آمادگی دادگستری استان البرز برای کمک به مطالعات جرم شناسانه

به گزارش گروه حوادث رکنا: مراسم افتتاحیه نمایندگی استان البرز انجمن ایرانی جرمشناسی با حضور مسئولان قضایی استان و رئیس انجمن جرم‌شناسی در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد.
در این آیین احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز افتتاح دفتر نمایندگی انجمن ایرانی جرمشناسی در استان را بهترین راهکار برای اقدامات پیشگیرانه دانست و گفت: تاسیس این انجمن پایه و مبنای علمی دارد و فرصتی را برای بررسی جرایم در استان ایجاد می‌کند که دادگستری استان البرز نیز این آمادگی را دارد تا منابع و اطلاعات خود را تا جایی که به حریم خصوصی افراد تعدی نشود برای بررسی محققان این مرکز در اختیار آن‌ها قرار دهد.
آسیب‌های جرم Crime در جامعه
رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه به مفهوم جرم اشاره و بیان کرد: یکی از بلیه‌های تهدید کننده بشریت، جرم و افزایش آن است و بر اساس آمار جهانی رشد سالانه آن در جهان 5 درصد است که بیشتر از میانگین رشد جهانی جمعیت و رشد اقتصادی است.
وی اضافه کرد: قشری که بیشترین ضربه را از جرم می‌خورد قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است برای اینکه از ابزار پیشگیرانه کمتر و محدودتری برخوردار است.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تاکید بر تاثیرات منفی که جرم بر همه افراد جامعه دارد متذکر شد: وقوع جرم علاوه بر بار مالی و هزینه‌های اقتصادی که برای جامعه در پی داشته، تبعات اجتماعی و فرهنگی را نیز با خود به همراه دارد که این آثار تا مدت‌ها باقی می‌ماند.
وی با طرح این پرسش که «آیا جامعه بدون جرم، امکانپذیر است؟» گفت: این سئوال پاسخ منفی دارد زیرا جرم به عنوان یک معلول همزاد بشری است و در آیه 30 سوره مبارکه بقره نیز از پیش بینی فرشتگان الهی از خونریزی و فساد انسان در زمین خبر داده شده است؛ همچنین به دلیل منافع مادی گسترده‌ برخی جرایم برای مجرمان، هرچقدر هزینه ارتکاب جرم افزایش یابد باز هم انگیزه کافی برای ارتکاب جرم باقی خواهد ماند از جمله این جرایم قاچاق Contraband مواد مخدر Drugs است که پس از قاچاق اسلحه پرسودترین تجارت مرگبار جهان است و گردشی مالی آن بالغ بر 500 میلیارد دلار در سال است. 
لزوم تمرکز بر علل وقوع جرم
فاضلیان با رد نگرشی که مجازات را مانع وقوع جرم می‌داند توضیح داد: بررسی‌ها تایید می‌کند که به هیچ وجه شرایط پیش از وقوع جرم تکرار نمی‌شود و جامعه به شرایط قبل از وقوع جرم بر نمی‌گردد بنابراین بهترین راهکار در پیش گرفتن اقدامات پیشگیرانه است.
وی شرط موفقیت برای اقدامات پیشگیرانه را پیش‌بینی دانست و گفت: لازمه پیش‌بینی، داشتن بانک اطلاعاتی جامع از علل و عوامل تشکیل دهنده جرم است که با مطالعه و تحقیق در علل به دست می‌آید.
رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه پیکان اقدامات پیشگیرانه باید بر علت‌ها متمرکز باشد توضیح داد: متاسفانه در کشور ما این تمرکز بر روی معلول‌ها وجود دارد و به این دلیل است که حتی مجازات‌های سنگین برای مواد مخدر نتوانسته است قاچاق و اعتیاد را کاهش دهد.
سه جرم اول استان البرز
وی در پایان بر توجه بیشتر انجمن جرم شناسی بر آمار تاکید کرد و گفت: سه جرم اول استان یعنی سرقت، ایراد صدمه عمدی و توهین است که ایراد صدمه عمدی در شش ماهه نخست سال 96 با اقدامات پیشگیرانه انجام شده به نسبت مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش داشته است ولی جرم توهین در شش ماهه نخست سال آمار صعودی داشته و در مقایسه با سال قبل رشد 43 درصدی را نشان می‌دهد که لازم است محققان به علل وقوع این جرایم و فروانی بیشتر آن تمرکز کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟