با روغن آرگان پوست و موی سالمی خواهید داشت

روغن آرگان / به گزارش رکنا ، تا چند سال پیش روغن آرگان فقط در مراکش به عنوان یک داروی گیاهی و برای درمان اگزما، التهاب های پوستی، خشکی مو، شوره سر، ریزش مو و حتی درد مفاصل مورد استفاده قرار می گرفت اما در دو دهه اخیر و پس از تحقیقات انجام شده در سال های 2000 تا 2005، توجه بسیاری از شرکت های داروسازی به این روغن جلب شده و به طور گسترده در بسیاری از محصولات پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان به دو علت بسیار مورد توجه قرار گرفته و تمام خواص داروئی و درمانی روغن آرگان هم از این دو علت نشأت می گیرند:

وجود مقادیر زیاد اسیدهای چرب (امگا 6، امگا 9، استئاریک اسید، پالمتیک اسید) در روغن آرگان

وجود ترکیبی از ویتامین E و استروئید الکل در روغن آرگان

روغن آرگان چه خواصی دارد؟

همان طور که در بالا گفتیم، تمام خواص روغن آرگان به دلیل وجود مقادیر زیاد اسیدهای چرب و وجود ترکیب خاصی نوعی از ویتامین E (گاما-توکوفرول) و استروئید الکل است.

اسیدهای چرب خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی بسیار خوبی دارند و به طور کلی برای درمان التهاب های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس، قرمزی کف سر و شوره سر خشک مناسب هستند و ترکیب ویتامین E همراه با استروئید الکل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به روغن آرگان می دهد و باعث می شود روغن آرگان در کاهش چروک و افتادگی پوستی، تقویت مو موثر باشد.

* نکته مهم: توجه داشته باشید، روغن آرگان به صورت خالص یا با غلظت بالا تنها به عنوان درمان گیاهی مکمل است و نمی تواند جای داروها یا محصولات تخصصی پوست و مو را بگیرد و نباید از انتظار درمان بیماریهای پوست و مو را داشته باشید. اما اگر از روغن آرگان به عنوان یک محصول مکمل در روتین روزانه مراقبت از پوست یا مو خود استفاده کنید، می توانید تاثیر زیاد آن را در زیبائی پوست و مو خود ببینید.

خواص روغن آرگان به طور کلی عبارتند از:

کاهش خشکی مو و درمان موخوره: روغن آرگان به دلیل داشتن امگا 9 (اولئیک اسید) و امگا 6 (اسید لینولئیک) در ترکیباتش، روغن بسیار خوبی برای کاهش خشکی مو و درمان موخوره است. امگا 6 باعث حفظ رطوبت در ریشه موها می شود و امگا 9 به حفظ رطوبت در ساقه مو کمک کرده و علاوه بر آن، بافت مو را نرم و خوش حالت می کند و به همین دلیل روغن آرگان یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان موخوره است.

کاهش علائم شوره سر خشک: اسید لینولئیک (امگا 6) یکی از مهم ترین عوامل برای سلامت پوست کف سر و کاهش التهابات پوستی کف سر است و کمبود آن در پوست کف سر می تواند باعث التهاب و قرمزی پوست سر شده و شوره سر را تشدید کند. هر چند استفاده از روغن نمی تواند به تنهایی شوره سر را درمان کند، اما استفاده از آن در کنار شامپوهای ضد شوره که حاوی زینک پریتیون، سلنیوم سولفاید، یا سالی سیلیک اسید باشند می تواند به کاهش التهاب و درمان شوره سر خشک کمک کند.

توجه کنید، روغن آرگان خاصیت درمانی شوره سر ندارد و تنها باعث کاهش علائم شوره سر می شود و علاوه بر این تشخیص نوع و علت به وجود آمدن شوره سر برای انتخاب روش درمان شوره سر بسیار مهم است، به همین دلیل توصیه می کنیم، اگر شوره سرتان زیاد است، حتماً قبل از خرید و استفاده از روغن آرگان برای درمان شوره سر حتما با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

تقویت مو: همان طور که گفتیم، امگا 6 و امگا 9 موجود در روغن آرگان شکنندگی موها را کم کرده و باعث تقویت موها می شوند. هر چند بسیار از مردم فکر می کنند، روغن آرگان خواصی مثل درمان ریزش مو یا رشد مو دارد اما هنوز هیچ تحقیقی تاثیر روغن آرگان در درمان ریزش مو یا رشد موهای جدید را اثبات نکرده است.

مرطوب کننده خوب پوست: در ترکیبات روغن آرگان پالمتیک اسید و استئاریک اسید وجود دارند که خاصیت مرطوب کنندگی بسیار خوبی دارند و در بسیاری از کرم های مرطوب کننده مورد استفاده قرار می گیرند. این اسیدها با ایجاد لایه ای روی پوست مانع تبخیر آب از زیر پوست شده و لایه بیرونی پوست را تقویت می کنند و به همین دلیل علاوه بر مرطوب کنندگی استفاده از روغن آرگان می تواند به کاهش چروک های پوستی کمک کند. هر چند به دلیل قیمت نسبتاً زیاد، استفاده از روغن آرگان خالص به عنوان مرطوب کننده یا ترمیم کننده چروک مقرون به صرفه نیست اما ترکیبات و مشتقات روغن آرگان (پالمتیک اسید و استئاریک اسید) توسط شرکت های داروسازی در اکثر کرم های مرطوب کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

کمک به ترمیم پوست: یکی از دلایلی که در بعضی افراد زخم های روی پوست دیر ترمیم می شود، کمبود امگا 6 (اسید لینولئیک) است. امگا 6 خاصیت ضد التهابی بسیار زیادی دارد و به درمان زخم کمک زیادی می کند و به همین دلیل هم اسید لینولئیک در بسیار از کرم های ترمیم کننده پوست و درمان زخم مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال اگر پوست تان زخم عمیقی دارد یا زخم تان خوب نمی شود، قبل از خرید و استفاده از روغن آرگان روی زخم حتماً با یک پزشک متخصص پوست یا دکتر داروساز مشورت کنید به این دلیل که ابتدا باید نوع زخم، علت به وجود آمدن زخم و اینکه چرا زخم خوب نمی شود، مشخص شوند و بعد بر اساس آن ها پزشک متخصص می تواند روش درمانی مناسب برای ترمیم زخم را انتخاب کند و استفاده از روغن آرگان خالص یا کرم های ترمیم کننده بدون مشورت با یک پزشک یا دکتر داروساز می تواند باعث بدتر شدن زخم های شما شوند.

ماسک های موی روغن آرگان به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

ماسک های مو نیاز به آبکشی دارد: این ماسک موها را بعد از اینکه موهایتان را با شامپو شستید باید استفاده کنید. این ماسک ها را روی ساقه موها زده و ماساژ داده و بعد از چند دقیقه از موها به آرامی بشوئید. این ماسک ها معمولا حالت کرمی و غلیظ تری نسبت به ماسک های بدون نیاز به آبکشی دارند و بسته بندی آن ها معمولاً به شکل کاسه ای است.

ماسک های مو بدون نیاز به آبکشی: این ماسک موها را باید بعد از حمام و زمانی که موهایتان را کمی خشک کرده و حالت نم دار دارند، باید استفاده کنید. بهتر است، ابتدا ماسک را روی کف دست خود بریزید و دست هایتان را به هم بمالید به این دلیل که ماسک کمی گرم می شود و زمانی که به موهایتان می زنید باعث باز شدن بافت موها و بهتر جذب شدن آن می شود. این ماسک ها نیاز به آبکشی ندارند و به سرعت جذب موهایتان می شوند.

بهترین ماسک موهای حاوی روغن آرگان در ایران عبارتند از:

ماسک موی آرگان انرژی کازمتیکس

ماسک موی آرگان آدرا

ماسک موی روغن آرگان ریچنا

ماسک موی آرگان آدرا و ماسک موی روغن آرگان ریچنا هر دو نیاز به آبکشی دارند اما ماسک موی آرگان انرژی کازمتیکس نیاز به آبکشی ندارد. از نظر میزان موثر بودن، ماسک موهای بدون آبکشی و ماسک موهائی که نیاز به آبکشی دارند تفاوتی ندارند. برای کسانی که دوست ندارند، ماسک مو روی موهایشان بماند، بهتر است از ماسک موهائی که نیاز به آبکشی دارند استفاده کنند و کسانی که ترجیح می دهند ماسک روی موهایشان بماند و احساس می کنند، تاثیرش بیشتر است، ماسک موهای بدون آبکشی انتخاب بهتری است. فقط در زمان انتخاب ماسک موی بدون آبکشی دقت کنید، بافتش زیاد سنگین نباشد تا احساس چربی و سنگینی روی موهایتان نکنید.

مقایسه بین ماسک های مو

به طور کلی روغن آرگان یکی از بهترین و پرطرفدارترین روغن های گیاهی است و استفاده از آن می تواند به سلامت پوست و موی شما کمک زیادی کند. استفاده از روغن آرگان عوارض جانبی خاصی ندارد و استافده آن در روتین روزانه مراقبت از مو باعث می شود موهای بسیار خوب، زیبائی داشته باشید. اما اگر می خواهید از این روغن به عنوان محصولی برای درمان مشکلات پوست و مو مثل ریزش مو، شوره سر، چروک های پوستی، ترمیم زخم یا دیگر مشکلات پوست و مو استفاده کنید، حتماً قبل از تهیه و استفاده از روغن آرگان با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کردهبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 628171 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟