ورود هوش مصنوعی برای حفاظت از یوز آسیایی در سمنان

به گزارش رکنا از سمنان، حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی از جمله زیباترین و نادر ترین نوع گربه سانان بزرگ دنیا یکی از مهمترین دغدغه های دوستداران محیط زیست به شمار می آید.

مدیر کل محیط زیست استان سمنان در خصوص اجرای طرح های حفاظت از این جانور نادر، از برگزاری یک رویداد استارتاپی محافظتی در بخش محیط زیست در سمنان خبر داد و گفت: نخستین رویداد حفاظتی در بخش محیط زیست در استان سمنان با هدف معرفی و حمایت از طرح های دانش بنیان در دو بخش زیستگاه طبیعی و زایش در اسارت با محوریت گونه یوزپلنگ ایرانی در سمنان برگزار شد.

14011209000617_Test_PhotoN

بهرامعلی ظاهری  افزود: محققان و نخبگانی از سراسر کشور با استخراج دغدغه‌ها، مشکلات و همچنین رویکرد‌های بلند مدت حفظ و احیاء گونه‌های نادر جانوری بخصوص گونه در معرض انقراض شدید یوزپلنگ آسیایی در بخش‌های مختلف و تخصصی طرح‌های علمی و تحقیقی با قابلیت بررسی و اجرا را به این رویداد معرفی کردند تا پس از ارزیابی اولیه داوران طرح‌های منتخب برای تایید نهایی و حمایت‌های مالی و اجرایی برگزیده شوند.

وی با اشاره به محورهای مختلف این رویداد گفت: از جمله مهمترین محورهای طرح های ارائه شده در این رویداد، هوشمند سازی استفاده از فناوری‌های نوین و دانش بنیان برای حفاظت از زیستگاه‌های یوز و طعمه آن، راهکار‌های حفاظت و افزایش از گونه‌های طعمه یوزپلنگ آسیایی، حفاظت مشارکتی، شناسایی و ایمن سازی کریدور‌های حیات وحش با اولویت گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی، فناوری‌های نوین و دانش بنیان در خصوص توسعه منابع آبی پایداربرای زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی، شبیه سازی تلقیح مصنوعی برای یوزپلنگ و طعمه‌های آن، روش‌های تکثیر و پرورش یوز پلنگ آسیایی و طعمه‌های آن، استفاده از تجهیزات و امکانات نوین برای خدمات دامپزشکی و پارا کلینیکی سایت یوزپلنگ ایرانی است.

ظاهری همچنین گفت: بهره گیری از هوش مصنوعی و دوربین‌های نظارتی و بکارگیری ز روش‌های نوین و دانش بنیان در حوزه حفاظت از ژنوم یوزپلنگ آسیایی از دیگر طرح‌های ارائه شده در این رویداد استارتاپی بود.

سیف الله سعدالدین، رئیس دانشگاه سمنان گفت: تمرکز ویژه بر روی رویداد استارتاپی منجر به ایجاد اشتغال دانش بنیان پایدار می‌شود که با تمرکز بر روی این موضوع امید است بتوان نسل گونه یوزپلنگ آسیایی را پایدار نگه داشت.

وی شعار دانشگاه سمنان را توسعه جامع دانش بنیان، توسعه همه جانبه، و توسعه منظومه‌ای به نوعی که بتواند تمام مولفه‌های مختلف مرتبط با علوم و پژوهش، کارآفرینی، فناوری و نوآوری و اثرگذاری اجتماعی را در خود داشته باشد بیان کردند.

سیزدهم آذر با عنوان روز جهانی یوزپلنگ نامگذاری شده و هم اکنون این گونه در معرض انقراض با کمتر از ۵۰ قلاده شناسایی و ثبت شده در جهان، خاورمیانه و ایران، فقط در پارک ملی توران و زیستگاه‌های اطراف شرایط زیست و زادآوری دارد.

حسن رستم زاده/ سمنان

 

 

کدخبر: 952624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟