اگر در بینی یا قسمت های دیگر صورت اشکال ظاهری یا درونی از نظر انحراف تیغه بینی یا مشکل تنفسی وجود دارد و مشکل روحی و وسواس نیست،بدون نگراین قابل توصیه است.

• آیا غیر از بینی اشکالات دیگر صورت را نیز همراه با عمل بینی می توان رفع کرد؟

بله ما می توانیم خیلی از اشکالات بینی و صورت را تواماً در یک عمل رفع کنیم. به شرط آنکه آنالیز اجرای صورت به دقت انجام شده باشد و ریسک عمل جراحی با توجه به سن و شرایط جسمی و روحی بیمار افزایش نیابد. در برخی از موارد خود جراح پلاستیک ممکن است پیشنهاد انجام یک عمل جراحی همراه را به بیمار بدهد که زیبایی چهره بیمار را بیشتر کند یا بهتر رفع عیب کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟