توسعه پایدار و بدون آلایندگی هدف پتروپالایش اصفهان است/ آلایندگی 60 تن گوگرد مازوت سوزی نیروگاه بیشتر است یا سهم 0.02 درصدی پالایشگاه!

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست تخصصی و هم اندیشی طرح های بهبود فرایند هلدینگ پتروپالایش اصفهان با حضورجلیل سالاری ، معاون وزیر ومدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران،ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمود حقیقت سرشت معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان،احسان شهیر  مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری،احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان،منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان،معاون فرمانداری شاهین شهر ،معاونان محیط زیست استان؛ اعضای هیات مدیره ،مدیران شرکت هاومعاونان هلدینگ پتروپالایش اصفهان درسالن جلسات پالایشگاه اصفهان برگزارشد.

در این نشست مدیر عامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه هدف گذاری ما درپالایشگاه اصفهان این است که طرح های خود را براساس توسعه پایدار و بدون آلاینده گی انجام دهیم افزود: طرح های RFCC،RHU، از طرح های زنجیره ارزش در پالایشگاه اصفهان به شمارمیروند و براساس مجوز سال ۹۷این طرح ها بایستی در راستای کیفیت بخشی به محصولات تولیدی پالایشگاه به مرحله اجرا برسند .

دکتر محسن قدیری تاکید کرد:هدف ازاجرای این طرح ها تولید محصولات با بالاترین استاندارد است تا مردم ازآن منتفع شوند.اگر اکنون گوگرد استحصالی در پالایشگاه زیر ۵هزار PPMاست با اجرای طرح های تصفیه گوگرد این میزان به ۱۰۰۰PPMخواهد رسید .

وی با اشاره به اینکه با اصلاحات و به کارگیری تجهیزات پیشرفته در پروژه RFCC پالایشگاه اصفهان اجرای این طرح در پالایشگاه اصفهان نسبت به پالایشگاه آبادان و اراک بسیار متفاوت خواهد بود گفت:به دلیل لحاظ نمودن استانداردهای زیست محیطی در پالایشگاه اصفهان هزینه این طرح برای پتروپالایش اصفهان ۴۰۰میلیون دلاراست.

وی تاکید کرد:به قدری استاندارهای محیط زیست درکل طرح های پالایشگاه اصفهان رعایت میشود که زمین های فوتبال درکنار پالایشگاه اصفهان ایجاد میشود تا محلی برای ورزش و تفریح باشد.

دکتر قدیری، با اشاره اینکه کلیه بخش های پالایشگاه اصفهان به محیط زیست وصل است افزود:دو دستگاه پایش هوای فوق پیشرفته بزودی در پالایشگاه نصب میشود که اثبات خواهیم کرد که پالایشگاه اصفهان آلاینده نیست و دارای شرایط خوبی هستیم.

پتروپالایش مدیر

وی با اشاره به اینکه مازوت سوزی نیروگاه اصفهان سبب آلودگی نوا است و روزانه ۶۰تن گوگرد بر سر مردم اصفهان خالی میشود افزود:مدیران محیط زیست باید فکری برای مازوت سوزی نیروگاه منتظری اصفهان که آلاینده  است کنند،این صنعت درهمجواری پالایشگاه اصفهان قرار دارد و به اشتباه در اذهان عمومی حرف از آلوده بودن پالایشگاه است.

مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با اشاره به اینکه استراتژی پالایشگاه اصفهان حرکت به سمت توسعه پایدار است ادامه داد:سهم آلاینده گی پالایشگاه اصفهان در استان اصفهان۲صدم درصد است و ما قول می دهیم که با اجرای طرح های بهبود فرایند ازاین میزان بالاتر نرویم.البته باید مدیران  محیط زیست به دیگر صنایعی که در استان اصفهان مستقر هستند و سهم شان در  آلایندگی هوا بالااست توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد:وقتی LAB تکنولوژی به کار رفته در صنایع نفتی را که مربوط به  ۵۰سال قبل است را صنعت سبز معرفی می کند آیا نباید  تکنولوژی های پیشرفته به کار رفته در ۵۰سال بعد در صنایع پالایشگاهی را صنعت سبز نامید.

دکتر قدیری بیان داشت:طرح RHU ، KHT همگی دراستای سلامت مردم  و محیط زیست است و کلیه طرح ها در پترو پالایش اصفهان در جهت کاهش مصرف آب و انرژی به اجرامیرسند.

وی با اشاره به اینکه درطی سال گذشته پالایشگاه اصفهان به عنوان صنعت سبز شناخته شده است افزود:برای اینکه بتوانیم میزان وکیوم تولیدی در پالایشگاه را کنترل کنیم نیاز به برج وکیوم داریم چرا که عملیات تقطیر بدون برج وکیوم ارزشی ندارد.

IMG_20240316_091021_512

وی با اشاره به حمایت های پالایشگاه اصفهان از تولیدات داخلی گفت:عملیات راه آهن که از پالایشگاه اصفهان تا ورتون ادا می یابد و ما را به خط آهن سراسری و بندرعباس وصل می کند راهی است برای حذف خودروهای متحرک و کاهش آلودگی هوا،دراین زمینه قرار داد خرید ریل داخلی را با ذوب آهن اصفهان امضاءکردیم.

مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان گفت:با احداث خط آهن ورود ۱۲۰۰تانکر در جاده ها حذف میشود وراهی برای صادرات وحفظ  محیط زیست است.

وی کاشت ۱۱۵۰هکتاربذر درخت بادام اسکوپاریا در سال جاری را گام دیگر پالایشگاه درراستای محیط زیست عنوان کرد وافزود:سال آینده نیز ۲هزارهکتار فضای سبز و کاشت درخت در پالایشگاه اصفهان خواهیم داشت.

بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه اجرای طرح های جامع برای کیفی بخشی نفت کوره درهمه پالایشگاه های کشور تکلیف شده است

در ادامه این آئین، معاون وزیر ومدیر عامل پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه اجرای طرح های جامع برای کیفی بخشی نفت کوره درهمه پالایشگاه های کشور تکلیف شده است افزود:در این راستا با همکاری محیط زیست در صدد هستیم تا طرح هایی که دراین راستا باید در مراکز پالایشگاهی به اجرا برسد عملیاتی شود.

جلیل سالاری،خوشبختانه با همکاری محیط زیست برخی مسائل که دراین زمینه در پالایشگاه های تبریز،تهران و بندرعباس بود مرتفع گردید وموضوعاتی نیزدر پالایشگاه شاهزند و اصفهان وجود دارد که امیدواریم  با همکاری مرتفع گردد.

وی بیان داشت:با توجه به مشکلات ناترازی بنزین و سوخت که در کشور وجود دارد پالایشگاه اصفهان سهم مهمی در برطرف نمودن این مشکل دارد.

معاون وزیر نفت گفت:با اجرای طرح های بهبود کیفیت در پالایشگاه اصفهان ۲واحد قدیمی از سرویس خارج میشوند و به جای آن یک واحد جدید وارد مدار میشود.

وی بیان داشت:واحد RHUبه صورت فازبندی در پالایشگاه اصفهان اجرامیشود و اکنون در بند(ر)در حال برنامه ریزی هستیم تا مانندپالایشگاه تهران وبا شرایط زیست محیطی بسیار بالاتر اجرایی شود.

مدیر عامل پالایش وپخش فراورده های نفتی ایران ادامه داد:براساس برنامه هفتم توسعه شرکت های پالایشی بایستی کیفی سازی نفت کوره را در دستور کار قرار دهند لذا برای تحقق این امر طرح های بهبود و زنجیره ارزش نیازمند اجرا هستند.

خسارت انجام نشدن طرح های بهبود پالایشگاه اصفهان به دوش مردم افتاد

در ادامه این مراسم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست موظف است که براساس داده ها ، اطلاعات و ارقام نسبت به آلاینده بودن یک صنعت اقدام نماید گفت: در راستای حمایت از تولید داخل،  شکوفایی اقتصاد ، خنثنی سازی تحریم ها و ایجاد معیشت خوب برای مردم  بایستی طرح هایی که در صنعت در راستای حفاظت محیط زیست و رونق تولید است را حمایت کرد .

محمود حقیقت سرشت،تاکید کرد:پالایشگاه اصفهان یک واحد صنعتی مستقل است و محیط زیست می تواند گزارشات متقن از اجرای طرح های زیست محیطی و میزان الاینده گی آن داشته باشد،اما بعد از برگزاری جلسات مختلفی که تاکنون در مورد پالایشگاه اصفهان برگزارشده است ،اما محیط زیست تاکنون به ما اعلام نکرده است که سهم هریک از آلاینده ها در پالایشگاه چقدر است‌.

IMG_20240316_091019_965

وی تصریح کرد : مطالعات دانشگاه صنعتی شریف از پالایشگاه اصفهان اثبات کرده است که پالایشگاه اصفهان الاینده نیست و صنعتی مانند نیروگاه این آلاینده گی رابه واسطه مازوت سوزی دارند.

حقیقت سرشت گفت:وقتی مطالعات دانشگاهی نشان می دهد که اولین عامل الاینده گی اصفهان خودروها هستند پس دراین زمینه که پالایشگاه اصفهان قدم برداشته تا سوخت یورو۶تولید نماید قطعا باید ازآن حمایت شود تا سهم آلاینده گی خودروها کمتر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، افزود:توسط سازمان محیط زیست چندین سال پروژه های پالایشگاه به دلایل مختلف با تعویق روبه روشد و خسارت انجام نشدن این طرح ها به دوش مردم افتاد.

وی اظهارداشت: دراین رابطه خسارت های مالی که متوجه پروژه ها است قابل جبران نیست.لذا از سازمان محیط زیست می خواهیم آمار و داده های  خود را با عدد و رقم ارائه کند و از کلی گویی بپرهیزد.هنوز محیط زیست به ما نگفته است که کدامیک از طرح های  پالایشگاه مجوز دارد کدامیک ندارد و آلاینده گی در کدامیک ازطرح ها است.

وی بااشاره به اینکه محیط زیست باید اشکالات طرح های پالایشی را مطرح کند تا مسئولان آن را برطرف نمایند اما نباید مانع اجرای کار شوند گفت:برای اعتماد سازی در جامعه نباید اجازه دهیم که برخی صحبت ها در رابطه با صنایع مطرح شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، تاکید کرد:با تعطیلی طرح های بهبود کیفیت در پالایشگاه اصفهان سرمایه های بسیاری معطل مانده است ،محیط زیست دارای دستگاه های پایش است و همه کوره ها و همه خروجی های پالایشگاه در دسترس محیط زیست است .

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان به دنبال صنعت سبز هستیم و این کاری است که همه کشورها آن را دنبال می کنند افزود:طبق برنامه هایی که پالایشگاه اصفهان مد نظر دارد این صنعت نیز در حال حرکت به سمت صنعت سبز است همچنین بسیاری ازطرح های پالایشگاه اصفهان دانش بنیان بوده و نباید بر سرراه آن مانع ایجاد کرد.

بامازوت سوزی نیروگاه مخالفت کردیم اما راه به جایی نبرد!

در ادامه نیز معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه در کمیسیون طرح های زیر بنایی استان اصفهان نسبت به توسعه نامتوازن این استان نقدهایی داشته ایم گفت:در ۵سال گذشته اصفهان جزو آلوده ترین استان های کشور بوده است و این مساله ناشی از عدم توجه به محیط زیست است .

ایرج حشمتی گفت: طرح های پالایشگاه اصفهان نیاز به ارزیابی محیط زیست دارد و ما در بازدید میدانی که از طرح های پالایشگاه اصفهان انجام داده ایم برای اجرای طرح های بهینه سازی وکیفی سازی نظرات خود را اعلام خواهیم کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:ما مجوزهای پالایشگاه اصفهان را بررسی خواهیم کرد و مانند پالایشگاه تهران و تبریز که مساعدت محیط زیست را به همراه داشت اقدام خواهیم کرد.

وی درباره مازوت سوزی نیروگاه اصفهان هم گفت: بامازوت سوزی نیروگاه مخالفت خود را اعلام کردیم اما راه به جایی نبرد.

اصفهان/بهمن راعی

کدخبر: 980827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟