تلگرام تسهیل‌کننده جرائم شده است / اعلام جرم ایران و روسیه علیه تلگرام

حدود 80 درصد از کاربران تلگرام Telegram ایرانی هستند و ظاهراً بخشی از آن 20 درصد باقیمانده نیز ایرانی‌های مقیم سایر کشورهایند! این آمار و ارقام اثبات‌کننده آن است که یک جورهایی تلگرام اساساً برای کاربران ایرانی راه‌اندازی شده است. پیش از این نیز عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان از شناسایی 8 هزار کانال تلگرامی مجرمانه که علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم مشغول فعالیت هستند، خبر داده بود. ماجرای عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی و همچنین عملیات انتحاری حرم امام در خرداد‌ماه امسال نیز از سوی داعش ISIS با بهره‌گیری از بستر تلگرام اجرایی شد. همه اینها موجب شده تا دادستانی رسماً وارد ماجرا شود و علیه مدیر تلگرام اعلام جرم Crimeکند؛ اقدامی که واکنش‌های توییتری پاول دورف، مدیر تلگرام را در پی داشته است. وی توضیح داده است: «روزانه بیش از هزار کانال، بات و چت مرتبط با محتوای تروریستی و مستهجن را در ایران مسدود می‌کنیم.»
رها شدن فضای مجازی به حال خود تبعات جبران‌ناپذیری را در پی داشته و دارد. واگذار کردن 60 درصد ترافیک پهنای باند اینترنت کشور به تلگرام و عضویت 82 درصدی مردم کشورمان در این شبکه پیام‌رسان و بهره‌گیری بسیاری از شرکت‌ها، رسانه‌ها، برند‌ها، برنامه‌های تلویزیون و حتی سازمان‌ها از این پیام‌رسان برای اطلاع‌رسانی حکایت از وادادگی در برابر یک شبکه اجتماعی پیام‌رسان دارد، به‌گونه‌ای‌که پاول دورف، مدیر‌تلگرام به عنوان مسئول یک شرکت خصوصی ‌چند‌‌بار از سوی وزیر سابق ارتباطات به میز مذاکره دعوت شد و در نهایت خواسته‌های ایران برای انتقال سرورهای تلگرام اجرایی نشد! حالا واقعیت‌های جدی‌تری در حوزه این شبکه پیام‌رسان آشکار شده است، به‌گونه‌ای که اثبات می‌کند تلگرام تنها یک شبکه برای تبادل پیام نیست. 
فراتر از یک شبکه پیام‌رسان
تلگرام رسانه‌ای برای مهندسی فکری و فرهنگی اعضای جامعه شده است؛ ‌درست همان اتفاقی که در بستر تلگرام در چند انتخابات اخیر شاهد بودیم، اما این پایان ماجرا نبود. حتی شناسایی 8هزار کانال با محتوای مجرمانه علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی هم انتهای سناریوی طراحی شده تلگرام برای مردم ایران نبود. ماجرای عملیات تروریستی مجلس و حرم امام اثبات کرد در تلگرام برای کشورمان خواب‌های بدی دیده‌اند؛ ‌خواب‌هایی فراتر از محتواهای مستهجن و ضد نظام. 
پخش آنلاین فیلم عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی از طریق تلگرام از سوی داعش ابعاد تازه‌تری از اهداف پشت پرده این شبکه پیام‌رسان را آشکار کرد. 
معاون قضایی دادستان کل با تأکید بر اینکه تمام هماهنگی‌های داعش برای حمله به مجلس از طریق تلگرام بود، در‌این‌باره گفته بود: برای هیچ ایرانی قابل‌قبول نیست که داعش فیلم عملیات تروریستی خود را در مجلس شورای اسلامی حین عملیات به‌صورت آنلاین از طریق تلگرام برای همه‌دنیا پخش کند و کسی نتواند از نظر فنی جلوی این اقدام را بگیرد، همچنین برای هیچ ایرانی قابل‌قبول نیست که تیم‌های تروریستی داعش تمام هماهنگی‌های خود برای انجام عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی را از طریق تلگرام انجام دهند و نهادهای امنیتی کشور به‌لحاظ غیرقابل کنترل بودن تلگرام قبل از عملیات هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته باشند. 
اعلام جرم ایران و روسیه علیه تلگرام
با تمام اینها فعالیت‌های تلگرام همچون گذشته و با همان آزادی‌های قبلی در کشور ادامه دارد. 
شاید بر همین اساس است که چند روز پیش دادستان تهران اعلام کرد که علیه مدیریت شبکه پیام‌رسان تلگرام اعلام جرم شده و این پرونده جهت بررسی به ناحیه امور بین‌الملل دادسرای تهران ارجاع شده است. 
جعفری دولت‌آبادی معتقد است که تبعیت تلگرام از قوانین غربی، مانع از رسیدگی به این جرم نخواهد بود. وی اتهامات وارده به تلگرام را اینگونه توضیح داده است: «به موجب این اعلام جرم، شبکه تلگرام علاوه بر ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش، به بستر مناسبی برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان یافته تبدیل شده و ارتکاب جرائم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق Contraband انسان و مواد‌مخدر را ترویج کرده است.»
پس از اعلام جرم دادستانی تهران علیه پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام، سازمان امنیت فدرال روسیه نیز برای استفاده تروریست‌ها از سامانه تلگرام هنگام برنامه‌ریزی و انجام عملیات انتحاری سن‌پترزبورگ که 14 فروردین ماه سال‌جاری در قطار مترو رخ داد و جان 14 نفر را گرفت، از دوروف بازخواست کرد. سازمان امنیت فدرال روسیه در مورد پنهانکاری در شبکه تلگرام و ارائه نکردن اطلاعات در مورد کاربران به بنیانگذار و مالک این پیام‌رسان تذکر داده است. روسیه تلگرام را به نقض قانون Law جدید مطبوعات روسیه معروف به «بسته یارووایا» متهم کرده است. 
ظاهراً قانون یارووایا که سال گذشته مصوب شده، ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی را ملزم می‌کند تا شش ماه تمام داده‌های کاربران از جمله صوت، دیتا، تصاویر و پیامک‌ها را ذخیره کنند. 
پاول دورف: ‌نمی توانم به ایران سفر کنم 
انتشار خبر اعلام جرم دادستان کشورمان علیه پاول دورف واکنش وی را در پی داشت. وی در نخستین توییت نوشت: «از شنیدن این موضوع حیرت‌زده شدم. ما به شکل مستمر در حال مسدود کردن محتوای تروریستی و مستهجن در ایران هستیم. فکر می‌کنم دلایل اصلی چیزهای دیگری هستند.‌» توییت بعدی وی نیز بعد از مدت کوتاهی از انتشار پیام منتشر شد: «دوباره با تیم مدیران چک کردم، آنها روزانه بیش از هزار کانال، بات و چت مرتبط با محتوای تروریستی و مستهجن را در ایران مسدود می‌کنند.»
پاول دورف به انتشار این دو پیام فوق بسنده نکرد و در کانال تلگرامی خود نیز این توضیحات را نوشت: «امروز، ایران به لیست کشورهایی اضافه شد که دیگر نمی‌توانم به آنجا سفر کنم، زیرا دادستان تهران علیه من اعلام جرم کرده است. بیش از 40 میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند و ما هرگز یک کانال سیاسی خاص را مسدود نکرده‌ایم و تاکنون حتی یک بایت اطلاعات نه به دولت ایران و نه به هیچ دولت دیگری نداده‌ایم. روسیه که 10 میلیون کاربر در تلگرام دارد با توجه به اتهامات وارده به مدیر تلگرام، به ایران خواهد پیوست و علیه او اعلام جرم خواهد کرد. روسیه به دلیل اینکه ظاهراً ما از قانون یارووایا تبعیت نکردیم و کلیدهای رمزگذاری تلگرام را به آنها ندادیم، ناراضی است.»
اگر مسئولان کمی همت کنند
قرار داشتن شاهرگ‌های ارتباطی کشورمان در اختیار یک شرکت و خط و نشان کشیدن و تعیین تکلیف مدیر این شرکت برای عالی‌ترین دستگاه‌های ایران حکایت از انفعالی جدی در حوزه فضای مجازی دارد؛ ‌موضوعی که سبب شده تا تلگرام به چالشی جدی برای کشور تبدیل شود. بدیهی است یک شبکه داخلی می‌تواند به سادگی جایگزین تلگرام شود اگر مسئولان کمی همت کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز گروهی 4 مرد به زن 35 ساله در شب تولدش / در تپه های شاندیز مشهد رخ داد

اعتراض مردم «ایذه» به تبعید متهم پرونده «بنیتا» به این شهر

تجاوز کارگردان تلویزیونی به دختر 13 ساله در آتلیه + عکس

شوهر سابق همسرم هر شب به خانه ما می آید!

کودک داعشی به زبان فارسی ایران را تهدید کرد! + فیلم و عکس

راز شوم خودکشی همسر بازیگر مشهور مرد + عکس

این زن 6 شب اسیر جن ها بود! +عکس

به شوهر تهمینه گفتم که او با یک پسر جوان ارتباط عاشقانه دارد ولی!

هشدار درباره عطر معروفی که سه روزه استفاده‌کننده را می‌کشد+عکس

اعتراف عجیب پسر 14 ساله به قتل ملیکای هشت ساله / فرماندار هفتکل چه گفت؟ + تصاویر

آخرین وضیعت دختر زیبای 3 ساله که در دیگ نذری افتاد + عکس

رفت و آمدهای شوهرم و دوست جوانش مرا دلواپس می کرد و زندگی ما را از هم پاشید+عکس

تجمع مردم ایذه مقابل فرمانداری در اعتراض به تبعید قاتل بنیتا به این شهرستان +عکس

دانشگاهی شبیه به توالت !+عکس

شگردهای وحشیانه یک جوجه فروش برای جلب مشتری! + فیلم

برخورد وحشتناک موتورسوار با خودرو که شبیه آن را فقط در فیلم های سینمایی می توان دید! + فیلم

عفو قاتل پدر به عشق حضرت ابوالفضل (ع) پای چوبه دار

نوید را در بازی کلش آوکلنز شناختم قول ازدواج داد و 2 ماه بعد بلایی سرم آورد که !!!

ویدئویی عجیب از تیراندازی دیوانه‌وار یک دختر و پسر در خیابان + فیلم

اعتراف پسر 14 ساله به قتل ملیکای 8 سال در خوزستان + تصاویر

عمویم را من کشته ام! دستگیرم کنید

خواهر شوهرم به خاطر اتفاقی که قبل از ازدواج برایم افتاده بود، مسخره ام کرد و !!!

تلاش نیروهای روس برای نجات سرباز سوری در حماه + فیلم و عکس

شوهرم هیزی می کند و زن شوهر دار است یا دختر برایش فرق نمی کند!

شوهرم که خودکشی کرد برادر کوچکترش دست از سرم برنمی داشت تا اینکه!

کدخبر: 311599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟