سنددار شدن ۱۰۰ درصد اراضی ملی منابع طبیعی استان گلستان

رئیس کل به گزارش رکنا از گلستان ؛ حیدر آسیابی که ریاست شورای حفظ حقوق بیت المال استان گلستان را نیز را برعهده دارد گفت: در سالیان گذشته جانمایی نشدن و منطبق نبودن نقشه اراضی ملی بر روی نقشه های ثبت اسناد و املاک استان از علل دست اندازی به منابع طبیعی در استان و به ویژه در گرگان بود و  افراد سودجو با استفاده از نبود نقشه ی جامع یا همان نقشه های utm ، برای اراضی ملی و منابع طبیعی به ویژه در مناطق نزدیک به جنگل که زمین ها قیمت بالایی هم دارد ، سند می گرفتند و از این راه میلیاردها تومان به جیب می زنند.

آسیابی گفت: برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی به جهت سنددار نبودن این اراضی، اثرگذار نبود و  به همین علت برای جلوگیری از ادامه دست اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی، با تشکیل کمیته ویژه، مسئولان منابع طبیعی و اداره ثبت اسناد و املاک استان مکلف گردیدند همه اراضی ملی استان را حدنگاری و نقشه ی utm  این اراضی به ویژه در گرگان را تهیه کنند.

به گفته وی ، اداره منابع طبیعی و اداره ثبت با کمک هم، پیاده سازی نقشه ی منابع طبیعی را در اداره ثبت آغاز کردند که در نتیجه این اقدام ، امروز به نقطه ای رسیدیم که صد در صد اراضی منابع طبیعی استان سند دار شده است که صدور سند تک برگ تالاب های بین المللی  آلاگل، آلماگل و آجی گل به مساحت  2 هزار و 300 هکتار شاخص ترین اقدام در این زمینه به شمار می رود .

وی ادامه داد:  با تهیه ی نقشه utm   و صدور سند تک برگ  ، یک بار برای همیشه پرونده ی زمین خواری و دست اندازی به اراضی ملی و منابع طبیعی در کل استان بسته شد .

رئیس کل دادگستری گلستان با قدردانی از تلاش های اداره کل ثبت اسناد و املاک استان از آغاز طرح صدور سند تک برگی زمین های کشاورزی در استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه زمانبندی قرار بود امسال 10 درصد زمین های کشاورزی استان سنددار شوند اما با تلاش همکاران ما در  اداره ثبت تاکنون 22 درصد اراضی کشاورزی سند دار شده اند .

حیدر آسیابی ادامه داد: در گام بعدی تهیه سند کاداستر سواحل استان در دستور کار قرار گرفت که تاکنون صد در صد اراضی ساحلی مستحدث استان به مساحت 16 هزار و 27 هکتار  سند دار شده و در حریم 60 متر دریا هم هفت هزار و 786 هکتار یعنی 98 درصد  سند مالکیت صادر شده است .

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: جزء اولین استان های کشور هستیم که برای رودخانه ها سند صادر کرده و از پارسال تا کنون 105 هکتار از اراضی رودخانه ها در بندرگز و کردکوی و گرگانرود در گنبدکاووس سنددار شده است.

حیدر آسیابی با تاکید بر این که با اجرای طرح کاداستر جلوی حیف و میل اموال دولتی و زمین‌خواری‌ها گرفته می‌شود گفت: بسیاری از پرونده‌های ما در محاکم قضایی در همین زمینه است در حالی که با این طرح می‌توان جلوی تشکیل این پرونده‌ها را گرفت.

وی گفت: تا الان 75 هزار هکتار  از املاک دستگاه های دولتی هم  به نام دستگاه های اجرایی سند خورده و جزء 5 استان برتر کشور در این بخش هستیم.

زواریی/گلستان

 

 

 

 

کدخبر: 873715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟