بیش از ۵۰۰ نقطه سیل‌خیز در استان وجود دارد/ فرسایش خاک در برخی نقاط بیش از  ۷۰ تن در هکتار است

به گزارش رکنا از لرستان؛ حسین میرزایی در اینباره اظهار کرد: متوسط فرسایش خاک در لرستان ۲۵ تن در هکتار است، اما در برخی نواحی به ۵۰ و مناطقی مانند نوژیان به ۷۰ تن در هکتار هم افزایش یافته است که این رقم بیانگر مستعد بودن استان برای بروز سیلاب و ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

وی با اشاره به شناسایی ۵۲۲ نقطه سیل‌خیز در استان، افزود: آبخیزداری مجموعه عملیاتی است که بر اساس اصول مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز به منظور حفاظت از منابع آب و خاک اجرایی می‌شود و در آبخوان‌داری نیز با مهار و نفوذ سیلاب روی عرصه‌های آبخوان از بروز سیلاب‌های مخرب جلوگیری و موجب احیای منابع آب و خاک می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از سیل، ذخیره آب و تغذیه سفره‌های زیر زمینی را به همراه دارد، گفت: بهبود اشتغال، ارتقای سطح درآمد روستاییان و آبخیزنشینان و افزایش ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش از دیگر مزایای اجرای آبخیزداری است.

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر هکتار عملیات آبخیزداری به طور متوسط منجر به ذخیره ۵۳۰ متر مکعب آب، بین ۲ تا ۹ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک، جذب ۵.۵ تن رسوب و تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه می شود.

وی یادآور شد: طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به لرستان اختصاص یافت، آبخیزداری در بیش از ۷۰ حوضه آبخیز انجام و بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شد که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل شد، همچنین در ۲ سال گذشته نیز اقدامات مستمری برای این حوزه در لرستان صورت گرفته است.

میرزایی بیان کرد: در مجموع ۶۲۰ هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوانداری و پخش سیلاب با هدف مهار سیلاب در استان انجام شده که حجم سازه های عملیات کنترل فرسایش، سیل و رسوب در سطح فوق بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان گفت: انجام ۱.۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در جنگل ها و مراتع این استان ضروری بوده که تاکنون ۶۲۰ هزار هکتار آن اجرا و انجام این عملیات در سطح ۸۸۰ هزار هکتار دیگر ضروری است.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 942532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟