آکنه‌ در بزرگسالی! / متخصصان پوست و مو چه می‌گویند ؟

ما معمولا به آکنه به‌عنوان گذرگاهی می‌نگریم که با پشت سر گذاشتن نوجوانی برای همیشه از آن عبور کرده‌ایم اما متاسفانه پس از دهه‌های20، 30، 40 و حتی دهه50 عمرمان هم سر و کارمان به آکنه‌های آزاردهنده و مزاحم روی صورت می‌افتد.

به گزارش رکنا ، شاید باورپذیر نباشد اما آکنه در بزرگسالی بسیار هم رایج است و طبق گزارش موسسه ملی بهداشت حدود 50 درصد افراد بعد از سی‌سالگی در بعضی از مراحل زندگی‌شان دچار آکنه می‌شوند. آکنه‌هایی که بیشتر هورمونی است و شباهت به کیست‌های بسیار کوچک دارد و درنهایت ممکن است به لک‌های ماندگار تبدیل شود.

همراه با دکتر مجید میرزاخانی، متخصص پوست و مو علت‌ها را بررسی و شما را برای مراقبت بهتر از پوست‌تان در مقابله با هجوم آکنه‌ها در بزرگسالی راهنمایی خواهیم کرد.

آکنه در بزرگسالی؟ به چه علت!

بسیاری از خانم‌ها و آقایان که در نوجوانی با دردسر آکنه‌های سن بلوغ دست و پنجه نرم نکرده بودند حالا بعد از بیست و چند یا سی‌سالگی با تعجب از آکنه‌های صورت‌شان می‌گویند و به دنبال راه چاره برای درمان این مهمان‌های ناخوانده‌اند. جوش‌هایی که به علت‌های متعدد از ژنتیک گرفته تا عادات غذایی و سبک زندگی از روی پوست‌مان سر در می‌آورند.

بد نیست در ابتدا این مطلب را به نقل از دکتر یورام هارت، متخصص پوست و مو مشهور جهان، پژوهشگر و نویسنده ده‌ها نشریه علمی و برنده جایزه وال استریت ژورنال اروپا به دلیل نوآوری در درمان آکنه بیان کنیم؛ «شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد استعداد و زمینه بروز آکنه چه در نوجوانی و چه در بزرگسالی در ژن‌های همه ما نهفته و نهادینه شده است.

نوع آکنه‌هایی که در بلوغ به سراغ‌مان می‌آید با آکنه‌های بزرگسالی متفاوت است به این دلیل که آکنه‌های نوجوانی در دوران بلوغ معمولا روی پیشانی و گونه‌ها ظاهر می‌شود؛ درحالی‌که مناطق ظهور این جوش‌ها در بزرگسالان نیمه پایین صورت یعنی در اطراف فک، دهان و روی چانه است.

بنابراین بدون نگرانی کافی است به این موضوع فکر کنید که اگر حتی در میانسالی و به‌عنوان فردی بالغ مکرر دچار آکنه می‌شوید، به هیچ‌وجه تنها نیستید. چون حدود 50 میلیون آمریکایی در همین سن و سال شما با آکنه سر و کار دارند.»

مقصران اصلی را بشناسید

هورمون‌ها: تغییرات هورمونی و نوسانات آن‌ها در طول زمان قاعدگی، دوران بارداری و حتی در دوران یائسگی می‌توانند منجر به ایجاد آکنه و این برجستگی‌های مزاحم روی صورت شوند. چراکه هورمون‌هایی مانند آندروژن در زنان و مردان ممکن است در تداخل و همکاری با دیگر هورمون‌ها این آکنه‌ها را ایجاد کنند. هورمون‌هایی که غده‌های چربی روی پوست را به فعالیت بیشتر واداشته و با ایجاد تغییر در سلول‌های پوستی که اطراف فولیکول‌های مو را احاطه می‌کنند، درنهایت موجب تجمع چربی و بروز آکنه می‌شود.

استرس: وقتی استرس داریم، بدن ما آندروژن بیشتری تولید می‌کند. بنابراین متخصصان از شما می‌خواهند که شوخ طبعی کنید و به مشکلات هر اندازه هم که بزرگ باشند به چشم یک بازی در زندگی نگاه کنید. استرس‌های عاطفی می‌توانند هجمه‌ای سنگین از اثرهای عصبی را با خود به دنبال داشته باشند که منجر به آکنه شود. به‌ویژه هورمون استرس به نام کورتیزول که عامل اصلی تولید سبوم در بافت پوست و جوش‌های بزرگ و دردناک است.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا اعضای خانواده مانند خواهران و برادران شما آکنه داشته باشند، ممکن است شما مستعد ژنتیکی برای بروز این عارضه در بزرگسالی باشید. چون متخصصان پوست معتقدند آکنه‌های دردناک که اثر زخم از خود به جای می‌گذارند به‌طور قطع ریشه در سابقه خانوادگی شما دارد. دکتر میرزاخانی، متخصص پوست هم معتقد است که داشتن آکنه در دوران نوجوانی خطر بروز آکنه در بزرگسالی، به‌ویژه در خانم‌ها را افزایش می‌دهد.

بنابراین ژنتیک می‌تواند در آکنه‌های دوران بلوغ نقش داشته باشد به‌ویژه وقتی یکی از والدین شما مبتلا به آن باشند، احتمال ابتلا به آکنه در فرزندان تقویت می‌شود. براساس داده‌های منتشر شده یک بررسی در ژورنال پوست و زیبایی در سال 2018 اعلام شد که 53 درصد از زنان بالغ مبتلا به آکنه دارای اعضای خانواده درجه یکی بودند که سابقه آکنه بالغ داشته‌اند و خاطرنشان می‌کند که تقریبا دو سوم موارد ابتلا به آکنه بزرگسالی به ژن‌ها منتسب می‌شوند.

رژیم غذایی و سبک زندگی: یک رژیم ناسالم همراه با چربی، قند، الکل و مصرف دخانیات زیاد ممکن است تعداد آکنه‌های شما را بیشتر و وضعیت آن‌ها را بدتر کند. دکتر میرزاخانی درباره تاثیر شیوه زندگی می‌گوید: من نمی‌خواهم با اطمینان بگویم که این عادات غذایی و رفتارها صددرصد عامل ایجاد آکنه‌ها در بزرگسالی هستند اما با اطمینان به شما می‌گویم افراد زیادی را می‌شناسم که با تغییر رژیم غذایی، سبک زندگی وضعیت پوست و آکنه آن‌ها به مراتب بهتر از قبل شده است.

مصرف قند در رژیم غذایی خود را به حداقل برسانید و این را در نظر داشته باشید که قند تمام گروه‌های غذایی را که دارای قند مخفی هستند، هم شامل می‌شود. مانند کمپوت، آبمیوه، بستنی، شکر و نام‌های دیگر قند یا مولکول‌های قند مانند گلوکز، ساکارز، مالتوز و لاکتوز که زمینه بروز آکنه را فراهم می‌کند.

همچنین پوست شما دیگر مواد غذایی را که می‌توانند قند خون‌تان را افزایش دهند، هم دوست ندارد. غذاهایی مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی به همراه چیپس، کلوچه و کیک که دارای شاخص قند خون بالا هستند. از طرفی مصرف شیر گاو، به‌ویژه شیر بدون چربی آن با خطر آکنه در بزرگسالی همراه است. به‌طور کلی محصولات لبنی کم‌چرب قند بیشتری نسبت به همتایان پر چرب خود دارند. بنابراین اگر می‌توانید شیر بادام یا شیر نارگیل را جایگزین شیر گاو کنید. پس این نکته‌ها را در تغییر عادات غذایی خود برای درمان آکنه حتما لحاظ کنید.

خود درمانی نکنید

اگر به دنبال یک راه‌حل سریع برای درمان آکنه‌های خود هستید آن راه‌حل درمان‌های خانگی نیست. داروهای خانگی و محصولات طبیعی موثر به نظر می‌رسند اما متاسفانه در درمان آکنه هیچ ارزشی ندارند. به علاوه این‌که می‌توانند پوست را تحریک کرده و مشکل را دوچندان کند.

پوست شما با این شرایط باید فوری از طرف متخصص پوست بررسی شود و با استفاده از داروهای موضعی آزمایش شده تحت درمان قرار گیرد. البته گاهی ممکن است پیشنهاد لیزر و درمان‌های سبک و لایه برداری شیمیایی از طرف متخصص پوست به شما ارائه شود. با همه این‌ها باز هم تاکید می‌کنیم که کلید درمان آکنه‌های بزرگسالی کنترل رژیم غذایی و سبک زندگی است. در این شرایط اگر نتیجه‌ای حاصل نشد زمان مراجعه به یک متخصص پوست است تا با درمان‌های دارویی یا موضعی مراقبت از پوست به صورت حرفه‌ای انجام شود.

بهترین راه حل‌ها برای درمان آکنه در بزرگسالی

مدیریت استرس به همراه پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب از جمله فاکتورهای قابل کنترل است که می‌تواند در درمان آکنه‌های بزرگسالی شما موثر واقع شود. خودداری از مصرف غذاهای فرآوری شده، پر کربوهیدرات و قند به پیشرفت پوست‌تان در مسیر صحیح و سلامت کمک خواهد کرد. در کنار رژیم غذایی باید سطح استرس‌تان را هم کنترل کنید. مدیتیشن، مطالعه و دیگر فعالیت‌های آرامش‌بخش می‌تواند به موفقیت شما در این مسیر ختم شود. نکته‌های زیر را هم حتما در برنامه مراقبت روزانه از پوست خود قرار دهید:

صورت‌تان را دو بار در روز بشویید و حتما بعد از کار یا بعد از هر فعالیتی مانند پیاده‌روی یا ورزش از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.

از مصرف محصولات مراقبت از پوستی که حاوی الکل هستند، خودداری کنید. این محصولات می‌توانند برای پوست مضر باشند و درنهایت به جای التیام و بهبود بخشیدن آسیب‌های بیشتری به آن وارد کنند.

دست زدن به پوست و مالیدن آن را فراموش کنید. این عادت خود را که در طول روز چند بار پوستتان را با دست آلوده بمالید برای همیشه ترک کنید.

برای قرار گرفتن در معرض آفتاب پوست‌تان را به ضدآفتاب مجهز کنید و از هیچ محصول و دستگاه برنزه‌کننده‌ای برای تغییر رنگ پوست خود استفاده نکنید.

اگر پوست و موهای چرب دارید همراه دوش گرفتن روزانه و کوتاه خود سر و صورت‌تان را با شامپو ملایم خوب شست‌وشو دهید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642171 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟