برای رفع نیازهای آموزشی قزوین به 300 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم

به گزارش رکنا ازقزوین،ابراهیم سعادت فر در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر ، اظهار کرد: ۶ مدرسه مورد بهره برداری در مناطق شهری و ۱۴ طرح آموزشی در مناطق روستایی از جمله پروژه های قابل افتتاح در دهه مبارک فجر امسال هستند.

وی، خیران مدرسه ساز را عضو جدایی ناپذیر نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین اعلام کرد و یادآور شد: این در حالی است که با وجود فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی، کارخانجات و موسسات حقیقی و حقوقی، انتظار مشارکت بیشتری را در این زمینه در سطح استان داریم.

سعادت فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح جابجایی مدرسه پاسداران قزوین، گفت: این طرح یکی از پروژه های شاخص کشوری نیز محسوب می شود و تاکنون نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی روبرو است.

سعادت فر با اشاره به مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی بیان کرد: تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در سال ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰، 36میلیارد تومان بوده که در سال 1400-1401 این رقم به 43 میلیارد تومان افزایش یافت و با تلاش همکاران در حوزه مشارکت‌های مردمی در سال 1401 - 1402 این رقم به 140 میلیارد تومان رسیده و متوسط تحقق تعهدات خیرین حدود 80 درصد است.

وی تصریح کرد: در سه سال گذشته 85 پروژه با 450 کلاس درس و زیربنای  6 هزار مترمربع با مشارکت خیرین مدرسه ساز احداث شده که رقم قابل قبولی است و جای تقدیر دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با اشاره به پروژه های آماده افتتاح در دهه فجر گفت: در ایام دهه فجر امسال تعداد ۲۰ فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی افتتاح می شود که این طرحها شامل ۵۲ کلاس درس با زیربنای ۷ هزار و ۳۳۸ مترمربع است.

وی اضافه کرد: برای افتتاح این طرح های آموزشی بیش از ۹۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: رویکرد ما برای ساخت فضاهای آموزشی، توجه به مناطق پرجمعیت شهری و کم برخوردار روستایی است که از مجموع ۲۰ پروژه قابل بهره برداری در ایام مبارک دهه فجر، تعداد ۶ پروژه در شهرها و ۱۴ پروژه در روستاهای استان قرار دارد.

سعادتفر گفت:  ۴ پروژه در شهرستان آبیک، ۳ پروژه در شهرستان البرز، ۲ پروژه در شهرستان آوج، همچنین در شهرستان تاکستان ۵ پروژه و ۳ پروژه در شهرستان قزوین در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: 26 درصد مدارس سطح استان نیاز به بازسازی مجدد دارند و 17 درصد هم نیازمند مقاوم سازی بوده، ضمن اینکه 57 درصد مدارس استان دارای استحکام کافی هستند و هر ساله تعدادی از مدارس نیازمند مقاوم سازی و تخریب و بازسازی را بر اساس اولویت‌های موجود در دستور کار قرار داریم.

سعادتفر به سرانه آموزشی استان اشاره کرد و یادآورشد: سرانه آموزشی در کشور هشت مترمربع به ازای هر دانش آموز و متوسط کشوری ۵.۲ دهم درصد است و در حال حاضر سرانه آموزشی استان کمتر از سرانه متوسط کشوری و حدود ۴.۶ دهم درصد است.

مدیرکل نوسازی،توسعه وتجهیزات مدارس اظهارداشت: شهرستان البرز به دلیل تراکم جمعیت و افزایش ساخت و ساز در شهرهای حومه این شهرستان همچون شهر مهرگان، دارای کمترین سرانه آموزشی است و به همین دلیل تامین نیازهای این شهرستان در اولویت اجرای پروژه های اداره نوسازی قرار دارد.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته 19 مدرسه در مهرگان احداث شده و امسال هم یک مدرسه دیگر را آماده بهره‌برداری خواهیم داشت و هم اکنون در مهرگان حداقل به 33 مدرسه دیگر نیاز داریم.

وی  افزود: مصوبات سفر در حوزه نوسازی مدارس 300 میلیارد تومان است که 60 درصد آن محقق شده و برای طرح های نیمه تمام و جابجایی دبیرستان پاسداران و تکمیل استخر راه آهن و شهید رجایی هزینه شده است.

وی در خصوص مدرسه جدید پاسداران هم گفت: دبیرستان 18 کلاسه فاخر پاسداران با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تکمیل شود.

سعادتفر اظهارداشت: این مدرسه سبز با معماری ایرانی اسلامی ساخته شده و با 4500 متر زیربنا دارای تجهیزات مدرن و به روز است که از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی بهره می برد و دوستدار محیط زیست است.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 969001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟