فعالیت گشت‌های سایبری در ایام نوروز

به گزارش رکنا از اصفهان؛ سرهنگ سید مصطفی مرتضوی ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه هموطنان عزیز گفت: با توجه به فعالیت اغلب مجرمان سایبری در کلاهبرداری های اسکیمری در قالب دستفروشی و کسبه سیار، پارکینگ‌ها و حتی پمپ بنزین‌ها،  از راه اندازی گشت های سایبری با استفاده از کارشناسان ویژه پلیس فتا در ایام نوروز سال 1403 در سطح شهر گنبد‌های فیروزه‌ای خبر دادند.

سرهنگ مرتضوی افزود: همزمان با عید باستانی نوروز و تعطیلات پیش رو ما با افزایش خریدها و مسافرت‌های نوروزی مواجه هستیم که از این فرصت مجرمین سایبری استفاده کرده و در قالب کسب و کارهای مختلف سیار از مردم کلاهبرداری می‌نمایند. این افراد با دایر نمودن بساط سیار، با ارائه کالا و خدمات متنوع ارزان قیمت، اقدام به کپی و جعل کارت های بانکی افراد به منظور برداشت غیر مجاز وجه از حساب آنها می نمایند.

این مقام انتظامی افزود: اسکیمینگ به‌عنوان یکی از شگردهای رایج در سرقت اطلاعات بانکی و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی توسط افراد سودجو می باشد که با نصب قطعه ای سخت افزاری بر روی کارت خوان‌ها یا دستگاهی جانبی کوچک اقدام به کپی برداری از اطلاعات کارت بانکی افراد می کنند و سپس با جعل کارت های بانکی افراد، از حساب های بانکی ایشان مبالغی را به سرقت می برند.

وی بیان داشت: برخی از شهروندان و مسافران گرامی در هنگام خرید، کارت های بانکی و رمز آن را در اختیار فروشنده قرار می دهند، که امکان کپی برداری از کارت های بانکی توسط افراد سودجو ممکن و میسر می‌سازد.

مرتضوی پلیس فتااین مقام مسئول در توصیه به هموطنان گرامی تأکید کرد: حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنند؛ بعد از کشیدن کارت در دستگاه‌های کارت‌خوان، رمز الزاماً توسط مشتری باید وارد شود، در این صورت حتی اگر اطلاعات کارت‌بانکی کپی شده باشد، رمز بانکی همچنان در اختیار دارنده کارت خواهد بود و امکان برداشت برای تبهکاران امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان از همشهریان و مسافران استانی خواست: در صورت رویت موارد مشکوک، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.gov.ir دریافت گزارش های مردمی اعلام و شماره تماس 096380 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر استان است.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 981989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟