برگزاری جشنواره سیر و موسیر در سولان  پایتخت سیر جهان

به گزارش رکنا از همدان،سولان یکی از روستا‌های نزدیک به شهر همدان است که محصول سیر از مهم‌ترین تولیدات کشاورزی اهالی این روستا محسوب می‌شود، سولانی‌ها را می‌توان از مردم قدیم همدانی یاد کرد، آنها قدیمی‌ترین لهجه را دارند.

چند سالی است که اهالی این روستا برای محصول خود جشن برداشت می‌گیرند و به پاس فراوانی این محصول جشنواره برگزار می‌کنند.

پنجمین جشنواره سیر و موسیر به مدت دو روز از در روستای سولان برگزار شد. جشنواره سیر با کمک اهالی روستای سولان برگزار می شود این جشنواره شامل برنامه‌هایی شاد همراه با برپایی نمایشگاه سیر و فراورده های سیر و موسیر است.

دبیر اجرایی جشنواره سیر و موسیر سولان گفت: با توجه به اینکه عمده محصول کشاورزی این روستا سیر است هر ساله برای شناختن سیر سولان به جهان جشنواره ای برگزاری می کنیم

محمد جواد درویشیان ضمن خیرمقدم به تمامی مسئولان و مهمان ها این جشنواره عنوان کرد:جشنواره سیر و موسیر  با حمایت از کشاورزان سیر و به منظور معرفی و جذب گردشگری برگزار می شود

وی با اشاره به اینکه سیر همدان پس از انگور ملایر و گردوی تویسرکان سومین محصول کشاوری استان است که به ثبت جهانی رسیده است، گفت: هدف بعدی ما برند کردن سیر و موسیر سولان است.

  درویشیان در پایان از زحمات تمامی عزیزانی که در ثبت جهانی سیر تلاش کرده اند، تشکر کرد.

در ادامه این جشنواره فرماندار همدان گفت: بعد از جهانی شدن سیر به دنبال برند سازی، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب برای سیر همدان باشیم.

مسلم مخفی خواستار اظهار داشت: امروزه مهمترین اصل در عرصه تولید بحث رقابت است و لازمه بهره گیری اقتصادی مناسب از این محصول توجه به این مقوله ها داریم.

به گفته مخفی،  همدان پایتخت تاریخ و تمدن از ظرفیت های مهم در زمینه گردشگری و کشاورزی برخوردار است.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه در گردشگری و کشاورزی ۲ محور اصلی توسعه اقتصادی این استان است، اذعان داشت: امسال جشنواره سیر با ثبت جهانی سیر همدان همراه شد که قطعا این رویداد خوب بر بهبود وضعیت اقتصادی  کشاورزان و صنایع وابسته به آن رونق می بخشد.

وی با بیان اینکه برخی از ثمرات سفر ریاست محترم جمهور به همدان در هفته دولت تقدیم مردم می شود افزود: طرح های بزرگی چون بیمارستان اکباتان، تسویه خانه طرح انتقال آب،آغاز عملیات اجرایی بیمارستان هزار تخت خوابی و ترمینال بزرگ راه آهن همدان از این جمله اند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: سیر همدان ۸۶ درصد خاصیت دارد و از لحاظ کیفی قابل مقایسه با سیر در مناطق دیگر نیست چرا که در مناطق دیگر سیر کاشته شده حدود ۱۶ درصد خاصیت را داشته است.

حمید رضا حاج بابایی ادامه داد: حتی از ۱۰ درصد ظرفیت فراوری سیر استفاده نمی کنیم چرا که محصولات بسیاری را می توان از محصول سیر بدست آورد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک زمین ۵۰ هکتاری برای سیر در دست ساخت است که ۷۰ محصول جدید از سیر فراوری در بازارهای جهانی عرضه می شود.

 

کدخبر: 907395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟