جلوگیری از شکستن ناخن با ساده ترین روش ها

داریوش دائر با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث شکستگی و آسیب ناخن‌ها می‌شود، درباره راهکار‌های جلوگیری از بروز این عارضه توضیحاتی داد.

 داریوش دائرمتخصص پوست ومو و عضو انجمن متخصصان پوست ایران درباره‌ شکستگی ناخن دست اظهار کرد: چندین عامل مختلف منجر به تغییر شکل ناخن می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها نوع شوینده‌ و تعداد دفعات شستشو است؛ مایع ظرف شویی و شوینده‌های نامناسب به خصوص صابون‌های مایع لایه‌ محافظ ناخن (فولیکول) را دچار آسیب دیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به استفاده بیش از اندازه از لاک گفت: لاک زدن بیش از حد و استفاده از لاک پاک کن‌‌ها سبب ایجاد اثرات نامطلوب روی فوتیکول یا پوست اطراف ناخن می‌شود؛ در کاشت ناخن لایه‌ رویی آن یا فولیکولبرداشته شده و ناخن مصنوعی با چسب‌هایی مخصوص روی صفحه‌ ناخن طبیعی قرار می‌گیرند و برداشتن این لایه‌ محافظ سبب می‌شود میکروب، ویروس و قارچ به داخل ناخن نفوذ کند، همچنین چسب‌های ناخن به دلیل خاصیت شیمیایی که دارند باعث التهاب، شکستگی و چند لایه شدن ناخن می‌شوند.

دائر درباره دلایل شکستگی ناخن بیان کرد: برخی بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید، فقر مواد غذایی مثل منیزیوم، ویتامین D، سلنیوم، کلسیوم، فسفر در چند لایه شدن و شکستگی ناخن تاثیر دارند و تایپیست‌ها افراد شاغل در بخش‌های اداری بیشتر از سایر افراد با شکستگی ناخن مواجه هستند، همچنین نحوه‌ کوتاهی ناخن در رشد نامتوازن ناخن‌ها تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از شکنندگی ناخن باید به چند نکته دقت داشته باشیم ، گفت:باید توجه داشته باشیم که ناخن‌ها نباید بیش از ۲ میلی‌متر بلند شوند و در صورت شکستگی ناخن باید به پزشک مراجعه کرد و با آزمایشات بالینی نسبت به درمان آن اقدام کرد.

این متخصص پوست ومو با اشاره به راهکارهای درمانی شکنندگی ناخن ها، اظهار کرد: برای داشتن ناخن‌هایی سالم باید هفته‌ای دو مرتبه اطراف ناخن‌ها را با روغن‌های گیاهی تلخ یا شیرین چرب کرد .

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟