با این ترفندها کیف های کهنه چرمی  را نو کنید

برای بسیاری از ما خرید کیف پول چرمی به‌نوعی یک سرمایه‌گذاری است؛ زیرا انتظار داریم که مدت زیادی عمر کند، بنابراین باید به مراقبت و نگهداری درست از آن بپردازیم. حتی اگر جنس کیفتان از چرم مصنوعی است؛ترفندهای زیر کمک می‌کند تا کیف عمر بیشتری داشته باشد. در این متن به تمیز کردن کیف چرمی خواهیم پرداخت.

۱. ابتدا زیپ‌ها را باز کنید و تمامی جیب‌ها را خالی کنید. کیف را زیر و رو کرده و به‌خوبی تکان دهید تا ذرات ریز و گرد‌و‌غبار از آن تکانده شود.

۲. اگر کیف تودوزی پارچه‌ای دارد آن را وارونه کنید، به‌طوری‌که لایۀ درونی بیرون بیاید. از یک گردگیر چسبان و غلتکی برای گردگیری و زدودن ذرات ریز از لای درزها و محل‌های دوخت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از جاروبرقی یا سایر دستگاه‌های مکنده برای این امر کمک بگیرید.

۳. اگر تودوزی پارچه‌ای نباشد، داخل کیف را به کمک جاروبرقی از ذرات غباری که لای محل‌های دوخت جا خوش کرده‌اند بیالایید و به‌وسیلۀ یک پارچۀ مرطوب سطح داخلی کیف را تمیز کنید.

۴. برچسب کیف را بخوانید تا از جنس، مخصوصاً جنس رویۀ آن مطلع شوید. سعی کنید علت به‌وجود‌آمدن هر لکه را متوجه شده و سپس با‌توجه‌به جنس کیف و نوع لکه از دستورالعمل‌ها و راهنماهای موجود استفاده کنید.

مراقبت و شست‌و‌شوی کیف پول چرمی

چرم، پوست طبیعی حیوان است که می‌تواند به‌راحتی روغن و چربی را از پوست انسان یا سایر منابع به خود جذب کند، بنابراین برای اینکه کیفتان ظاهری ایده‌آل داشته باشد، لازم است به‌صورت هفتگی تنظیف شود. برای این کار مایعِ شویندۀ مخصوص چرم را از فروشگاه تهیه کرده و چند قطره از آن را به مقداری آب گرم اضافه کنید، سپس یک پارچۀ سفید و تمیز را به‌وسیلۀ آن مرطوب نموده و روی سطوح بیرونی کیف بکشید. بهتر است که برای این کار از پارچه‌های رنگی استفاده نشود؛ چون امکان رنگ گرفتن کیف وجود دارد. بعد از کشیدن پارچۀ مرطوب از یک پارچۀ سفید و تمیز دیگر برای خشک‌کردن کیف استفاده کنید.

هرگز از پاک‌کننده‌های قوی نظیر شوینده‌های آنتی‌باکتریال، شوینده‌های حاوی الکل یا آمونیاک برای شستن چرم استفاده نکنید. همچنین برس‌های سخت ممکن است به سطح کیفتان آسیب برساند.

لازم است که حداقل دو بار در سال کیفتان را به مواد مخصوص نگهداری چرم آغشته کنید. می‌توانید این محصولات را از فروشگاه تهیه کنید و آن را مطابق با دستورالعمل مندرج، به کیفتان بمالید یا اینکه خودتان محلول نگهداری از چرم را با مخلوط‌کردن یک واحد وزن سرکۀ سفید و دو واحد وزن روغن کتان تهیه کنید. این محلول را به‌وسیلۀ یک پارچۀ سفید و تمیز به روی کیف بمالید و پس از گذشت پانزده دقیقه به‌وسیلۀ یک پارچۀ سفید و تمیز دیگر آن را خشک کنید.

بزرگ‌ترین مسئله در ارتباط با کیف‌های دستی، لکه‌هایی است که معمولاً به علت جوهر، خون، غذا یا گونه‌ای نوشیدنی‌های غیرمجاز (!) به وجود می‌آیند. کلید موفقیت در زدودن این لکه‌ها این است که سریع دست به کار شویم. این نکات در رابطه با غلبه بر این لکه‌ها مفید است:

· لکه‌های حاصل از جوهر: الکل ایزوپروپیل مناسب‌ترین راه‌کار خانگی برای زدودن جوهر از روی چرم است.

· غذا، چربی، گونه‌ای نوشیدنی غیرمجاز (!): هرچه سریع‌تر روی لکه پودر تالک، نشاستۀ ذرت یا جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) بریزید. اگر هیچ‌کدام از این‌ها در دسترس نبود، یک تکه نان هم می‌تواند به جذب چربی کمک کند. وقتی به خانه رسیدید، یک واحد وزن سس تارتار را با یک واحد وزن آب لیمو مخلوط کرده و محلول به‌دست‌آمده را روی محل لکه بمالید و اجازه دهید ده دقیقه روی آن بماند. سپس آن را پاک کرده و اجازه دهید که کاملاً خشک شود. در صورت لزوم می‌توانید این عمل را تکرار کنید. در آخر مادهۀ نگهداری چرم را به سرتاسر سطح کیف بمالید.

· برای جلوگیری از ایجاد لکه بهتر است که وسایل آرایشی را در یک کیف جداگانۀ زیپ‌دار و ضد‌نفوذ قرار دهید. همچنین بهتر است که خودکارها در جامدادی قرار گیرند تا اگر جوهر پس دادند همه‌چیز را کثیف نکنند.

ممکن است حین تمیز کردن کیف چرمی به دسته‌های فلزی آن بر بخورید. برای تمیز کردن ملحقات فلزی از پاک‌کنندۀ مخصوص فلز یا برنج استفاده کنید تا سطح آن براق شود. بهتر است که قدرت این پاک‌کننده ملایم باشد. یک پارچۀ کتان را به این محلول آغشته کنید و روی فلز بمالید و سپس با استفاده از یک پارچۀ سفید و تمیز دیگر آن را پاک کنید. مراقب باشید که این مواد با سطوح چرمی یا پارچه‌ای تماس پیدا نکنند؛ زیرا ممکن است باعث از‌بین‌رفتن رنگ آن‌ها شوند.

اگر کیفتان بسیار گران است یا لکه‌ای روی آن ایجاد شده که نمی‌توانید آن را از بین ببرید به مغازه‌های تعمیر کفش یا بعضی خشک‌شویی‌ها که در پاک‌کردن چرم متخصص هستند مراجعه کنید.

مراقبت از کیف‌های ساخته‌شده با چرم ورنی

چرم ورنی یک نوع چرم طبیعی است که سطح آن با جلا پرداخت شده و بسیار براق است. برای تمیزکردن این نوع کیف‌ها تنها کافی است که یک پارچۀ مرطوب روی آن بکشید تا ذرات گرد‌و‌غبار از روی آن زدوده شود.

می‌توان آثار خراش را از روی این کیف‌ها به وسیله‌ی پاک‌کن‌های طراحی از بین برد. برای این کار لازم است پس از کشیدن پاک‌کن روی خراش، سطح را به وسیلۀ یک پارچۀ خشک تمیز کنید.

مراقبت از کیف‌های ساخته شده با چرم مصنوعی

مراقبت و نگهداری از کیف‌های ساخته‌شده از چرم مصنوعی به‌مراتب آسان‌تر از نگهداری کیف‌های چرم طبیعی است. اکثر چرم‌های مصنوعی جنسی از پلاستیک یا وینیل دارند و نکتۀ اساسی در نگهداری آن‌ها پاک‌کردن منظم با استفاده از صابون یا یک شویندۀ ملایم است. برای این منظور کافی است مقداری آب گرم را با شوینده مخلوط و یک پارچه‌ی سفید و تمیز را به آن آغشته کنید و روی سطح کیف بمالید و سپس با استفاده از یک پارچه‌ی خشک و تمیز دیگر کیف را خشک کنید.

نکات پایانی تمیز کردن کیف چرمی

· هرگز کیف دستی را به‌مدت طولانی در کیسۀ پلاستیکی قرار ندهید. پلاستیک ممکن است به کیف بچسبد و سطح آن را خراب کند. همچنین کیسه‌های پلاستیکی رطوبت را حبس کرده و محیطی مناسب برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کنند. بهتر است برای نگهداری طولانی از یک کیسۀ کتان یا روبالشی قدیمی استفاده کنید. کیسه‌های پارچه‌ای به چرم امکان تنفس می‌دهند.

· وقتی از کیفتان برای مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، داخلش را با دستمال کاغذی پر کنید تا شکل و قالب کیف حفظ شود.

· کیف را آویزان نکنید. آن را به‌صورت عمود یا تخت روی سطحی دیگر قرار دهید تا شکل کیف حفظ شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 365420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟