نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان

به گزارش رکنا از اصفهان؛ والدین تاثیر عمیقی بر رفتار  فرزند می گذارد و شخصیت او را پی ریزی می کند. اگر محیط خانواده سالم باشد کودک دارای اعتماد به نفس ، مهر و محبت و احساس مسئولیت می شود . بررسی های متعدد نشان داده است که اگر کودک مورد توجه خانواده واقع نشود و یا از خانواده طرد شود و یا بر عکس اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود آماده کج روی ، ناسازگاری و تجاوز به حقوق دیگران خواهد شد. کودکانی که در محیط خانه پذیرفته نشده اند و با محرومیت عاطفی دیگران را احساس نمی کنند و با ترک خانه و مدرسه و ناسازگاری رفتار خصمانه بروز می دهند این افراد فاقد قدرت سازش می شوند.

حمایت بیش از اندازه و اغماض بی نهایت پدر و مادر از فرزند نیز سبب می شود که او بسیار پرتوقع و به اصطلاح لوس و نازپرورده بار آید و در نتیجه به تدریج در سازش با دیگران دچار مشکل شود.

چنین فردی به عنوان یک موجود ضد اجتماعی طعمه خوبی برای قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر به شمار می آید .برقراری رابطه صحیح پدر و مادر با فرزند خود سبب می شود که رشد شخصیت او سیر طبیعی داشته باشد و از انحراف و کجروی مصون بماند.

عواقب خطرناک اعتیاد ایجاب می کند که والدین از لحظه تولد ، فرزند خود را موجودی بدانند که یاد می گیرد و رشد شخصیت او منوط به برقراری رابطه صحیح بین همه اعضا خانواده است. مواظبت مادر از کودک و ایجاد رابطه عاطفی با او و رفتار خردمندانه توام با مهربانی پدر نه تنها به رشد شخصیت و متعادل شدنش  کمک می کند،  بلکه در صورت اعتیاد اتفاقی در دوره بلوغ نیز درمان را آسان می سازد.

غلامرضا صادقی، کارشناس اجتماعی پلیس

کدخبر: 961823 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟