آیا محصولات طبیعی پوست قابل اعتمادند؟

شعار «زیبایی طبیعی» این روزها دهان به دهان می‌چرخد تا جایی که همه گیر شدن آن را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی هم مشاهده کنید. اینفلوئنسرها و بلاگرهایی که در زمینه زیبایی، آرایشی موفق و فعالند هم با دلیل و آگاهی دنبال‌کنندگان خود را متقاعد می‌کنند که مصرف محصولات طبیعی، ماسک و کرم‌های گیاهی تا چه اندازه‌ای در سلامت و جوانی پوست شان موثر بوده است.

قفسه‌های فروشگاه‌های فروش محصولات مراقبت از پوست هم سال‌هاست که بیشتر تمرکزشان را به ارائه محصولات ارگانیک و گیاهی بدون موادشیمیایی معطوف کرده‌اند اما درواقعیت مسئله گیاهی و طبیعی بودن محصولات زیبایی برای مصرف‌کنندگان پیچیده است و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند ادعا کنند که محصول طبیعی ارائه می‌دهند.

درحالی‌که مواد تشکیل‌دهنده آن به هیچ‌عنوان طبیعی نیست. همراه با دکتر مجید میرزاخانی، متخصص پوست و مو ویژگی‌های محصولات طبیعی را بشناسید. آیا این محصولات واقعا برای پوست مفید است؟ چگونه مصرف محصولات بهداشتی، آرایشی شیمیایی و ناسالم را محدود کنیم؟

طبیعی‌ها همیشه هم بی‌ضرر نیستند

نظرسنجی‌های چند سال اخیر در دنیا که از طرف گروه NPD ارائه شده است، نشان می‌دهد که بیشتر مصرف‌کنندگان به‌ویژه خانم‌ها محصولات مراقبت از پوستی که عاری از موادشیمیایی مانند فتالات و سولفات‌ها هستند، خریداری می‌کنند. محصولاتی که طبیعی هستند و در ترکیبات آن‌ها از کمترین موادشیمیایی هم استفاده نشده تا سلامتی افراد را به خطر بیندازد. چراکه بسیاری از ما با وجود هرکدام از این مواد از جمله عطر، رنگ و بعضی موادنگهدارنده دیگر مانند پارابن دچار حساسیت شده و سلامت پوست خود را در خطر می‌بینیم اما در مقابل این محصولات نمی‌توان با اطمینان از محصولات ارگانیک و طبیعی دفاع کرد و گفت که طبیعی یا ارگانیک بودن یعنی به سلامت پوست هیچ آسیبی وارد نمی‌کند و حتما سالم، ایمن و بهتر است.

گاهی پوست با همین ترکیبات کاملا طبیعی هم دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شود. برای مثال کرم‌های ضدچروک یا هرمحصول محافظت‌کننده طبیعی و گیاهی دیگر برای افرادی که پوست‌های حساس و آسیب‌پذیری دارند، موثر نخواهد بود.

اینجاست که باید با شناخت و آگاهی دقیق از شرایط پوست خود محصولاتی را برای استفاده انتخاب کنید که آشنایی کامل با مواد تشکیل‌دهنده آن دارید و از این‌که هیچ حساسیت و آسیبی به پوست وارد نخواهد کرد مطمئن باشید. در غیر این صورت ارگانیک و گیاهی بودن یک محصول هیج دردی از پوست شما درمان نخواهد کرد. معمولا محصولات طبیعی حاوی عصاره و روغن‌های طبیعی هستند که بعضی از آن‌ها در واکنش با پوست شما می‌توانند باعث ایجاد قرمزی و لک‌های تیره شوند یا عصاره طبیعی لیمو و پرتقال که می‌تواند پوست را در برابر آفتاب حساس‌تر کند.

اصطلاحات روی محصولات طبیعی را بشناسید

تقریبا بیشتر ما درباره نوشته‌هایی که روی محصولات مراقبت از پوست قرار دارد اطلاعات دقیقی نداریم و با نگاهی به ظاهر محصول و توضیحات مختصر و ناکافی فروشنده دست به انتخاب می‌زنیم اما این روزها که امکان خریدهای اینترنتی در سایت‌های فروش محصولات بهداشتی و زیبایی وجود دارد می‌توان با اطمینان بیشتری برای انتخاب محصول مناسب اقدام کنید.

مواد تشکیل‌دهنده و ویژگی‌هایی را که با فونت پررنگ‌تر روی بسته‌بندی محصولات نوشته شده است، بخوانید و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. خرید هوشمندانه شما را زودتر به هدف‌تان خواهد رساند. درمورد مصرف و استفاده از محصولات گیاهی، ارگانیک یا طبیعی هم واژه‌هایی هست که بد نیست بدانید که منظور از آن‌ها چیست.

ارگانیک: برای شناخت این اصطلاح روی محصولات مراقبت از پوست، باید در همین ابتدا بدانید برخلاف تصور شما، FDA برچسب «ارگانیک» را درمورد موادآرایشی و مراقبت از پوست تنظیم و تعیین نمی‌کند و این عنوان در تمام دنیا باید به وسیله وزارت کشاورزی همان کشور مورد تایید قرار گیرد. برای مثال اگر روی برچسب یک سرم روشن‌کننده پوست از هسته انگور عنوان ارگانیک حک شده باشد یعنی این محصول از مواد کشاورزی ساخته شده و طبق برنامه ملی ارگانیک وزارت کشاورزی با 100 یا 95 درصد از مواد آلی تولید شده است یا اگر باعنوان «ترکیبات ارگانیک» روی یک محصول مواجه شوید به این معنی است که این محصول حداقل 70درصد مواد ارگانیک را در خود جای داده است و با تایید وزارت کشاورزی ارائه شده است.

بدون پارابن: براساس گزارش FDA پارابن‌ها نگهدارنده‌هایی هستند که برای جلوگیری از تکثیر آلودگی‌هایی مانند باکتری‌ها در بعضی محصولات شما استفاده می‌شوند که آن را باعنوان‌هایی متیل پارابن، بوتیل پارابن، پروپیل پارابن مشاهده خواهید کرد. FDA در ادامه هم به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه تحقیقات همچنان ادامه دارد اما در حال حاضر، ما اطلاعاتی نداریم که نشان دهد پارابن‌هایی که در مواد آرایشی استفاده می‌شوند بر سلامت انسان تاثیر دارند. فقط نکته اصلی این‌جاست که محصولی با برچسب بدون پارابن حاوی پارابن نیست.

بدون فتالات: بد نیست این عنوان را هم بشناسید، چون در محصولات طبیعی و گیاهی معمولا اثری از آن نیست. به گزارش FDA فتالات هم از جمله موادشیمیایی است که معمولا در بعضی محصولات مراقبت شخصی مانند صابون و شامپو مورد استفاده قرار می‌گیرد. و دی‌اتیل فتالات هم که عموما در ترکیبات عطر استفاده می‌شود.

FDA تا به حال گزارشی از خطر این ماده شیمیایی برای سلامتی ارائه نداده است اما اگر مایل به اجتناب از آن هستید لازم است بدانید وجود برچسب‌های بدون فتالات روی محصولات به این معنی است که در ترکیبات آن از فتالات استفاده نشده و این یکی دیگر از ویژگی‌های محصولات طبیعی و ارگانیک است.

غیرسمی: بدون سم یا غیرسمی، این اصطلاحی است که شرکت‌های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست و مو از آن استفاده می‌کنند تا بر «بی‌خطر»بودن محصول خود تاکید کنند اما این فقط یک ادعای بازاریابی است که به هیچ عنوان امنیت و سلامت آن را تضمین نمی‌کند.

شیمیایی‌ها سلامت بدن را به خطر می‌اندازند

اگر از شناخت ترکیبات مواد آرایشی، محصولات بهداشتی و زیبایی غفلت کنید سلامت جسم خود را در خطر جدی قرار خواهید داد. به‌ویژه مواد تشکیل‌دهنده شیمیایی مانند پارابن و فتالات که عامل اصلی اختلال غدد درون ریزند یا روی هورمون‌های شما تاثیر می‌گذارند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان یا مشکلات باروری را افزایش دهند. در این شرایط است که با اثبات تمام آسیب‌های شیمیایی‌ها بر پوست، مصرف محصولات گیاهی و ارگانیک پررنگ می‌شود اما با مطرح شدن این سؤال که آیا محصولاتی با پایه گیاهی و طبیعی هم به همان قدرت شیمیایی‌ها می‌توانند در پوست نفوذ کنند و با تاثیرگذاری مثبت وارد بدن شما شوند؟

متخصصان پوست معتقدند تقریبا بیشتر مولکول‌های ترکیبات گیاهی برای نفوذ به پوست بسیار بزرگ هستند اما علم و تخصص تا حدودی این مشکل را برطرف کرده و با کشف راه‌هایی برای فریب پوست کارآیی این مواد را بهبود بخشیده است. بنابراین می‌توانید محصولات مراقبت از پوستی را انتخاب کنید که مطابق با ویژگی و نیاز پوست و بودجه شما باشد در این شرایط متخصصان پوست معتقدند که مواد تشکیل‌دهنده طبیعی می‌توانند در سلامت پوست شما موثر باشند.

از پوست‌تان هدفمند مراقبت کنید

برای مراقبت از پوست‌تان هدفمند عمل کنید مشخص کنید که به دنبال برطرف کردن جوش و لک‌ها هستید یا محصولات ضد چروک و ضد پیری به کارتان می‌آید. می‌خواهید پوست‌تان شاداب بماند یا خشکی آن برطرف شود. به این ترتیب قطعا نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

مثلا عصاره پوست درخت بید برگرفته از اسیدسالیسیلیک است که می‌تواند به درمان آکنه کمک کند یا اگر به دنبال کند شدن علائم پیری پوست هستید، آنتی‌اکسیدان‌ها (خوراکی‌ها و ترکیباتی که در آن ویتامین C یا ویتامین E وجود دارد، یا از گیاهان مختلف استخراج شده‌اند) می‌توانند در جلوگیری از آسیب DNA که باعث تخریب کلاژن می‌شود، موثر باشد و تولید کلاژن را برای صاف کردن خطوط و چروک‌های ریز صورت تحریک کنند. پس برای درمان یک مشکل مشخص اقدام کنید و بعد به سراغ بعدی بروید.

پیش از خرید و مصرف تحقیق کنید: اینترنت تمام اطلاعات مفید و لازم درباره محصولات و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را پیش روی شما قرار خواهد داد بنابراین بانک اطلاعاتی پوست خود را عمیق کنید تا منبع خوبی برای درک موارد موجود در محصولات باشید. در آوریل سال 2019 گزارشی از 20 ماده شیمیایی سمی و مضر مواد آرایشی را منتشر شد.

البته خبر خوب این است که بسیاری از این موادشیمیایی امروزه به‌ندرت در موادآرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس باوجود این گستردگی اطلاعات باید پیش از انتخاب همه چیز را خوب بررسی کنید. هنوز هم حجم زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت زیرزمینی تولید و عرضه می‌شوند که استفاده از آن‌ها مطمئنا سلامت پوست شما را تهدید می‌کند. پس تحقیق کردن می‌تواند درمورد موادشیمیایی که می‌خواهید از استفاده آن‌ها جلوگیری کنید به شما اطلاعات کافی بدهد.

چطور طبیعی‌ها را جایگزین شیمیایی ‌ها کنیم؟

اگر مایلید که سیر مراقبت از پوست‌تان را به سمت مصرف محصولات مفید طبیعی و گیاهی سوق دهید باید برای شروع حتما از همین حالا خواندن تمام خطوط نوشته شده روی برچسب محصولات را آغاز کنید تا بدانید دقیقا چه چیزی روی پوست استفاده می‌کنید اما قدم‌های مهم دیگری هم هست:

به متخصص پوست مراجعه کنید: اگر تا امروز یک متخصص پوست حرفه‌ای نداشته‌اید خیلی زود به سراغ یکی از آن‌ها بروید. تمام محصولاتی را که برای مراقبت یا زیبایی پوست‌تان از آن‌ها استفاده می‌کنید در یک کیسه بریزید و آن‌ها را به متخصص خود نشان دهید.

او ابتدا با معاینه پوست‌تان و بررسی محصولاتی که تا به امروز از آن‌ها برای درمان و سلامت پوست خود کمک می‌گرفتید به شما اطلاع می‌دهد که آیا ممکن است چیزی باعث ایجاد حساسیت یا مشکل در پوست شما شود؟ راهی برای ساده‌تر کردن روال درمان پوست‌تان وجود دارد یا خیر؟ و ده‌ها ابهام و اشتباه دیگر را در برنامه مراقبت از پوست شما اصلاح خواهد کرد.

تا رسیدن به نتیجه صبور باشید: تا پیش از این شما از محصولات غیرطبیعی برای مراقبت از پوست خود استفاده کرده و پوست‌تان را به این شرایط عادت داده‌اید اما حالا قرار است با یک تغییر آرام و تدریجی به سمت مصرف محصولات گیاهی و طبیعی حرکت کنید اما در این مسیر ممکن است تغییر و درمان پوست شما زمان بیشتری طول بکشد. پس این به آن معنی نیست که محصولات طبیعی موثر نیستند، فقط دوره انتظار شما برای مراقبت از پوست‌تان طولانی‌تر شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟