خبرخوش برای اردبیلی ها / دیده شدن 5 پلنگ ایرانی در زیستگاه دربند مشکول + فیلم

به گزارش رکنا از اردبیل،پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین نژاد پلنگ های دنیا است، این نوع پلنگ در اکثر مناطق کشور اعم از ارتفاعات البرز تا تپه ماهورهای کویر مرکزی، هر کجا طعمه مناسب به خصوص پازن وجود داشته باشد زندگی می کند.

در استان اردبیل هم، مناطق پراکنش آن همانند بازیستگاههای کل و بز و گراز ( منطقه شکار ممنوع گندیمن، منطقه حفاظت شده آق داغ، فیروز اباد و منطقه شکار ممنوع مشکول) بوده است. با محدود شدن زیستگاه های کل و بز به مناطق آق داغ و مشکول، حضور و زیست پلنگ نیز در وضعیت کنونی منحصر به این دو منطقه می باشد.

پلنگ حیوانی محتاط و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده آن بسیار مشکل است و به امکانات کافی نیاز دارد زیرا فقط شب ها آن هم با احتیاط ظاهر می شود و به صورت انفرادی زندگی می کند. حضور پلنگ در زیستگاه های مذکور از طریق ردیابی( فضولات و ردپا) و حمله به حیوانات اهلی و مواردی معدود به افراد محلی به اثبات رسیده است. پلنگ ها با از بین بردن حیوانات ضعیف و پیر در بهتر کردن نسل طعمه ها از نظر ژنتیک و جلوگیری از انتشار بیماریها نقش مهمی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این باره می‌گوید: این منطقه شکار ممنوع مکان مناسبی برای زندگیِ گونه‌های جانوریِ ارزشمندی از جمله بزرگترین گربه سان ایرانی ست.

علاقه‌مندان به طبیعت با ثبت تصاویر این 5 قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات دربند مشکول سعی کردند تا به یاری محیط زیست بشتابند تا حفاظت و صیانت از این گونه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این تصاویر نشان می‌دهد که پلنگ ایرانی شامل 5 قلاده مادر و توله و یک قلاده نر بالغ بوده که در ارتفاعات این منطقه در حال تردد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه افزود: به نظر می‌رسد نژاد پلنگ ایرانی در این منطقه رو به ازدیاد است چرا که به وفور طعمه در این منطقه پیدا شده و در کنار آن عدم دسترسی انسان‌ها به این منطقه بکر و تلاشی که محیط‌بانان در صیانت از دربند مشکول و جنوب استان انجام می‌دهند، فضای زندگی پلنگ و توله‌های آنها را فراهم کرده است.

وی گفت: تلاش ما بر این است تا به احیای این پلنگ ایرانی در ابعاد مختلف کمک کنیم که قطعاً در سال‌های آینده تعدد حضور و رفت و آمد این گونه نادر را در جنوب استان اردبیل شاهد خواهیم بود.

 

کدخبر: 926773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟