لایه برداری پوست صورت مفید یا مضر؟

لایه برداری پوست صورت و بدن با TCA می تواند سبب حس سوزش شود ولی درد معمولا بیش از دوره درمان طول نمی کشد. لایه بردارهای شیمیایی از اسیدهای ضعیف برای زدودن لایه خارجی پوست استفاده می کنند و بسته به قدرت لایه برداری، پوست کمتر آسیب دیده زیرین را آشکار کرده یا سلول ها پوست جدید تولید می کنند.

لایه بردار TCA از تریکلورواستیک اسید برای زدودن لایه بیرونی پوستی استفاده می کند و غلظت های مختلفی دارد. بسته به قدرت لایه بردار، دوره نقاهت متفاوت است و می تواند اصلا وجود نداشته باشد یا حتی تا سه هفته طول بکشد. در این مطلب درباره عوارض و مزایای لایه برداری پوست صورت و بدن با TCA اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

لایه بردار TCA چیست؟

TCA مخفف تریکلورواستیک اسید است و ماده ای شیمیایی است که به طور رایج در بسیاری از لایه بردارهای شیمیایی استفاده می شود. لایه برداری پوست صورت و بدن با TCA از نوعی اسید استفاده می کند که می تواند برای مصارف مختلف و در قدرت های گوناگونی از درمان سریع گرفته تا نوسازی کامل پوست به کار رود.

به گفته دکتر روندا کیو. کلین، متخصص زیبایی در وست پورت کانکتیکات: «تریکلورواستیک اسید مشتقی از استیک اسید (سرکه) است و برای زدودن لایه خارجی سلول ها برای دستیابی به چهره ای شفاف تر و صاف تر، استفاده می شود.»

از جمله مشکلاتی که می توان با TCA درمان کرد می توان به ملاسما، آسیب های نور خورشید، آکتینیک کراتوزیس، کک و مک، مشکلات بافت پوست و چین و چروک اشاره کرد. طبق گفته های دکتر کلین، قدرت TCA به مشکل مورد نظر بستگی دارد.

لایه برداری پوست صورت و بدن ، متوسط تا قوی شامل انواعی که حاوی TCA هستند، معمولا به یک یا دو هفته دوره نقاهت برای برداشته شدن پوست قدیمی نیاز دارند.

کاربرد لایه برداری پوست صورت و بدن با TCA

لکه های قهوه ای و لکه های پیری

پوست آسیب دیده با نور خورشید

هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) یا تجمع متمرکز یا پراکنده لکه‌های تیره

ملاسما

جوش و جای جوش

لایه برداری پوست صورت با TCA چگونه اثر می کند؟

TCA روی کراتین (پروتئینی که در پوست، مو و ناخن وجود دارد) اثر می کند. این ماده ماهیت پروتئین کراتین را تغییر می دهد و به عبارتی، ساختار خارجی آن را می زداید. این امر سبب می شود که کراتین، درست عمل نکند و پوست روشن شده و لایه خارجی، برداشته شود.

دکتر سینتیا بیلی، فوق تخصص درماتولوژی مقیم سباستوپول در کالیفرنیا می گوید: «به بیماران توضیح می دهم که این کار شبیه به کاری است که گرما با پروتئین آلبومین موجود در بخش شفاف تخم مرغ می کند.

با تغییر ماهیت پروتئین، مانند تخم مرغ پخته شده، پروتئین پوست سفید می شود. با استفاده از TCA شاهد این حالت هستیم و درجه سفیدی بستگی به عمق لایه برداری دارد که یک واحد سنجش عینی برای این کار فراهم می کند.»

دکتر بیلی، تعادل بین چرخه آسیب و بازسازی به منظور اثربخشی لایه بردار را به شرح زیر بیان می کند:

«هر چه لایه بردار، عمیق تر باشد، سبب آسیب بیشتری می شود. تغییر ماهیت پروتئین کراتین سبب ایجاد آسیب می شود. برای بهبودی پوست، کلاژن جدید ساخته می شود. این همان چیزی است که ما در درمان خطوط و چروک، به دنبال آن هستیم. از طرفی هم نمی خواهیم چنان آسیب عمیقی ایجاد کنیم که برای بهبودی آن، کلاژن بیش از حد تشکیل شده و اسکار ایجاد شود.»

سطوح مختلف لایه بردار TCA

از لحاظ قدرت و نتیجه، لایه بردار TCA بسته به غلظت اسید استفاده شده در آن، متفاوت است. دکتر جنیفر هیلی، فوق تخصص درماتولوژی و مشاوره سابق زیبایی پوست در U.S Capitol بیان می کند که علی رغم وجود لایه بردارهای TCA خانگی، هر گونه TCA با غلظت بیش از ۲۰%، باید توسط درماتولوژیست اعمال شود تا از عوارض جانبی ناخواسته یا لایه برداری بیش از حد جلوگیری شود.

وی هشدار می دهد که «بیماران بسیاری دیده ام که از درمان نامناسب توسط افراد غیر مجرب می ترسیدند. نتایج به فردی که لایه برداری پوست صورت و بدن را انجام می دهد و قدرت لایه برداری بستگی دارد.»

لایه برداری با غلظت TCA در دامنه ۲۰% می تواند برای گردن، سینه، دست ها و بازوها و به منظور رفع آسیب های خورشید و عوارض پیری مورد استفاده قرار گیرد.

لایه برداری با غلظت TCA بیشتر تا ۳۵% را می توان برای صورت و به منظور درمان چروک های عمیق و ضایعات پیش سرطانی مورد استفاده قرار داد.

در صورتی که نمی خواهید دوره نقاهت طولانی داشته باشید، لایه بردارهای سبک تر گزینه های خوبی هستند. لایه بردارهای عمیق تر معمولا نیاز به یک یا چند هفته دوره نقاهت برای جدا شدن و بازسازی پوست دارند و تنها می توان سالی یکبار از آن ها استفاده کرد.

عوامل بسیاری روی عمق لایه بردار TCA اثر می گذارد و می توان آن را برای استفاده در افراد با شرایط پوستی مختلف، سفارشی کرد.

طبق گفته های دکتر بیلی: «عمق با این عوامل مشخص می شود: چقدر می توانید تمام چربی سطح پوست را لایه برداری کنید، آیا از همان ابتدا لایه برداری می کنید (این کار سبب می شود که لایه برداری، عمیق تر و کنترل آن سخت تر باشد)، چند بار لایه برداری می کنید و با چه غلظتی از TCA لایه برداری را شروع می کنید.»

کدام نواحی را می توان با لایه بردار TCA درمان کرد؟

لایه بردار TCA بیشتر روی صورت استفاده می شود، ولی روی سینه، گردن، کمر، پاها و بازوها هم می توان استفاده کرد. سایر نواحی بجز صورت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند و لایه برداری چند ناحیه از بدن به صورت همزمان نباید انجام شود.

قبل از انجام لایه برداری جدید، صبر کنید تا پس از یک بار استفاده از لایه بردار TCA، بدن بهبود یابد.

چه کسانی برای استفاده از لایه برداری پوست صورت با TCA گزینه خوبی است؟

لایه بردار TCA هم مانند سایر درمان های زیبایی مبتنی بر مواد شیمیایی، معمولا روی افراد با پوست روشن تر، بسیار موفق تر عمل می کند.

افراد با پوست تیره تر هم می توانند از لایه بردار شیمیایی استفاده کنند، ولی قبل از این کار باید با درماتولوژیست مشورت کنند، چرا که با عدم انجام صحیح لایه برداری، امکان ایجاد مشکلات پیگمانتاسیون دائم پوست در این افراد وجود دارد.

نباید از لایه بردار TCA روی پوست آسیب دیده و باز در نتیجه عفونت، بیماری های فعال پوستی، بریدگی، آفتاب سوختگی و تبخال های فعال، استفاده کرد.

بیماران باید بیشتر مراقب باشند و اگر باردار یا شیرده هستند و در شش ماه گذشته از آکوتان (ایزوتریتونین) استفاده کرده اند و در ۴۸ ساعت گذشته از محصولات پوستی تجویز شده یا عوامل بلیچینگ و سفید کننده استفاده کرده اند و یا مبتلا به پسوریازیس، اگزما، درماتیت و آکنه روزاسه هستند، با پزشک Doctor خود مشورت کنند.

آیا استفاده از لایه بردار پوست صورت TCA درد دارد؟

یکی از متداول ترین سؤالات بیماران در مورد هر نوع لایه بردار شیمیایی از جمله TCA این است که آیا درد دارد یا نه. عموما، ناراحتی مربوط به عمق لایه برداری است. لایه بردار TCA سطحی تر برای چند دقیقه باعث حس سوزش می شود.

درمان های عمقی تر می تواند منجر به سوزش طی کل فرایند شود و برای یک روز یا بیشتر، حتی اگر پوست به صورت فعال درد نداشته باشد، ناراحتی حس می شود.

به منظور حس نکردن درد در لایه برداری عمقی، به بیهوشی عمومی نیاز است. بعضی لایه بردارهای حاوی TCA دارای ماده بی حس کننده ای (مانند فنول) است که ناراحتی لایه برداری را از بین می برد و لایه برداری با عمق متوسط را قابل تحمل می کند.

دکتر هیلی می گوید: «در ابتدا گرما حس شده و سپس سوزشی ایجاد می شود که دو الی سه دقیقه طول می کشد. استفاده از پنکه و گاز خنکی که در آب یخ فرو رفته، به گذر سریع تر زمان کمک می کند. پس از درمان و وقتی که پوست شروع به پوسته ریزی می کند، هیچ دردی نباید وجود داشته باشد.»

عوارض جانبی لایه برداری پوست صورت با TCA

اگر لایه بردار شیمیایی TCA توسط یک درماتولوژیست مجرب اعمال شود، عوارض جانبی مربوطه کم و موقت خواهد بود. این عوارض شامل قرمزی، خارش و روشن یا تیره شدن پوست است.

رعایت کردن دستورات پزشک برای جلوگیری از عوارض جانبی پس از لایه برداری شیمیایی، حیاتی است. از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنید، طبق دستورات از پوست خود مراقبت کنید و از برنزه کردن بپرهیزید. پوست ناحیه درمان را نخارانید، پوسته را نکنید، از لوازم آرایشی استفاده نکنید و قبل از بهبودی پوست بانداژ را باز نکنید.

یکی از عوارض جانبی شناخته شده لایه برداری پوست صورت و بدن با TCA احتمال ظهور تبخال است. دکتر بیلی می گوید: «فعال شدن ویروس تبخال هرپسی همیشه یکی از نگرانی هاست. افرادی که تاریخچه ای از تبخال دارند، برای پیشگیری، باید قبل و در هنگام لایه برداری و روزهای ابتدایی فرایند بهبود، از داروهای ضد ویروسی استفاده کنند.»

لایه بردارهای TCA متنوعند و درمان رایج زیبایی محسوب می شوند که قادر به درمان بسیاری از مشکلات پوستی در زمان کمی هستند. به دلیل قدرت بالقوه لایه بردارهای TCA، باید در مورد استفاده از داروهای بی نیاز به نسخه، بسیار محتاط بود.

مراقبت بعد از لایه برداری پوست صورت با TCA

درمان لایه بردار پوست صورت و بدن با TCA با ترک مطب پزشک، به پایان نمی رسد: مراقبت زیادی برای دستیابی به نتیجه مطلوب و پیشگیری از عوارض جانبی مانند هایپرپیگمانتاسیون و ایجاد اسکار، مورد نیاز است.

لایه بردارهای سبک تر، احتمالا تنها نیازمند استفاده روزانه از لوسیون و کرم ضد آفتاب برای مرطوب نگه داشتن و حفاظت از پوست در طی دوره بهبودی هستند.

لایه بردارهای متوسط پوست نیازمند مراقبت بیشتری هستند، چراکه پوست قرمز و متورم شده و حتی ممکن است تاول بزند. معمولا، پوست باید روزانه شسته شده و سپس، پماد و داروهای ضد ویروسی استفاده شود. تا بهبودی کامل که یک الی دو هفته طول می کشد، باید کاملا از قرارگرفتن در معرض خورشید اجتناب کرد.

لایه برداری پوست صورت عمقی نیازمند بیشترین مراقبت است. چهار تا شش بار شستن در روز و استفاده روزانه از پماد و مرطوب کننده های سنگین به مدت چند هفته نیاز است. ممکن است به مدت کوتاهی نیاز به استفاده از داروهای ضد ویروسی به منظور پیشگیری از بروز تبخال (هرپس دهانی) باشد و به مدت سه الی شش ماه از قرار گرفتن در معرض خورشید کاملا خودداری شود.

معمولا، بسته به عمق، مواد شیمیایی و سازنده، رژیم پس از لایه برداری برای مراقبت مناسب و دستیابی به نتایج بهینه مشخص می شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

کدخبر: 425075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟