کبودرآهنگ ، شهر هدف اجرای آزمایشی پزشک خانواده در همدان

به گزارش رکنا از همدان،  محمدمهدی مجذوبی  در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در محل استانداری همدان، با اشاره به اینکه این استان در یک سال گذشته از پیشروترین استان‌ها در برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی بوده است اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که اجرای طرح پزشک خانواده شهری در این کبودرآهنگ موفق و رو به پیشرفت بوده است.

وی بیان کرد: هم اینک اجرای برنامه پزشک خانواده از جمله موضوعات مهم حوزه سلامت است که محوریت آن در حوزه بهداشت است.

وی اضافه کرد: یکی از رویکردهای مهم وزارت بهداشت توجه بیشتر به حوزه طب ایرانی است بر این اساس، با توجه بیشتر به گروه طب ایرانی و انتقال سلامتکده طب ایرانی به نقطه‌ای قابل دسترس در مرکز شهر همدان، ساختمان ستاد سابق دانشگاه به این مهم اختصاص یافت.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه نیز گفت: با شکل گیری شبکه‌های بهداشت و درمان، ارائه خدمات در دورترین نقاط استان و روستاها امکان پذیر شد و هم اینک اطلاعات مرتبط با حوزه‌های بهداشت و درمان دسته‌بندی شده و در دسترس است.

عطایی با اشاره به نقش مؤثر بهداشت در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها افزود: یکی از اقدامات مهم معاونت بهداشتی، غربالگری نوزادان در زمینه بیماری تیروئید است که در سطح استان ۸.۵ درصد نوزادان غربالگری می‌شوند.

وی اضافه کرد: سال ۸۴، طرح بیمه روستایی و پزشک خانواده روستایی آغاز شد و در سال ۹۴ با اجرای طرح تحول سلامت، برنامه‌ تحول سلامت شهری در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرایی شد و این دومین تحولی بود که در این زمینه اجرا شد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سومین گام تحول در نظام سلامت اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر بود که در همدان شهرستان کبودراهنگ، پایلوت این کار قرار گرفته و تلاش می‌ شود با جذب مراقبان سلامت و تأمین زیرساخت‌های مورد نظر، مشابه رویکردهای پزشکی خانواده روستایی در حوزه شهری نیز رقم بخورد.

دکتر عطایی افزود: اعضای تیم پزشکی خانواده شامل یک نفر پزشک خانواده، ۲ نفر مراقب سلامت به ویژه یک ماما به ازای هر سه هزار نفر جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه متوسط هزینه جاری و پرسنلی هر پایگاه پزشک خانواده بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان در سال است به تبیین برخی انتظارات در راستای اجرای طرح پزشک خانواده از جمله تامین اعتبار پایدار برای اجرای برنامه، فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه، پیگیری مستمر مشکلات اجرایی برنامه با قید فوریت و در ستاد هماهنگی استان و ستاد اجرایی شهرستان و... پرداخت.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با وجود افزایش نسبی موارد تشخیص اچ.آی.وی همچنان تنها ۴۲ درصد موارد تخمین شناسائی شده اند.

عطائی افزود: با کمک برنامه های کاهش آسیب، شیوع اچ ای وی در مصرف کنندگان تزریقی مواد از ۱۵.۲ درصد در سال ۱۳۸۹ به ۳.۱ درصد در سال ۱۳۹۸ و شیوع اچ آی وی در زندانیان از ۲.۱ درصد در سال ۱۳۸۸ به کمتر از یک درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

وی گفت: اولین برنامه به صورت ۵ ساله در سالهای ۱۳۸۱تا ۱۳۸۵ اجرا شد و پنجمین برنامه ۵ ساله، از سال ۱۳۹۹ آغاز شده تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط معاونت بهداشت در سال گذشته را انجام بیش از ۴۶ هزار مورد آزمایش در بین گروه های هدف به صورت رایگان و محرمانه و ارائه مشاوره محرمانه و رایگان برای بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دانست.

عطائی افزود: ارائه خدمات مشاوره، آموزش پیشگیری از اچ آی وی، توزیع بسته های کاهش آسیب در بین بیش از ۳۰۰ نفر از زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر، انجام بیش از یک هزار و ۴۰۰ تست تشخیص سریع در بین زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر، توزیع ۳۸ هزار عدد سرنگ و سوزن برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی در بین گروه های هدف از جمله اقدامات صورت گرفته است.

 

کدخبر: 906813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟