چگونه  ناخن‌ها  از سلامت بدن خبر می‌دهند؟

بعضی اوقات ما از ناخن‌های خود سوء‌استفاده می‌کنیم و برای انجام دادن هر کاری مثل پوست گرفتن میوه‌ها، باز کردن بسته‌بندی‌ها و غیره از آن‌ها استفاده ابزاری می‌کنیم. تمامی این موارد باعث شکسته شدن، سست شدن و پیر شدن ناخن‌ها می‌شوند. توصیه می‌شود به جای استفاده از ناخن‌ها برای انجام کارهای مختلف و غیر ضروری از ابزار لازم استفاده کنید تا بدین شکل ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید.

 ناخن‌های ما از چگونگی سلامت بدن ما خبر می‌دهند. خوب یا بد بودن شرایط جسمی، ابتلا به بیماری‌‌های مختلف همگی می‌توانند به خوبی از روی ظاهر ناخن‌ها قابل تشخیص باشند. مراقبت از ناخن‌ها و داشتن دستانی زیبا یکی از مهم‌ترین نکات زیبایی محسوب می‌شود. در حقیقت، پیشگیری از آسیب به ناخن‌ها، عفونت و بیماری‌های قارچی بسیار حائز اهمیت هستند و توصیه می‌شود همگی به خوبی رعایت شوند. در ادامه مطلب امروز با چند توصیه موثر آشنا خواهید شد که در حفظ سلامت و مراقبت از ناخن‌ها بسیار تاثیر‌گذار خواهند بود.

۱- هنگام استفاده از مواد پاک کننده دستکش بپوشید

اولین ترفندی که با آن آشنا می‌شوید در حقیقت یک توصیه مهم است. انجام کارهای روزمره خانگی مثل شستن ظروف، لباس‌ها و تمیز کردن سرویس بهداشتی و غیره ما را وادار می‌کند تا از مواد پاک‌کننده‌ای استفاده کنیم که به هیچ وجه برای سلامت پوست و ناخن‌ها مناسب نیستند. ترکیبات شیمیایی و قوی موجود در این نوع مواد پاک کننده می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی به پوست و ناخن‌ شود. تماس این مواد با ناخن‌ها باعث خشکی و در نتیجه شکنندگی آن‌ها خواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از هر نوع پاک‌کننده حتما از دستکش مناسب استفاده کنید.

۲- سعی کنید به طور مداوم از ناخن‌ها استفاده نکنید

در حقیقت، بعضی اوقات ما از ناخن‌های خود سوء‌استفاده می‌کنیم و برای انجام دادن هر کاری مثل پوست گرفتن میوه‌ها، باز کردن بسته‌بندی‌ها و غیره از آن‌ها استفاده ابزاری می‌کنیم. تمامی این موارد باعث شکسته شدن، سست شدن و پیر شدن ناخن‌ها می‌شوند. توصیه می‌شود به جای استفاده از ناخن‌ها برای انجام کارهای مختلف و غیر ضروری از ابزار لازم استفاده کنید تا بدین شکل ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید.

۳- از روغن زیتون استفاده کنید

سعی کنید روزانه، برای مدت زمان ۱ ماه از روغن زیتون استفاده کنید و بعد آن را به هفته‌ای دو مرتبه تبدیل کنید. ناخن‌های خود را به روغن زیتون آغشته کنید تا به رشد بیشتر و سریع‌تر آن‌ها کمک کرده و هم‌زمان آن‌ها را قوی‌تر کنید.

۴- ویتامین B

درست شبیه به موها، ویتامین B که بیوتین هم نام دارد باعث سالم شدن و کاهش میزان شکنندگی ناخن‌ها خواهد شد. یکی از ویتامین‌های گروه B که در حفظ و مراقبت ناخن‌ها بسیار ضروری است ویتامین B۱۲ است. خوراکی‌هایی که سرشار از ویتامین‌ B هستند عبارتند از هویج، گوجه‌فرنگی، کاهو برگ سبز، جگر، کره بادام زمینی، بادام، جو ‌دوسر و حبوبات. علاوه بر این، منابع طبیعی تامین کننده ویتامین B۱۲ هم شامل تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی مثل شیر، ماست و پنیر هستند.

۵- زینک و آهن مصرف کنید

دو ماده معدنی مفید که وجودشان برای سلامت و تقویت ناخن‌ها بسیار ضروری است زینک و آهن هستند. کمبود زینک باعث سفید رنگ شدن ناخن‌ها و کمبود آهن موجب به اصطلاح قاشقی شکل شدن ناخن‌ها می‌شود. منابع مفید و طبیعی برای تامین زینک عبارتند از تخمه کدو‌حلوایی، کره، پنیر، گوشت گوسفند و گوساله. برای دریافت آهن هم می‌توانید سبزیجات برگ سبز تیره، دانه‌های روغنی (آجیل)، غلات و حبوبات، گوشت قرمز، پنیر توفو و کلم بروکلی مصرف کنید.

۶- ویتامین A و C مصرف کنید

مصرف ویتامین A کمک می‌کند تا ناخن‌هایی براق داشته باشید و ویتامین C هم عامل مهمی در پیشگیری از شکنندگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ و خراشیدگی روی ناخن است. سبزیجات، چغندر، هویج، کدو‌حلوایی، سیب‌زمینی شیرین و جگر منابع قابل اطمینانی برای تامین ویتامین A هستند. علاوه بر این، برای دریافت ویتامین C هم می‌توانید پرتقال، هندوانه، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و گریپ‌‌فروت مصرف کنید. به خاطر داشته باشید مصرف هر دو این ویتامین‌ها برای تقویت و استحکام ناخن‌ها بسیار ضروری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 366492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟