کپسولی برای کاهش وزن

چاقی نوعی سوء‌تغذیه یا بیماری است که در آن سلول‌های چربی به‌قدری افزایش می‌یابند که موجب اختلال در عملکردهای طبیعی بدن می‌شوند. براساس تعریف، یک فرد وقتی چاق است که وزن او حداقل 20درصد بیشتر از وزن مطلوب باشد. چراکه براساس مستندات علمی در این حالت احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی به‌طور محسوسی افزایش می‌یابد.

به گزارش رکنا ، در مردان و زنان به ترتیب در حالت طبیعی تقریبا 15و 25 درصد وزن شامل سلول‌های چربی است. این سلول‌ها نقش مهمی در سلامت دارند اما در چاقی این توده سلول‌ها بیش از حد افزایش می‌یابند. برای تشخیص ابتلا به چاقی روش‌های مختلفی وجود دارد ولی اندازه‌گیری شاخص نمایه توده بدنی (BMI) به‌عنوان یک شاخص نسبتا ساده و دقیق توصیه می‌شود که از تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر مجذور قد (به متر) به‌دست می‌آید. اگر این شاخص برابر یا بیشتر از 30 کیلوگرم بر متر مربع باشد، فرد مبتلا به چاقی است.

در بررسی چاقی، توزیع بافت چربی اهمیت خاصی دارد. اگر بافت چربی بیشتر در اندام تحتانی بدن باشد، به آن چاقی زنانه یا گلابی‌شکل و اگر بافت چربی بیشتر در ناحیه شکمی قرار داشته باشد به آن چاقی مردانه یا سیب شکل می‌گویند. چاقی عمومی معمولا از طریق BMI مشخص می‌شود ولی چاقی مرکزی یا شکمی به معنی وجود چربی اضافه در ناحیه شکم و بالاتنه است که مطالعات نشان‌دهنده ارتباط مستقیم این نوع از چاقی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت نوع دوم بوده‌اند که برای بررسی آن به‌طور معمول از اندازه‌گیری دور کمر استفاده می‌شود.

راه‌حلی برای لاغری

ونوستات یک کپسول ساده اما کارآمد است. این دارو مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست و برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

ونوستات جزء گروه داروهای مهارکننده لیپاز است که با مهار این آنزیم از جذب یک سوم چربی‌های موجود در غذا جلوگیری می‌کند. با این کار به‌تدریج ورود چربی به بدن کمتر شده و بدن از ذخایر موجود در خود استفاده کرده و پدیده کاهش وزن رخ می‌دهد.

در داروسازی ابوریحان تلاش می‌شود همزمان با حفظ ویتامین بدن، فرد روند لاغری را مطمئن و سالم بپیماید.

این روزها افراد زیادی دنبال تناسب اندام هستند و می‌خواهید وزن کم کنند. کاهش وزنی که بدون کمبود ویتامین باشد. برای این امر، کپسول های ونوستات گزینه خوبی است. ونوستات پلاس با ارائه کپسول‌های ویتامین در یک بلیستر جداگانه به شما کمک می‌کند چربی غذای خود را دفع کنید ولی ویتامین‌های محلول در چربی را حفظ کنید.

با هر وعده غذایی یک کپسول کافی است. کپسول ویتامین را با دو ساعت فاصله از کپسول ونوستات مصرف کنید و از عوارض کمبود ویتامین‌ها در امان باشید.

(ارلیستات ساخت شرکت داروسازی ابوریحان)

و زنیکال (ارلیستات ساخت شرکت) Roch در بیماران چاق ایرانی

این مطالعه به‌صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور و تصادفی از طرف مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم ولی عصـر دانشگاه علوم پزشکی تهران و به سرپرستی دکتر علیرضا استقامتی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران از خردادماه سال1387تا خردادماه سال1388 انجام گرفته است.

مقدمه: چاقی و اضافه وزن به‌عنوان معضل فراگیر جهانی می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به بیمـــاری‌های مختلف مثل فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان شود. اثربخشی و سلامت داروهای موثر در کاهش وزن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های علم پزشکی تلقی می‌شود.

هدف از این مطالعه مقایسه برند ونوستات و زنیکال در کنترل اضافه وزن و عوارض ناشی از آن بوده است.

روش اجرا: 68 بیمار غیردیابتیک، بدون بیماری زمینه‌ای دیگر با شاخص ورودی BMI>30 انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شد و تحت درمان با دو داروی زنیکال و ونوستات به‌صورت دوبار در روز و قرص مکمل مولتی ویتامین روزانه قرار گرفتند .

متغیرهای این مطالعه شامل شاخص‌های آنتروپومتریک (قد، وزن، BMI ،جنس، دورکمر و باســــن) و آزمایش‌های بیوشیمیایی شامل : CBC ، FBS، لپتین، انسولین ناشتا، کورتیزول، تست‌های تیرویید و کبدی، چربی‌های خون TG، کلسترول HOMA-IR, HDL, LDL بودند.

متغیرهای فوق یکبار قبل از شروع مطالعه و یک‌بار در پایان مطالعه برای همه بیماران اندازه‌گیری شد.

18بیمار درطول مطالعه از آن انصراف دادند که 14نفر آن‌ها مصرف‌کننده زنیکال و چهارنفر مصرف‌کننده ونوستات بودند. برای همه بیماران رژیم کم‌کالری باتوجه به قد و وزن، جنس و فعالیت‌های بدنی به وسیله متخصص تغذیه تجویز شد و همه بیماران توصیه به حداقل نیم ساعت پیاده‌روی درطول روز به‌طوری که ضربان قلب‌شان افزایش یابند شدند.

ماهانه بیماران از طرف متخصص تغذیه و پزشک از نظر رعایت رژیم غذایی، مصرف دارو و عوارض جانبی احتمالی مورد بررسی قرار می‌گرفتند.50 بیمار مطالعه را به پایان رساندند که 30 نفر آن‌ها داروی ونوستات و 20 نفر زنیکال مصـرف کرده بودند .

نتایج: نتایج این مطالعه را می‌توان در دو قسمت شرح داد:

بعد از این‌که همه بیماران داروی ارلیستات را مصرف می‌کردند، در همه آن‌ها کاهش قابــل توجه در وزن، دور کمرو باسن، فشار خون BMI ، چربی، قندخون، لپتین و HOMA-IR رخ داد.

کاهش قابل‌توجهی در سطح انسولین خون، کورتیزون، HOMA-IR و افزایش قابل توجه در سطح HDL خون در بیماران مصرف کننده ونوستات رخ داد.

کاهش قابل‌توجه در TG در بیماران مصرف‌کننده زنیکال بیشتر بود.

از نظر مقایسه این دو دارو از نظر آمـاری تفاوت معنی داری در کاهشBMI، دور کمــر و باسن، لپتین، چربی‌های خون، فشار خون و HOMA-IR وجــود نداشت البته کمی تاثیــر ونوستات روی انسولین ناشتا و HOMA-IR کمی بیشتر بود .

از نظر عوارض جانبی یبوست در هشت نفر، ریزش مو در هشت نفر، دفع بیش از حـد چربی در شش نفر و سردرد در دونفر وجود داشت که البته هیچ‌کدام از بیماران به علت عوارض جانبی از شرکت در مطالعه انصراف ندادند.

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که هر دو داروی ونوستات، زنیکال اثر یکسان و قابل‌توجه در کاهش وزن و کاهش سطح چربی خون، لپتین و HOMA-IR داشتند و از این جهت می‌توانند در کنترل اختلال‌های متابولیک مثل دیابت، هیپرلیپدمی و حتی بیماری‌های قلبی و عروقی تا حدی موثر باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟