احداث چهارمین شهر جدید در اصفهان در دستور کار قرار گرفته است

به گزارش رکنا از اصفهان؛علیرضا قاری قرآن ،مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به وجود 11 هزار و 700 کیلومتر راه و 16 هزار پل در استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار کیلومتر راه در استان اصفهان در حال احداث یا مطالعه است که شامل راه‌های اصلی، فرعی آزادراه و بزرگراه می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن اعتبار آغاز می‌شد، افزود: باند دوم محورهای محمد آباد، تیران-سامان، چادگان، مبارکه-مجلسی و بروجن با بودجه 735 میلیارد تومانی از پروژه‌های شاخص استان اصفهان به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر لزوم پیش برد اقدامات مبتنی بر روند صحیح ادامه داد: متولی جاده‌های دو بانده در سراسر کشور ادارات کل راه و شهرسازی است و شرکت ساخت راه نگهداری راه‌ها را به عهده دارد، به طور کلی این اداره در بخش‌های آزادراه، بزرگراه و جاده‌های دوبانده فعالیت می‌کند.

قاری قرآنقاری قرآن با بیان اینکه همه شهرهای استان اصفهان دارای طرح تفصیلی هستند،تصریح کرد: حجم درخواست‌ها در کمسیون ماده 5 و کارگروه زیربنایی بالا است و در همین راستا در کمیسیون ماده 5 چالش‌هایی با محوریت عدم امکان تفویض روبه‌رو هستیم. 

وی از نمایندگی دولت توسط راه و شهرسازی در خصوص زمین‌های محدوده شهرها خبر داد و گفت:  در دوره بعد از اصلاحات اراضی زمین‌های دولتی بدون مراحل قانونی به مردم داده شد و ما مکلف به ورود در این حوزه هستیم، در همین راستا در حوزه املاک و حقوق در کشور بین رتبه‌های اول و دوم هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به ثبت نام 440 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان اضافه کرد: از تعداد مذکور حدود 148 هزار نفر حائز شرایط و 121 هزار نفر بعد از تایید نهایی برای تکمیل مدارک و آغاز پروژه اقدام کردند و 43 هزار نفر افتتاح حساب برای این بحث داشته‌اند.

وی در خصوص پراکندگی درخواست‌های نهضت ملی مسکن گفت: حدود ۶۵ هزار از متقاضیان در شهرهای جدید یعنی بهارستان، فولادشهر و مجلسی بوده و ۸۳ هزار نفر در شهرهای زیر ۱٠٠ هزار نفر هستند. از 83 هزار نفر ثبت نام در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت مثل اصفهان و کاشان بودند که حدود 35 هزار متقاضی تایید شدند، همچنین از 90 هزار نفرمتقاضی در شهرهایی  با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر 47 هزار نفر تایید شدند.

راه وشهرسازی اصفهانقاری قرآن با اشاره به وظایف اداره کل راه و شهرسازی در حوزه مسکن تصریح کرد: وظیفه اصلی ما در این بخش تامین زمین است که از قبل کمتر از 10 درصد زمین تامین شده داشتیم که با مشخصات در محدوده شهر بودن و کاربری مسکونی تعریف شود. در طرح ملی مسکن 4 میلیون مسکن در کشور برنامه‌ریزی شده. همچنین از 183 هزار واحد مسکن ملی، 38 هزار واحد در بافت فرسوده است که دولت تسهیلاتی به این بافت می‌دهد که به وضعیت پایداری برسد.

وی با بیان اینکه موظف به تامین زمین برای 148 هزار نفر هستیم، گفت: حدود 100 هزار واحد تامین قطعی شده است و برای 30 تا 40 هزار نفر نیز احداث چهارمین شهر جدید در اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص بافت فرسوده اصفهان خاطر نشان کرد: ما وظیفه تامین مسکن در بافت میانی و فرسوده شهر را نیز به عهده داریم که دهه‌های گذشته با رویکرد به این آن نگاه شده و در آن بافت فرسوده با بافت تاریخی ترکیب شده است و همراهی مدیریت شهری و استان در این راستا مورد نیاز است.

وی با اشاره به حوزه یگان حفاظت تصریح کرد: وظیفه این حوزه برخورد با متصرفان زمین‌های دولتی است و در کل استان نیروی مستقر یگان حفاظت داریم که از طرف نیروی انتظامی وظیفه مذکور را پیگیری می‌کنند.  همچنین از 183 هزار واحد پیش‌بینی شده، 20 هزار واحد استیجاری است. 40 هزار واحد روستایی نیز مدنظر است که 47 درصد پیشرفت داشته است.

قاری قرآن با بیان اینکه مجموعا 183 هزار واحد در استان مدنظر است، تاکید کرد: 103 هزار واحد از این تعداد به عهده دولت است که تقریبا تعهد راه و شهرسازی در این حوزه تکمیل شده است. در کنار آن 34 هزار مورد بازآفرینی و 46 هزار مورد نیز به عهده مالکان است که ارائه تسهیلات این بخش نیز به عهده راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه فرونشست در اصفهان به دلیل برداشت آب و تحلیه سفره‌های زیر زمینی است، اظهار کرد: زاینده رود در گذشته وظیفه تغذیه سفره‌های زیر زمینی را داشت تا یکی دو دهه پیش تا شعاع 20-30 کیلومتری زاینده رود در عمق 12 تا 18 متری آب وجود داشت، عمقی که در حال حاضر به 200 متر رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان فرونشست را غیرقابل انکار دانست و گفت: حتما باید در سیاست‌های بالادستی به فرونشست توجه کرد که با دستور العمل‌های اصلی مانع پیشرفت آن شد، اما فرونشست پایان کار نیست و نمی‌توانیم به دلیل فرونشست کارهای عمرانی و ساخت و ساز را متوقف کنیم و باید با رعایت ملاحظات فنی با این پدیده مقابله کنیم.

وی شاهین شهر با 148 هکتار اراضی در معرض فرونشست را یکی از شهرهای اصلی درگیر فرونشست معرفی کرد و خاطر نشان کرد: شهرداری اصفهان با همکاری وزارت راه و شهرسازی کل شهر و اطراف اصفهان در خصوص پدیده فرونشست مطالعات گسترده‌ای انجام داده که تاثیر فرونشست در شرق و بخشی از شمال شرقی مثل دولت آباد و برخوار مورد بررسی قرار دهد. 

قاری قرآن در خصوص تامین مسکن خبرنگاران گفت: دولت از تجربه مسکن مهر استفاده می‌کند و قبل از ورود به فرآیند، ثبت نام انجام داد و در همین راستا در این ثبت نام گروه‌های مختلف انجام می‌دهند، اما در ادامه تفاهم‌نامه‌ها میان ارگان‌های مختلف و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد و اگر دستگاهی زمین نداشته باشد با معرفی واجدان شرایط زمین‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 918784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟