راه‌های افزایش قد کودکان

از سوی دیگر، مگر خوشبختی، بدبختی، شانس، پول، ثروت و سلامتی را به قد تقسیم می‌کنند؟ اما همه پدرومادرها دوست دارند فرزندشان قد سرو داشته باشد و این در حالی است که میانگین قد پدر و مادر نشان می‌دهد آن‌ها جزو افراد متوسط یا حتی کوتاه قد هستند!

به گزارش رکنا ، اما از فرزندشان توقع قد سرو دارند. به همین دلیل و در راستای همین تفکر نادرست هم به محض دیدن نشانه‌های بلوغ در فرزندشان، سراغ هزار و یک متخصص و کارشناس خانگی  را می‌گیرند تا چند سانتی‌متر بیشتر به قد فرزندشان اضافه شود ولی هر کاری، راهی دارد؛ راه علمی مسلما سالم‌ترین  روش است و یکی از راهکارهای علمی، تغذیه درست کودک برای قد کشیدن اوست.

با ما همراه باشید تا با راه‌های افزایش قد کودکان آشنا شوید.

شیر، نخستین لقمه

شیر یکی از بهترین منابع حاوی کلسیم بوده و باعث افزایش قد می‌شود اما ویژگی خاص‌تر شیر، ویتامین A آن است. به این دلیل که این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم شده و در نتیجه باعث استحکام اسکلت استخوانی و غنی شدن آن از کلسیم می‌شود. شیر منبع غنی‌ای از پروتئین است. بنابراین روی ساخت و تقویت بافت عضلانی هم تاثیر مثبت دارد. بهترین مقدار مصرف روزانه دو تا سه لیوان است.

منبع: شیر کم یا بدون چربی/ شیر طعم‌دار شده خانگی با انواع آبمیوه یا مقدار کمی شکلات تلخ

سبزی و میوه تازه دومین لقمه

حتما که برای شما کار دشوار و پردردسری است که هر روز سبزی تازه آماده کنید اما چون برای سلامتی و رشد فرزندتان است؛ آن را با جان و دل انجام می‌دهید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه حاوی فیبر، پتاسیم، انواع ویتامین‌ها و فولات هستند. ویتامین A موجود در میوه و سبزی تازه، باعث رشد استخوانی و استحکام آن می‌شود. ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌های مهم میوه و سبزی تازه است. این ویتامین به ساخت بافت‌ها و عضله‌ها، همزمان با رشد استخوانی کمک می‌کند.

* منابع ویتامین A: هویج/ کلم بروکلی/ اسفناج/ انبه/ سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین/ هندوانه و زردآلو.

* منابع ویتامین C: لیموترش/ همه میوه‌های ترش و سیب

غلات و غلات سبوس‌دار، سومین لقمه

این گروه از خوراکی‌ها، منبع انرژی بوده و سرشار از فیبرند. غلات حاوی آهن، انواع ویتامین‌ها، منیزیم و سلیم بوده و به این ترتیب روی رشد کودک تاثیر بسیار مثبتی دارند. انرژی موجود در غلات نیاز جوانان و نوجوانان به انرژی را به خوبی تامین می‌کند. فیبر این خوراکی‌ها با پر کردن حجم معده، باعث جلوگیری از پرخوری و اضافه وزن نوجوانان و جوانان در دوره بلوغ می‌شوند. اضافه وزن یکی از عوامل ایجاد اختلال در رشد قدی کودک است.

منابع: برنج قهوه‌ای/ غلات سبوس‌دار یا کامل/ ماکارونی سبوس‌دار/ گندم سبوس‌دار و خوراکی‌های تهیه شده از این خوراکی‌ها

جوی دوسر، چهارمین لقمه

این غله، یعنی جوی دوسر، معجزه افزایش قد است. باور ندارید؟ ویژگی‌های آن را بخوانید. جوی دوسر منبع بسیار خوبی از پروتئین گیاهی است. بنابراین خوردن آن باعث ساخت توده عضلانی و درنتیجه جلوگیری از تجمع چربی غیرمفید در بدن می‌شود. علاوه براینکه ویتامین B و فیبر موجود در جوی دوسر برای رشد و سلامت روانی بسیار مفید است.

منابع: جوی دوسر به شکل سوپ، مخلوط با شیر و هر خوراکی سالم قابل تهیه از آن

مرغ، ششمین لقمه

این خوراکی، یکی از باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین منابع پروتئینی بین انواع پروتئین‌های حیوانی است. از سوی دیگر پروتئین آن سبک و قابل هضم است. بنابراین خوردن مرغ، باعث کمک به کاهش تجمع چربی‌های غیرمفید در بدن،عضله‌سازی و افزایش قد است. این ویژگی تاحد زیادی در گوشت بوقلمون نیز دیده می‌شود.

منابع: مرغ به شکل بخارپز و یا کبابی/ بوقلمون کبابی یا بخارپز

لوبیای سویا، هفتمین لقمه

از بین منابع پروتئینی گیاهی، لوبیای سویا یا همان سویا، دارای بالاترین و بهترین کیفیت پروتئین است. بنابراین به بهترین وجهی می‌تواند روی ساختن و تقویت بافت عضلانی و از سوی دیگر رشد و استحکام اسکلت استخوانی، تاثیرگذار باشد.

منابع: لوبیای سویا به شکل آجیل/ دانه سویا و تهیه انواع غذاها با آن / شیر سویا/ دانه سویای اضافه شده به ماست یا سالاد

تخم‌مرغ، پنجمین لقمه

اگرچه معمولا بچه‌ها علاقه‌ای به خوردن تخم‌مرغ ندارند اما تخم‌مرغ و تخم ماکیان سرشار از ویتامین B12 است. این ویتامین یکی از بهترین‌ها برای افزایش قد است. بنابراین باید بتوانید بچه‌ها را به خوردن تخم‌مرغ یا تخم ماکیان دیگر با ترفندهایی مانند تهیه ساندویچ‌های مختلف و یا نیمروهای خوشمزه، تشویق کنید.

منابع: تخم‌مرغ و تخم ماکیان

لبنیات، هشتمین لقمه

علاوه بر شیر که درباره آن صحبت کردیم، دیگر انواع لبنیات نیز حاوی ترکیب‌های بسیار مفید برای افزایش قد و ساخت و استحکام بافت عضلانی است. به شکلی که این گروه از خوراکی‌ها سرشار از انواع ویتامین شامل ویتامین A، B، E و D هستند. از سوی دیگر منبع غنی‌ای از پروتئین و کلسیم بوده و ویتامین D موجود در همین خوراکی‌ها باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود.

گوشت قرمز، نهمین لقمه

مصرف گوشت قرمز برای ما بزرگسال‌ها نامناسب است اما برای کودکان، نوجوانان و جوانان، یکی از بهترین منابع غذایی است؛ به شرطی که بدون چربی بوده و به روش صحیح مانند بخارپز یا کبابی، پخته شده باشد. گوشت قرمز سرشار از آهن است. از سوی دیگر حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که فقط و فقط در گوشت قرمز وجود داشته و برای بدن ضروری است. بنابراین خوردن گوشت قرمز بدون چربی و پخته شده به روش درست، یکی از بهترین خوراکی‌ها برای افزایش قد، ساخت و استحکام بافت عضلانی است.

منابع: گوشت گاو، گوسفند و شتر؛ بدون چربی و پخته شده به روش صحیح

انواع ماهی، دهمین لقمه

ماهی‌ها هم مثل تخم‌مرغ و شیر، مغضوب بچه‌ها هستند! معمولا هم بوی ماهی را بهانه می‌کنند که البته در مواردی حق دارند! بنابراین نخستین قدم برای این‌که ماهی را برای بچه‌ها خواستنی کنیم، از بین بردن بوی آن و رنگ و لعاب دادن به ماهی است. کار دشواری هم نیست و نیاز به سرخ کردن زیاد ندارد. کافی است با چند ادویه گیاهی، ماهی را خوش عطر و طعم کنیم. از بین ماهی‌ها، ماهی تن و سالمون بیش از همه حاوی پروتئین ویتامین D هستند. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود. از سوی دیگر پروتئین ماهی بسیار مفید بوده و باعث ساخت ماهیچه‌ها و حجیم شدن آن‌ها می‌شود. ماهی سرشار از اسیدچرب امگا3 است. این چربی نیز مفید بوده و باعث جلوگیری از تجمع چربی غیرمفید در بدن، چاقی و کند شدن رشد قدی کودک می‌شود.

منابع: انواع ماهی که به شکل بخارپز و طعم‌دار شده یا کبابی پخته شده باشند

رفتارهای غذایی سلامتی را به آن‌ها بیاموزید

علاوه بر انتخاب غذای سالم با هدف افزایش قد، باید رفتارهای تغذیه‌ای- فردی را هم به آن‌ها بیاموزید. به این دلیل که فرهنگ تغذیه و زندگی سالم، از نکته‌های مهم در حفظ سلامتی، جلوگیری از اضافه وزن و افزایش قد است.

انتخاب غذای سالم را به او یاد بدهید. فرزندتان باید بتواند در نبودن شما، غذای سالم را انتخاب کند.

وعده غذایی نباید برای او حکم کاری تفریحی داشته باشد. بنابراین نباید هنگام تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر، مطالعه یا هر فعالیت دیگر غذا خورده شود.

درباره مصرف تنقلات و ضررهای آن، به او آموزش دهید.

خواب کافی یکی از عوامل مهم در افزایش قد است. به این دلیل که در زمان خواب و استراحت، هورمون رشد به درستی ترشح شده و درنتیجه اختلالی در افزایش قد پیش نخواهد آمد. روزانه 10 تا 12 ساعت خواب برای کودکان و نوجوانان لازم است.

از بلند کردن یا کشیدن وسایل سنگین باید پرهیز کنند.

در ارتباط با وزن‌شان حساس باشند. اضافه وزن، یکی از دلایل ایجاد کوتاهی قد و بلوغ زودرس است.

ورزش را به برنامه روزانه زندگی وارد کنند. بهتر است به او اجازه دهید تا ورزش مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. اما باید در کنار آن یکی از ورزش‌های کمک‌کننده برای افزایش قد مانند دوچرخه‌سواری، بسکتبال، والیبال، شنا و... را هم انجام دهد. ‌آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟