راز جوانی در این مواد غذایی نهفته است

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لک، افراد می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند.

عواملی مانند افزایش سن و بی‌توجهی به تعادل رطوبت و چربی پوست بر پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لک اثر می‌گذارند؛ البته با پیشرفت علم، انجام جراحی‌های زیبایی بر روی پوست و مصرف لوازم آرایشی خاص می‌توان روند پیری پوست را به تاخیر انداخت.

عواملی که بر روند پیری پوست اثر دارند، عبارتند از: افزایش سن، آلودگی محیطی مثل آلودگی آب و هوا، در معرض زیاد نور خورشید قرار گرفتن، استرس، مصرف غذا‌های بی‌کیفیت مانند غذا‌های ساندویچی، ناراحتی‌های کبدی و کلیوی، یبوست مزمن و استعمال مواد مخدر Drugs مانند سیگار و قلیان.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی می‌توانند در جوانسازی و شادابی پوست موثر باشند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مواد غذایی مفید برای جوانسازی و شادابی پوست

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مواد غذایی مفید برای جوانسازی و شادابی پوست اظهار کرد: مصرف میوه‌ها، سبزیجات، جوانه‌ها و مغز‌ها مانند فندق، بادام، گردو و پسته تاثیر چشمگیری در شادابی پوست دارند.

وی درباره مناسب‌ترین روغن‌ها برای پوست بیان کرد: مصرف روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و کنجد سبب جوانسازی و شادابی پوست می‌شوند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: گوجه‌فرنگی، هویج، لیمو‌ترش تازه، انگور و میوه‌های سرخ رنگ به جوانسازی، شادابی و زیبایی پوست کمک شایانی می‌کنند.

موثرترین مواد مورد نیاز پوست

عظمایی تاکید کرد: پوستمان به ترکیباتی مانند پلی‌فنول و تانن‌ها نیاز دارد؛ این آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنول‌ها و آنتی‌رادیکال‌ها مانند تانن‌های نقش موثری در جلوگیری از پیری زودرس پوست دارند؛ پیری زودرس پوست بر اثر استرس، خستگی، آلودگی آب و هوا و در معرض زیاد نور خورشید قرار گرفتن ایجاد می‌شود؛ میوه‌های زرد و سرخ رنگ سرشار از پلی فنول و تانن‌ها هستند.

وی مصرف موسیلاژ و پکتین‌ها را در مرطوب نگه داشتن پوست مفید دانست و تصریح کرد: این مواد بیشتر بر لایه اپیدرم پوست اثر دارند؛ موسیلاژ و پکتین‌ها در میوه‌هایی مانند سیب و انگور یافت می‌شوند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: میوه‌های ارگانیک متعادل‌کننده جریان هستند و گردش خون را در زیر پوست افزایش می‌دهند؛ مصرف این میوه‌ها به سلول‌سازی پوست کمک می‌کند.

عظمایی انگور، گوجه‌فرنگی و مرکبات را از منابع مهم اسید‌های میوه‌ای دانست و اظهار کرد: افراد باید در فصل زمستان از خشکبر‌هایی مانند انجیر و خرما خشک شده که غنی از قند هستند، استفاده کنند؛ مصرف میوه‌های آبدار مانند طالبی و هندوانه هم در فصل تابستان مفید است.

میوه‌ها و سبزیجات مناسب برای جوانسازی و شادابی پوست

وی بیان کرد: لیموترش تازه و پوست آن حاوی ویتامین C است؛ مصرف این میوه و پوستش نقش موثری در از بین بردن چین و چروک پوست دارد؛ این ترکیب ضد لک و روشن‌کننده پوست هم هست.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: به انگور مروارید حیات می‌گویند؛ این میوه حاوی انواع ویتامین‌ها، اسید‌های میوه‌ای و آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ مصرف انگور نقش موثری در رطوبت‌بخشی به پوست و شفافیت آن دارد.

عظمایی تاکید کرد: میوه‌های قرمز رنگ مانند توت‌فرنگی، شاتوت و تمشکمانند توت‌فرنگی، شاتوت و تمشک، جوان‌کننده پوست، ضد پیری و لک هستند.

وی تصریح کرد: هویج ضد التهاب و جوان‌کننده پوست است؛ بتاکاروتن موجود در هویج که موجب ساخت ویتامین A در کبد می‌شود، نقش محافظت‌کنندگی پوست را دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پرتقال جزء مرکباتی است که نقش موثری در جوانسازی پوست دارد.

عظمایی کدو را نرم و مرطوب‌کننده پوست دانست و اظهار کرد: مصرف موضعی و خوراکی کدو جهت ترمیم پوستی موثر است.

وی افزود: گوجه‌فرنگی پاک و روشن کننده پوست است؛ گوجه فرنگی همچنین سوختگی را ترمیم می‌کند و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد.

این محق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: خیار تاثیر بسزایی در رطوبت‌بخشی به پوست دارد؛ گریپ‌فروت هم پاک و ضدعفونی‌کننده پوست است؛ این میوه همچنین نقش موثری در جوانسازی پوست دارد.

عظمایی درباره خواص ژل آلوئه‌ورا تصریح کرد: این ژل تاثیر چشمگیری در جوانسازی پوست دارد؛ ژل آلوئه‌ورا همچنین جوش و چین و چروک را رفع می‌کند.

وی گفت: مصرف جوانه‌گندم، انجیر، زیتون و چهار مغز (فندق، گردو، بادام و پسته) سبب ترمیم، جوانسازی و شادابی پوست می‌شود.

مناسب‌ترین روغن‌ها برای جوانسازی پوست

عظمایی یادآور شد: مصرف روغن‌هایی مانند بابونه، گشنیز، گل بنفشه، گل‌همیشه‌بهار، گل راعی (هوفاریقون)، بادام‌شیرین و روغن شترمرغ موجب جوانسازی پوست می‌شوند؛ این روغن‌ها همچنین ضد خشکی، لک و چین و چروک پوست هم هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 365349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟