میزان فرسایش در لرستان ۲۵ تن در هکتار است

به گزارش رکنا از لرستان؛ حسین میرزایی در نشست خبری با خبرنگاران لرستان، با بیان اینکه باید منابع طبیعی را مدیریت کنیم چراکه اثرگذار و اثرپذیر هستند، افزود: یکی از جنبه‌های حوزه‌های اداره کل منابع طبیعی مردمی‌سازی کارها و فعالیت‌های منابع طبیعی است. 

وی سرمایه اجتماعی را مهمترین سرمایه دانست و با بیان اینکه باید این بخش تقویت شود، افزود: لرستان اولین استان جنگلی در زاگرس است و در کشور رتبه چهارم را دارد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: توسعه منابع طبیعی وجنگل‌کاری در حد توان تقویت شود.

میرزایی با بیان اینکه در راستای طرح مردمی‌سازی کاشت نهال، با سازمان صمت، تفاهم‌نامه ای انجام شده تا ۱۵ میلیون اصله نهال تولید شود، افزود: منابع طبیعی لرستان، توان تولید ۱۲ میلیون اصله نهال در سال را دارد.

وی در خصوص حوضه آبخیزداری با بیان اینکه لرستان به شدت نیازمند آبخیزداری و آبخوانداری دارد، بیان کرد: هم‌اکنون ۲۵ درصد لرستان شیب بالای ۴۰ درصد دارد و متاسفانه فرسایش خاک و رسوب در لرستان نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تاکید بر اینکه فرسایش در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار است، افزود: این درحالیست که این میزان فرسایش در لرستان ۲۵ تن در هکتار است.

میرزایی با بیان اینکه در ۱.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی لرستان باید آبخیزداری انجام شود، گفت: تاکنون تنها ۶۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان مورد آبخیزداری قرار گرفته و این امر به شدت نیاز به اعتبار دارد و البته مشارکت مردم را در اجرای طرح‌های آبخیزداری نیاز دارد.

وی بر حفظ وضع موجود منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی در استان تاکید کرد و افزود: در حوزه حفاظت باید حفاظت را هوشمندسازی کنیم چراکه نگاه سنتی کفایت نمی‌کند.

این مسئول بیان کرد: مردمی سازی و هوشمندسازی در حفاظت امری مهم است و باید به سازماندهی مردم و علاقمندان به طبیعت را پیش ببریم در حال حاضر ۱۳ هزار نفر همیار طبیعت در لرستان داریم و از این ظرفیت باید در رصد و پایش استفاده شود.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 876774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟