راهکارهای مراقبت از کفش/با این روش ها کفش هایتان کهنه نمی شود

 وظیفه کفش محافظت و مراقبت از پا است و وظیفه ما انتخاب خوب و صحیح آن است. برای آنکه استفاده از این پوشش موجب آزار و ناراحتی پای شما نگردد، باید نکاتی را در انتخاب آن مورد دقت توجه قرار دهید.

نظافت کفش ها

اگر می خواهید کفش هایتان بیشتر دوام داشته باشدکفش ها را بعد از هر بار پوشیدن، در معرض هوا قرار دهید وداخل آن روزنامه باطله بگذارید، این کار علاوه بر گرفتن رطوبت و عرق داخل کفش مانند قالبی شکل کفش را حفظ می کند. کفش ها را مرتباً از گرد و خاک پاک کنید و حداقل هفته ای یک بار واکسن بزنید. اگر کفش تان را شسته اید آن را کنار بخاری خشک نکنید زیرا حالت سفیدک و شوره زدن پیدا می کند. بدین منظور داخل آن را از روزنامه پر کنید و در محلی قرار دهید که در معرض [. برای مشاهده لینکها در سایت عضو شوید]هوا باشد تا کاملاً خشک شود.اگر پاشنه کفش سائیدگی پیدا کرده است قبل از آنکه کاملاً از بین رود، آن را تعمیر کنید.

تمیز کردن کفش چرمی با کفش چرم جیر (نوبوک) تفاوت دارد و هر یک مواد و شیوه های تمیز سازی جداگانه ای دارند. این جور کفش ها را هر ۳ ماه یک بار تمیز کنید و حداقل سالی یک بار به آن ها واکس مخصوص بزنید. اگر کفش ها را برای مدت طولانی کنار می گذارید، داخل شان را با کاغذ باطله پُر کنید تا شکل خود را حفظ کنند. مطلب زیر در مورد نحوه ی تمیز کردن کفش های چرمی و کفش های نوبوک است.کفشتان را میتوانید با خمیر دندان پاک کنید.

مراحل کار از این قرار است:

1- گوشه ی پارچه ای را با آب گرم مرطوب کنید. سایر قسمت های پارچه را برای استفاده ی بعدی خشک نگهدارید.

2- مقدار کمی خمیر دندان روی قسمت مرطوب پارچه قرار دهید و روی کفش بمالید. لکه های روی کفش را با حرکات دایره ای کوچک پاک کنید.

3- اگر کفش لکه های سرسختی دارد که به این آسانی از بین نمی رود، از مسواک قدیمیتان استفاده کنید. این کار را به آهستگی انجام دهید.

4- با قسمت های خشک و تمیز پارجه خمیر دندان اضافی را از روی کفش پاک کنید. به خاطر داشته باشید کفش را بعد از اتمام کارتان خشک کنید چون مطمئنا" دوست ندارید سر بخورید!

از محلول مساوی آب و سرکه برای از بین بردن شوره یا سفیدک روی کفش می توانید استفاده کنید. برای نگهداری کفش های کتان، مخلوطی از نشاسته و آب تهیه کنید و با یک اسپری، روی کفش را کاملاً اسپری کنید، کفش شما سفیدتر و نوتر خواهد ماند. برای شستن این قبیل کفش ها نیز از یک مسواک و شامپوی مخصوص شستشوی فرش یا موکت استفاده کنید. حال اگر می خواهید کفش سفید شما لک نشود، صبر کنید تا کاملاً خشک شود و بعد روی آن اسپری مو بپاشید. سیب زمینی خام را می توان برای نگهداری و تمیز کردن کفش ها مورد استفاده قرار داد. اگر سطح خارجی کفش هایتان بدجوری سائیده شده و رنگ و روی آن رفته است و واکس نمی گیرد، اول تکه ای سیب زمینی خام روی آن بمالید و سپس واکس بزنید نتیجه آن بسیار مطلوب است.

پاشنه های کفش را نخوابانید، زیرا این کار موجب پادرد شده و از زیبائی و دوام کفش هم کاسته می شود. همراه کفش یک قالب هم برای آن تهیه کنید و همیشه بعد از استفاده، کفش ها را تمیز کرده و قالب را در داخل کفش بگذارید تا هم کفش عمرش طولانی تر شود و هم خوش فرم بماند. طریقه نگهداری از کفشهای جیر،نبوک وچرمهای پرزدار.در صورت مرطوب شدن کفش ها هرگز از گرما برای خشک کردن آن ها استفاده نکنید، اجازه دهید تا کفش ها خودشان خشک شوند یا با یک حوله ، رطوبت را خشک کنید و با برس جیر پرزها را به حالت عادی خود بگردانید. برای بلند کردن پرزها می توانید از بخار هم استفاده کنید.

کفشهای جیر و نبوک در اثر پوشیدن مداوم و طولانی زود ساییده و صاف میشوند ، با حرکت دورانی آن ها را برس بزنید برای این کار از اسفنج ، برس نبوک یا پارچه نبوک استفاده کنید که مسلما به چرم ,جیر,نبوک و چرمهای پرز دار تازگی خاصی می بخشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 326778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟