خداحافظی با ریزش مو

فقط در این سال‌ها حدود 80میلیون نفر در آمریکا به ریزش مو ی ارثی دچار شده‌اند که همین مسئله به عارضه‌ای نگران‌کننده برای بیشتر زنان و مردان دنیا تبدیل شده است که برای مقابله با این ریزش ناگهانی و کم پشت شدن موها به پزشک مراجعه می‌کنند.

به گزارش رکنا ، بعضی از آن‌ها توانسته‌اند با تجویز دارو یا انجام عمل کاشت مو، ریزش مو را مهار یا معکوس کنند اما درمان‌های دارویی به دلیل این‌که با عوارض جانبی منفی مانند اختلال در قوای جنسی،خارش پوست سر یا دوره نقاهت طولانی همراهند از محبوبیت چندانی برخوردار نیست.در عوض درمان جدیدی باعنوان PRP برای تقویت رشد موها این روزها محبوبیت زیادی یافته است که همراه دکتر مجید میرزاخانی، متخصص پوست و مو از مزایای درمانی این روش و جزئیات آن بیشتر بدانید.

پی آر پی را دقیق‌تر بشناسید

پزشکان برای اولین‌بار در سال 2005 از PRP به‌عنوان بهبوددهنده زخم‌ها و معمولا ترمیم‌کننده مفاصل در جراحی‌های پلاستیک، ارتوپدی و پزشکی ورزشی استفاده می‌کردند. هنوز هم از این روش در بسیاری از کشورها برای کمک به آسیب‌های مفصل استفاده می‌شود اما درست از حدود شش، هفت سال پیش متخصصان پوست برای درمان ریزش مو استفاده از این روش درمانی را آغاز کردند.در این روش که به پی آر پی معروف است و کلمه اختصاری آن از Platelet-Rich Plasma به معنی پلاسمای غنی از پلاکت گرفته شده است درواقع می‌خواهیم از فرایند بازیابی برای بهبود رشد و تقویت موها بهره ببریم.

چراکه پلاکت‌های خون انسان دارای فاکتورهای رشد غنی و عناصر بهبوددهنده بسیار قوی است و همین فاکتورهای مهم موجب شروع فرایند ترمیم و بازیابی ساختار بافت‌‌ها در بدن می‌‌شوند. بنابراین این روش موثر درمانی با پیشرفت مداوم در حال درمان ریزش مو و عوارض آن است. به‌طوری که در ابتدا به‌عنوان التیام‌دهنده و تسریع بخش روند بهبودی بعد از کاشت مو به کمک بیمار می‌آمد اما حالا به‌عنوان یک روش درمانی مستقل و قطعی با درصد اثربخشی بسیار چشمگیر چیزی حدود 70 درصد با عوارض ناچیز ارائه می‌شود.

‍ پی آر پی با موهای شما چه می‌کند ؟

نحوه درمان به این صورت است که ابتدا تکنسین مقداری خون معمولا از بازوی بیمار می‌گیرد و سپس برای استخراج پلاسما به کمک دستگاه خون عمل‌آوری می‌شود. پلاسما همان ماده‌ای است که در خون وجود دارد و حاوی غلظت بالاتری از پلاکت‌هاست و باعث تقویت رشد مو می‌شود. سپس تکنسین بعد از استعمال ماده‌ بی‌‌حس‌کننده به قسمت‌های تحت درمان، پلاسماها را به مناطقی از پوست سر که دچار ریزش شده است، تزریق می‌کند تا با آغاز شدن فرایند بازسازی، جریان خون در کف سر و نواحی مبتلا به ریزش افزایش یابد و با تحریک فولیکول‌‌های مو زمینه رشد مجدد موها فراهم شود.

معمولا حدود 15 تا 20 تزریق در هر جلسه PRP روی سر فرد انجام می‌شود و با درد بسیار خفیف و ناچیزی همراه است. از همان تزریق‌های اولیه فاکتورهای رشد و بهبودی موجود در خون تاثیرگذاری روی ساختمان مو را آغاز می‌کنند. بنابراین این تزریق با دُز مشخص و ظرافت در نواحی کم‌پشت و نازک شده در زنان و مردان انجام می‌شود تا موجب کاهش روند ریزش مو‌ها شود. معمولا ریزش موهای ادامه‌دار به روش PRP به حداقل می‌رسد که البته باید اعتراف کنیم که درمان آن فورا نتیجه نمی‌دهد.

مشاهده نتیجه به زمان نیاز دارد

درمان ریزش مو با این روش فورا نتیجه نمی‌دهد، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که یک شبه شاهد پرپشت شدن و رشد موها شوید. پس به چندین جلسه درمانی برای بازیابی و بهبود روند رشد موهای خود نیاز دارید و معمولا بعد از جلسات سوم و چهارم، شاهد رشد مجدد موها خواهید بود. این روش درمانی هم به پروسه‌ای نیاز دارد تا روند تحریک و بازسازی فولیکول‌های مو را به خوبی پشت سر گذاشته و در مدت کوتاه‌تری شما را به نتیجه مطلوب برساند.

اما جالب است بدانید گزارش کتابخانه ملی پزشکی آمریکا نشان داده است که PRP هم به مردان و هم زنان، به‌ویژه مبتلایان به آلوپسی آندروژنتیک هم کمک می‌کند که در بین مردان به‌عنوان طاسی مردانه و در بین زنان منجر به نازک و کم‌پشت شدن موها در سر می‌شود. با وجود این تاکید می‌کنیم که باید انتظارات واقع‌بینانه در مورد PRP داشته باشید به‌عنوان نمونه اگر یک بیمار در دهه شصت‌سالگی عمر خود به دنبال داشتن موهایی شبیه به بیست‌سالگی خود باشد این توقع منطقی و واقع‌بینانه نیست.

این تزریق به مهارت و دقت بالایی نیازمند است

مهم‌ترین ویژگی که روش PRP را به درمانی ایمن و موثر تبدیل کرده است تزریق به وسیله خون و فاکتورهای خونی خود فرد است که کارایی آن به کمک او می‌آید تا مشکل ریزش موهای‌تان را تحت‌نظر متخصص برطرف کند. برای همین منظور برای به حداقل رساندن عوارض این روش توصیه می‌کنیم که به جای یک جراح پلاستیک حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

این روش به علت سادگی، امنیت و بازدهی عالی یک گزینه بسیار مهم در درمان ریزش مو است اما با تمام این تفاسیر باید مراقب باشید، چون PRP به همان اندازه که محبوب و موثر است می‌تواند خطرناک هم باشد. اگر تکنسین‌ها آموزش دیده و حرفه‌ای نباشند و از تجهیزات و لوله‌های تاییدشده توسط FDA استفاده نکنند یا در تزریق خون دقت و تبحر لازم را نداشته باشند مشکلات متعددی برایتان ایجاد خواهد شد.

البته ورم و قرمزی موقتی که پس از هر جلسه درمان به سراغ‌تان می‌آید در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. بروز حساسیت در بعضی بیماران هم گاهی قابل پیش‌بینی نخواهد بود. بنابراین بهتر است پیش از جلسات اگر از سابقه این دست واکنش‌ها در بدن خود آگاهید، حتما آن را با پزشک در میان بگذارید.

برای چه‌کسانی مناسب است ؟

درمان ریزش مو به این شیوه معمولا محدودیتی از لحاظ جنسیت نمی‌شناسد اما اثربخش بودن آن به سن، هورمون‌ها و آرایش ژنتیکی بدن‌تان بستگی زیادی دارد. از طرفی مردان مبتلا به طاسی یا ریزش موی سکه‌ای، زنانی که به دلیل یائسگی ریزش مو یا نازک شدن مو را تجربه کرده‌اند و همچنین افرادی که حداقل بین دو تا پنج سال از ریزش موهای آن‌ها می‌گذرد، گزینه‌های مناسبی برای دریافت این نوع درمان هستند. در کنار این نکته در ادامه به شما خواهیم گفت که PRP مناسب چه افرادی نخواهد بود:

1. وضعیت جسمانی و سلامت فرد در این شیوه درمان بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. برای مثال بیماران مبتلا به لوپوس یا مشکلات تیروئیدی مانند کم‌کاری یا پرکاری تیروئید برای این درمان مناسب نیستند، زیرا ریزش مو در این افراد حتی پس از PRP هم ادامه خواهد یافت.

2. افرادی که سابقه اختلالات خونریزی، لخته شدن خون، رقیق بودن خون یا هپاتیت را دارند هم جزو این دسته‌اند، چون تمام این شرایط می‌تواند برکیفیت پلاکت‌ها تاثیر بگذارد.

3. مبتلابان به سرطان پوست یا عفونت مزمن و حاد در پوست سر هم باید از این دست درمان‌ها صرف‌نظر کنند، چرا که PRP باعث تشدید و انتشار آن به دیگر قسمت‌های پوست خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟