باریجه گیاهی معطر با خواصی شگفت انگیز

به گزارش رکنا از سمنان، در آخرین ماه از فصل تابستان و همزمان با خنک شدن هوا گیاه معطر باریجه در مناطق کوهستانی آماده برداشت می شود. ارتفاعات استان سمنان یکی از مهمترین خاستگاه های این گیاه است که از آن به عنوان طلای گیاهان دارویی نیز یاد می کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی در خصوص برداشت این گیاه خودرو گفت: برداشت باریجه از سطح ۲۰۰ هکتار مراتع فرومد و فیروزآباد این شهرستان در شرق استان سمنان آغاز شد.

ابراهیم صادقی افزود: این گیاه در زمینه‌های دارویی، بهداشتی و صنعتی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار با ارزش است.

وی بر بهره‌برداری اصولی و فنی از این گیاه تاکید کرد، گفت: حفظ و احیای این گیاه بومی در منطقه می‌تواند زمینه‌های اشتغالزایی در راستای بهره‌برداری و فرآوری آن را فراهم کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی تصریح کرد: امسال با اجرای عملیات بهره‌برداری باریجه شرایط اشتغال، افزایش درآمد بهره‌برداران منابع طبیعی برای مرتعداران ایجاد شده است.

صادقی با اشاره به اینکه شیره باریجه کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی و صنعتی دارد که به صورت خام و بدون فرآوری به کشورهای خارجی صادر می‌شود، اظهار کرد: برداشت این محصول با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری امکان پذیر است.

274-608x430

از مهمترین خواص گیاه باریجه می توان به سم زدایی بدن، شکستن و رفع سنگ کلیه و مثانه، باز کردن انسداد روده، رفع گرفتگی و احتقان مجاری تنفسی، رفع گرفتگی عضلات، تقویت سیستم گردش خون، درمان دندان درد و جوان سازی پوست اشاره کرد.

این گیاه خودرو بوده و در مراتع کوهستانی مرکزی و شمال شرق ایران می روید. از ریشه ان صمغی گرفته می شود که معطر بوده و در صنایع عطر سازی کاربرد فراوان دارد.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 923827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟