محرومیت‌زدایی به قلب مناطق محروم قزوین رسید/تکمیل گازرسانی به روستاها در راستای تحقق عدالت اجتماعی + فیلم و عکس

به گزارش رکنا از قزوین؛ یکی از امکاناتی که نبود آن برای مردم بسیار دشوار بوده و تبدیل به یک دغدغه اساسی شده است، مسئله فقدان "گاز" در روستاها و مناطق محروم در سال‌های گذشته بوده است. نبود شبکه گازرسانی در روستاها تاثیرات منفی بسیاری از زوایای مختلف برای این مناطق دارد، بر این اساس یکی از محورهای مهم فعالیت مسئولان پس از انقلاب، گازرسانی به نقاط مختلف و خدمت‌رسانی به مردم است.

استان قزوین نیز یکی از استان‌هایی است که در بحث تکمیل گازرسانی به مناطق محروم بسیار فعال بوده و خدمت‌رسانی در این راستا از محورهای اصلی کار بوده است که به برکت نظام جمهوری اسلامی و پشتکار انقلابی مسئولان مربوطه با درصد بالا و قابل قبولی محقق شده است.

تور رسانه ای بازدید از پروژه های گازرسانی به روستاهای الموت با حضور مهندس حجتی پورمدیر عامل، مدیر مهندسی و اجرای طرحها، مدیر روابط عمومی و تعدادی از مسئولان شرکت گاز استان قزوین و خبرنگاران استان با طی کردن مسیرهای سخت و صعب العبور و جاده های خاکی و سنگلاخی از نزدیک در جریان دشواری های گازرسانی آشنا شدند و در جریان عملکرد شرکت گاز استان در روستاها قرار گرفتند.

گازرسانی به مناطق محروم قزوین؛ از ایده تا اجرا

 

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۵_۱۷-۵۶-۳۰ (2)

گاز، نعمتی ارزشمند و آغازگر توسعه و رفاه است و برخورداری از این نعمت، فرصت‌های مناسبی را در حوزه اقتصاد کشور فراهم می‌کند.

 خبرهای بسیاری درباره گازرسانی به روستاها خوانده بودم اما حالا عبور از این جاده‌های پر پیچ‌وخم ازنزدیک معنای دیگری برای  رسیدن گاز به این روستاها رادارد، روستای هرانک مسیر آغاز پروژه گازرسانی به مناطق روستایی است، آتان، طاله، کلایه، جوسر، هنیز و ایلان در مسیر به شبکه گاز متصل می‌شوند.

photo_2023-09-26_16-50-04

 روستای آتان اولین مقصد بازدید از پروژهای شرکت گاز بود، این روستا که شبیه ماسوله گیلان است، راههای عبوری پرپیچ و خمی دارد که حالا بعداز 40سال دارای نعمت گاز میشوند،این روستا از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین است و در ۲۵ کیلومتری شهر معلم کلایه قرار دارد، پس از طی کردن یک مسیر ۳ ساعته به این روستا می‌رسیم و با مشاهده لوله‌گذاری گاز در جریان اقدامات قرار می‌گیریم.

 

 

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۵_۱۷-۵۶-۳۰

علی حجتی پور مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در اولین روستا در هرانک از اقدامات انجام شده و پروژه ای که قرار بود خبرنگاران از آن بازدید کنند گزارشی ارائه کرد و گفت: استان قزوین ۸۵۰ روستای دارای سکنه دارد که تاکنون به ۶۲۷ روستای آن گازرسانی شده و عملیات گازرسانی به ۱۰۶ روستا در دست اجراست.

حجتی پور یادآورشد: در حال حاضر میزان برخورداری جمعیت شهری استان از گازطبیعی ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی استان ۹۱ درصد است.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۵_۱۷-۵۷-۲۷

photo_2023-09-26_16-49-55

وی افزود: در حال حاضر عملیات گازرسانی به روستای آتان با ۶۰۰ خانوار به پایان رسیده و روستاهای کلایه، چوسر، هنیز، طالع، ایلان نیز در دست اقدام است که در صورت تکمیل این مناطق و پوشش ۱۰ هزار خانوار آنها میزان برخورداری جمعیت روستایی تا پایان امسال به ۹۶ درصد می رسد.

حجتی پور گفت: برای گازرسانی به شش روستای یاد شده ۳۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

photo_2023-09-26_16-50-12

حجتی پور اظهارداشت: این ۱۳۳ روستا در چند محور قرار دارند که شما خبرنگاران امروز از چند محور بازدید خواهید کرد تا ببینید که مسیر واقعا صعب العبور و کار اجرا بسیار سخت است وباید همه دستگاههای مرتبط همکاری کنند اما برنامه دولت سیزدهم گازرسانی به همه روستاهاست و به یاری خداوند تا سال ۱۴۰۴ همه روستای استان گازرسانی می شود.

حجتی‌پور تصریح کرد: برای اجرای طرح گازرسانی به تمامی روستاها مبلغ ۷۲۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در تلاش هستیم که گازرسانی به ۵۱ روستا را تا دهه فجر انجام دهیم.

حجتی‌‌پور اضافه کرد: مدت پیش‌بینی‌شده برای گازرسانی به روستاهای محور کارنده‌چال 650 روز است که تا امروز 242 روز از آن گذشته و البته با توجه به وجود معارض محلی در زمین‌های محل انتقال لوله‌ گاز روند اجرای طرح تا حدی کند شده است.

 

حجتی‌پور تصریح کرد: محور دیگر روستای هریف است که در این مسیر ۵ روستای فانفین، کتکان، کلین، هریف و هریان با یک شبکه تغذیه خواهد شد، این طرح هم‌اکنون ۶۱ درصد پیشرفت کرده و در نهایت در این روستاها ۵۵۰ خانوار از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

وی عنوان کرد: خوشبتانه اجرای طرح گازرسانی در منطقه الموت از مدت زمان تعیین شده جلوتر است و همکاران و پیمانکاران سختی کار گازرسانی به روستا را به جان خریده‌اند تا بتوانیم با تکمیل این پروژه گامی در مسیر رفاه مردم شریف استان برداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین ۸۵۰ روستای دارای سکنه دارد که تاکنون به ۶۲۷ روستای آن گازرسانی شده و با تکمیل پروژه گازرسانی تا سال ۱۴۰۴ برخورداری از گاز در قزوین از ۹۱ درصد به ۹۶ درصد افزایش خواهد یافت.

IMG_20230925_110957

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 931962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟