فاز1 نیروگاه فولاد مبارکه در 10 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد/  بهترین نقطه استقرار کارخانه همین‌جاست

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست پرسش و پاسخ با خبرنگاران در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه متالکس اظهار کرد: نیروگاه در وضعیت خوبی قرار دارد، اگرچه که در این حوزه چند هفته‌ای تاخیر داریم، البته کسانی که در این حوزه کار کردند می‌دانند برای چنین پروژه‌ای چند هفته تاخیر طبیعی و قابل چشم‌پوشی است، البته امکان بهره‌برداری آن نیست زیرا باید تست‌هایی نهایی روی آن انجام شود که امیدواریم ظرف نهایتا 10 روز آینده عملی شود.

وی بهره‌برداری از فاز یک و دو نیروگاه خود یک رکورد است، افزود: ما حساسیت را در فولاد مبارکه به حدی بالا بردیم که دو سه هفته نیز به عنوان تاخیر یاد می‌کنیم. این یک اتفاق بزرگ در سطح کشور است که ظرف 16-17 ماه به تولید برسد و یک تجربه موفق است و امیدواریم این تجربه موفق ما در سایر پروژه‌ها تکرار شود. شرایط کشور نیز در بحث انرژی خوب نیست، زیرا با وجود اینکه همواره تولید در حال افزایش است، مصرف نیز افزایش پیدا می‌کند، که این افزایش در سطح خانگی و صنعت دیده شده است.

نمایشگاه متالوژی (2)مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به چالش برق در صنایع ادامه داد: چالش امسال مصرف برق ما نسبت به سال گذشته در راستای سیاست دولت مبنی بر کاهش آسیب در مصارف خانگی، خیلی بیشتر از سال‌های قبل بوده است و سعی کردیم این شرایط را مدیریت کنیم و تا امروز این مدیریت به خوبی انجام شده. علی رغم اینکه افت تولید ناشی از قطع برق بیشتر از سال‌های گذشته بود و کوره‌های فولادسازی ما بیش از سال‌های قبل خارج از تولید بود، به دلیل تجربه سنواتی و ذخیره‌سازی به ویژه در اسفندماه داشتیم و ظرفیت‌های نورد گرم و سرد را حفظ کنیم و بحرانی برای بازار در این حوزه نداشته باشیم. البته طبیعی است اسلبی که می‌خواستیم تولید کنیم به مقدار مدنظر نرسید که بخشی از آن در فرودین و اردیبهشت شد و بخش دیگر در مهر جبران خواهد شد.

با وجود مشکلات تامین انرژی از برنامه عقب نیستیم

طیب نیا اضافه کرد: فولاد مبارکه جزو معدود مجموعه‌هایی است که با وجود همه این مشکلات و حدود 600-700 هزار تن تولید را از دست دادیم، اما هنوز برنامه داریم از ظرفیت اسمی که 7 میلیون و 200 هزار تن است تا پایان سال عبور کنیم و این امر محقق خواهد شد و این را وجه تمایز خود با سایر شرکت‌ها و مجموعه‌ها می‌دانیم که با وجود مشکلات بازهم برنامه خود را محقق می‌کنیم و به موانع اجازه نمی‌دهیم که ما را از اهداف‌مان دور کنند. همانطور که می‌دانید ما سال گذشته 14 درصد بیشتر از دو سال پیش محصول به بازار عرضه کردیم و امیدواریم امسال نیز در ماه‌های آینده کمبودها را جبران کنیم و نیروگاه نیز به مدار اضافه شود.

وی با بیان انتظار ما این بوده و هست که بتوانیم از دهه اول شهریورماه شرایط نسبتا متعادلی را در دریافت برق داشته باشیم و امیدواریم در چند روز آینده این امر اتفاق بیفتد، خاطر نشان کرد: باید روی بحث فرهنگ‌سازی مصرف برق فعالیت ویژه‌ای شود. باری که الان صنعت برای کمبود برق می‌کشد را باید مردم مدیریت کنند و خودشان به این فکر کنند و آموزش ببینند که کمبود برق در صنعت چه آسیب‌هایی می‌تواند برای اقتصاد و خود مردم داشته باشد. سیاست دولت و نظام این است که حامی مردم باشد، اما خود مردم باید این را درک کنند که تک تک چراغ‌هایی خاموش می‌شود می‌تواند در هر شهر منجر به بازگشت چندین کارخانه به روند شود.

نمایشگاه متالوژی (3)مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به محوریت یافتن مسئولیت اجتماعی در پروژه‌های این مجموعه گفت: اغلب پروژه‌هایی که فولاد مبارکه در حال حاضر اجرایی می‌کند، نگاه سود به سرمایه گذاران و مسئولیت اجتماعی دارد، یعنی پروژه‌های فولاد مبارکه در حال حاضر به نوعی است که نه می‌توان گفت که صرفا برای مسئولیت اجتماعی است نه می‌توان گفت صرفا برای سود به سرمایه گذران. نیروگاهی که در حال ساخت است بعد از یکی دو سال هزینه ساخت خود را برمی‌گرداند و برای سرمایه گذران مفید است و از سوی دیگر می‌تواند به تامین انرژی اصفهان کمک کند زیرا این نیروگاه با بالاترین کیفیت و راندمان مشغول کار خواهد شد و می‌تواند به سمتی برود که نیروگاه‌های دیگر اصفهان نیز بتوانند اصلاحات لازم را انجام دهند.

برای فولاد مبارکه بهترین نقطه همین‌جاست

وی در پاسخ به خبرنگار رکنا در خصوص احتمال انتقال شرکت‌های فولاد مبارکه به نزدیکی آب‌های آزاد تصریح کرد: توسعه‌های جدید فولاد در نزدیکی آب‌های آزاد است زیرا قطعا توسعه‌های جدید قطعا برای ارز آوری، صادرات و دریافت مواد اولیه از طریق واردات است، اما راجع به ظرفیت‌های موجود مثل فولاد مبارکه باید گفت اگر امروز می‌خواستیم برای احداث صنعتی مثل فولاد تصمیم بگیریم،شاید به گونه‌ای دیگر تصمیم می‌گرفتیم، اما وقتی به زمان تصمیم‌گیری فولاد مبارکه برگردیم فکر نمی‌کنم تصمیم متفاوتی بگیریم، احداث فولاد مبارکه و مطالعات آن که خارجی‌ها انجام دادند به قبل از انقلاب برمی‌گردد و آن زمان تصمیم این بوده است.

طیب نیا افزود: تغییرات اقلیمی رخ داده است اما امروز بخشی از مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی با فولاد قابل حل است. مسئله اصلی ما آب است، هزینه انتقال بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از انتقال این صنعت به نزدیکی آب است. مگر امروز گاز را برای مصرف از جنوب کشور به اینجا منتقل نمی‌کنیم؟ آب را هم می‌توان از جنوب منتقل کرد. فولاد مبارکه برای مسائل و مصارف داخلی ساخته شده است، بیشترین مصارف ورق‌های ما یعنی حدود 80 درصد به نیمه شمال کشور است، تصور کنید چنین کارخانه‌ای در جنوب کشور ساخته می‌شد، باید تمام این چند میلیون تن محصول تا نیمه شمالی کشور می‌آمد که در کنار آن هزینه‌های حمل و نقل و آلودگی‌های ناشی از حمل و نقل بسیار گسترده می‌شد.

وی با تاکید برا اینکه در جانمایی صرفا مسئله آب مطرح نیست، اظهار کرد: مثلا در بحث مواد اولیه فولاد خوزستان از سنگان خراسان سنگ آهن به جنوب کشور می‌برد، یا بافق نیز چنین وضعیتی دارد، در حالی که فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین مصرف کننده در نقطه مرکزی قرار گرفته و وقتی باید 14-15 میلیون تن مواد اولیه به کارخانه آورده شود، می‌بینید نقطه بسیار خوبی است. اگر می‌خواستیم مواد اولیه را وارد کنیم بهترین نقطه جنوب کشور بود، اما برای کارخانه‌ای که مواد اولیه آن از سنگان در منطقه شمالی کشور تا جنوب کشور و یزد میانگین هزینه حمل و نقل در این نقطه بهینه است.

بازدیدفولادمدیرعامل فولاد مبارکه مصرف بهینه، وجود نیروی کار متخصص، وجود صنایع وابسته و پشتیبان دیگر دلایل لزوم کار فولاد مبارکه در اصفهان دانست و اضافه کرد: اگر نگاهی به نمایشگاه‌های حوزه فولاد بیندازید می‌بینید اکثر شرکت‌های وابسته و پشتیبان صنایع فولاد در استان اصفهان شکل گرفتند. با وجود اینکه برای طرح‌های توسعه‌ای باید آمایش سرزمینی دیده شود اما به نظر می‌رسد برای فولاد مبارکه بهترین نقطه همین‌جاست و باید سعی کنیم اگر معضلاتی بوده یا هست آنها را حل کنیم. 

سرمایه گذاری بزرگ فولاد مبارکه در محیط زیست

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه امروز یک صنعت پاک است. اگر مشکلاتی نیز در حوزه‌های محیط زیست و آلایندگی وجود دارد ظرف یک تا دو سال آینده حل خواهد شد و فولاد  مبارکه تبدیل به یک الگوی استثنایی در سراسر کشور خواهد شد. در بحث آب به مدد فولاد مبارکه مشکل آب استان و صنایع آن حل خواهد شد. همچنین ما در این مجموعه از صنعت روز دنیا عقب نیستیم. وقتی امروز ورق استیل تولید می‌کنیم و 90 درصد قطعات و تجهیزات‌مان داخلی است، یعنی در حال حرکت روی لبه تکنولوژی هستیم.

طیب نیا ادامه داد: فولاد مبارکه جای نگرانی در بحث محیط زیست ندارد زیرا به طور جدی به این حوزه ورود کرده است. اگر بخواهیم با استانداردهای روز دنیا پیش برویم محیط زیست یک دغدغه مهم در صنعت فولاد کشور است، اما فولاد مبارکه 2.3 میلیارد یورو در بحث انرژی و محیط زیست  سرمایه گذاری کرده است، که با محوریت بالا بردن راندمان تولید،بهینه سازی مصارف و کاهش تولید Co2 این پروژه‌ها را پیش گرفته است. این مبلغ حداقل در کشور ما عدد بسیار بزرگی است و بعید می‌دانم هیچ گروه صنعتی چنین سرمایه‌گذاری کرده باشند.

وی خاطر نشان کرد: ما به لحاظ مصرف هنوز در مقایسه با کشور در حال توسعه با رشد اقتصادی قابل فاصله داریم. امروز در کشور به ازای هر نفر 250 کیلو سرانه مصرف است در حالی اگر به رشد اقتصاد هشت درصد برسیم، که با بهبود شرایط اقتصادی کشور به آن می‌رسیم، در صورت رسیدن به ازای هر نفر 350 کیلو مصرف برسیم، تولید فعلی قطعا جوابگو نیست.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 923549 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟