هشدار مدیرکل پزشکی قانونی لرستان در مورد گازگرفتگی در فصل سرما/ چهار شهروند لرستانی بر اثر مسمومیت با مونواکسید کربن جان باختند

به گزارش رکنا از لرستان؛ محمدرضا فارسی نژاد ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اظهار کرد: مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو و عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است.

وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی برای فصل پاییز و زمستان افزود: گاز مونوکسید کربن ممکن است در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن نیز تولید شود.

وی تصریح کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را تشکیل می دهند.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان ادامه داد: تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می باشد که با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید اما به علت بی رنگ و بی بو بودن، وجود آن تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید احساس نمی شود.

فارسی نژاد علایم مسمومیت حاد با این گاز را سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما اعلام کرد و گفت: اگر فردی در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی‌شود.

سال گذشته ۱۵ نفر در لرستان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باختند.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 942500 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟