لزوم تسریع در روند ساماندهی معابر مسیر منظر تاریخی هگمتانه

به گزارش رکنا از همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در چهارمین جلسه ستاد استانی ثبت جهانی هگمتانه، عنوان کرد: در حال حاضر اصلاح سیمای بصری مسیر پرونده همدان جهانی ، حذف سواره از خیابانهای اطراف هگمتانه و حذف برخی معابر مزاحم شهری در اولویت برنامه های دستگاه ها در راستای آمادگی همدان برای میزبانی از ارزیابان یونسکو باشد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه وظایف شهرداری همدان و دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند برق، مخابرات و گاز برای رفع موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه مشخص و به آنها ابلاغ شده است، گفت: این دستگاه‌ها موظف هستند در کوتاهترین زمان ممکن موانع باقی مانده را رفع کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز در این نشست درباره اجرای مصوبات جلسات راهبردی قبل گفت : در شرح مصوبات میراث فرهنگی آمده بود این دستگاه نسبت به تخریب غرفه‌های صنایع‌دستی نامتجانس در محوطه ورودی هگمتانه اقدام کند که این مهم توسط میراث فرهنگی به انجام رسید .

محسن معصوم علیزاده به مصوباتی صورتجلسه سومین جلسه هیأت راهبردی ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان که در تاریخ ۱۶ فروردین سال‌جاری در استانداری همدان برگزار شد اشاره کرد و گفت : از آنجا که از سوی وزارتخانه هم اعلام شده بود که طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری یکی از موانع جدی در پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان است با همکاری ارزشمند حوزه هنری تخریب طبقات اضافی ساختمان به انجام رسید که این یکی از اتفاقات مهم در این زمینه بود.

معصوم علیزاده ادامه داد: طرح تهیه مبلمان شهری در محوطه هگمتانه یکی دیگر از تعهدات میراث‌فرهنگی بود که طرح آن تهیه شده و فاز اول اجرایی آن انجام و فازهای بعدی نیز به تناوب انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح مرمت حدود ۱۰ کاروانسرا و چهار بنای مهم مانند کنیسه یهودیان، کاورانسراهای جلدی، یداللهی، حسین‌خانی، یهودیان، شریف‌الملک، یعقوب‌یاری و ورودی حاج صفرخان انجام شد و برخی از موارد که انجام نشده برای انتخاب پیمانکار روی سامانه رفته است .

معصوم علیزاده اضافه کرد: همچنان عملیات اجرای حفاظت از ترانشه‌های کاوش‌های پیشین تپه هگمتانه در حال انجام است

وی با اشاره به اینکه وظایف شهرداری همدان و ادارات خدمت‌رسان مانند برق، مخابرات و گاز مشخص و به آنها ابلاغ شده است، مطرح کرد: این دستگاه‌ها در حال رفع موانع در مسیر پرونده ثبت جهانی هستند و استان شاهد پای کار آندن دستگاه های اجرایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در پرونده«ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» است .

 

کدخبر: 899718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟