آبشار شاهلولاک برند گردشگری چرمهین است / برگزاری آئین های کهن درچرمهین رونق گردشگری را به همراه دارد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ شهردار چرمهین در آئین گلابگیری و مراسم «شالورا جاری»  که با حضورنماینده مردم لنجان،امام جمعه شهرستان،مدیران شهری و شورای اسلامی  ونمایندگان صنایع بزرگ و همچنین با حضور شخصیت برجسته ای چون پروفسور رحمت الله قدیمی چرمهینی دانشمند ایرانی مکاترونیک ،با درجه PHD فوق دکترای رشته شکست و خستگی جامدات ، کارشناس ارشد سازمان هوا فضای آمریکا(ناسا) وبا حضور شهروندان در منطقه گردشگری شاهلولاک برگزار شد گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مسیر تقویت صنعت گردشگری این شهر گام برداشت تا با شناسایی و بهره برداری بهینه از آئین کهن شالورا جاری علاوه بر زنده نگه داشتن آداب و رسوم کهن در جذب گردشگر نیز موفق عمل کند از این رو این آئین کهن در فهرست ملی میراث ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسید و همه ساله پاسداشت این آئین با حضور شهروندان و گردشگران برگزار می‌شود.

چرمهین4شهاب ثابت راسخ با اشاره به اینکه هفته نکوداشت چرمهین با مراسم گلابگیری به صورت نمادین درمنطقه شاهلولاک استارت زده شد و تاکید داریم که این گونه مراسمات در رونق گردشگری شهر بسیار موثر خواهد بود افزود: گردشگری یکی از محورهای توسعه شهر تاریخی چرمهیناست چرا که جاذبه‌های میراث فرهنگی و تاریخی و همچنین طبیعت بکر و آبشار زیبای شهر چرمهین یکی از بزرگترین سرمایه‌های این شهر زیبا برای توسعه به‌شمار می‌آید.

منطقه نمونه گردشگری شاهلولاک یکی از پروژه‌های استراتژیک در شهر چرمهین به شمار می رود

وی با اشاره به اینکه طرح منطقه نمونه گردشگری شاهلولاک یکی از پروژه‌های استراتژیک در شهر چرمهین به شمار می‌آید که می‌تواند علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و ماندگاری گردشگران در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهر نیز تأثیرگذار باشد گفت: احداث کمپ گردشگری و مجموعه دهکده فرهنگی، رفاهی و اقامتی با هتل سوئیت، آمفی‌تئاتر، تالار پذیرایی و رستوران و سینمای روباز از دیگر پروژه‌های تعریف شده شهر است که قطعاً تجربه‌ای بی‌نظیر را برای گردشگران رقم می‌زند.

چرمهین7ثابت‌راسخ افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب بسته‌های پیشنهادی در نظر گرفته شده است و در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته و مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز قرار گرفته است؛ امیدواریم با جذب سرمایه‌داران شاهد رونق گردشگری این شهر باشیم.

وی افزود: در چرمهین مسجد تاریخی ناروندی واقع شده که قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال پیش و به دوران قاجار می‌رسد و در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

 وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین با برگزاری نکوداشت هفته چرمهین در مسیری گام برداشتند تا زمینه شناخت چرمهین دیروز و امروز بیش از پیش برای شهروندان شهرهای ایران فراهم شود تا علاوه بر ارتقا همه جانبه زیست بوم شهر چرمهین، زمینه و شرایط لازم برای نیل به جایگاه واقعی تاریخی- فرهنگی این شهر در سطح ملی و فراملی فراهم شود.

آئین شالورا جاری یک میراث کهن در چرمهین است

شهردار چرمهین با بیان اینکه آئین شالورا جاری یکی از میراث به جا مانده از گذشته به‌شمار می‌آید که از سابقه کهن و دیرینه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: شالورا جاری یکی از آئین‌های کهنی است که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده و هر ساله پس از گذشت ۷۰ روز از عید نوروز و همزمان با آغاز فصل گرما برگزار می‌شود.

چرمهین8 وی ادامه داد: در گذشته‌های دور روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل، جار زده می‌شد تا زمان شروع این آئین سنتی به اطلاع عموم مردم این دیار برسد.

ثابت راسخ اضافه کرد: بر اساس اعتقادات مردم چرمهین آئین شالورا جاری پیام‌آور محبت، وحدت، همدلی و شادی است، بر اساس نقلی که کهنسالان شهر از این آئین سنتی دارند در گذشته با فرا رسیدن این روز هر یک از فامیل‌هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار گرد هم می‌آمدند.

وی عنوان کرد: مردم با حضور در نزدیکی آبشار شاهلولاک مکانی را برای اتراق خود و فامیل مهیا کرده و بر اساس اعتقادات و سنتی که به آنان ارث رسیده بود یک یا چند روز در این مکان در کنار یکدیگر در محلی با عنوان «یورت» زندگی می‌کردند.

شهردار چرمهین با بیان اینکه طایفه‌های مختلف به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند روزی که آئین شالورا جاری برگزار می‌شد هیچیک از سکونتگاه‌ها که محل اسکان هر طایفه بود خالی بماند، خاطرنشان کرد: مردم قدیم شهر چرمهین خود را ملزم به اجرای مراسم شالورا جاری دانسته و آن را واجب می‌دانستند و بر همین اساس در تلاش بودند این آئین آبرومندانه برگزار شود چراکه در آن دوران قوت قالب مردم ایران گندم و جو بود برهمین اساس زمانی که کشاورزان چرمهین قدیم محصول خود را برداشت می‌کردند با هدف شکرگزاری این آئین را برگزار می‌کردند.

آبشار شاهلولاک برند گردشگری چرمهین است وی یادآور شد: در آن دوران چنانچه خانواده‌ای دچار گرفتاری بود، دو قشر عمده مردمان چرمهین که کشاورز و دامدار بودند توشه راه خود را به اندازه میهمانان تهیه کرده و خانواده‌های نیازمند را با خود همراه کرده و یک هفته در شاهلولاک اطراق می‌کردند که این مهم نشان از فرهنگ والای ایرانی اسلامی مردم این شهر دارد.

چرمهین9ثابت‌راسخ تصریح کرد: آبشار شاهلولاک یکی از داشته‌های طبیعی شهر به شمار می‌آید و با توجه به زیبایی منحصر به فرد این آبشار تلاش‌های بسیاری انجام شده است تا با اجرای پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری این محل به عنوان برند به گردشگران معرفی شود.

شهردار چرمهین با اشاره به سابقه تاریخی شهر، تصریح کرد: بر اساس بعضی اسناد به جا مانده از مورخان، قدمت شهر به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد و در کتاب یشتها از اوستا نیز ابیاتی در خصوص این شهر به نگارش درآمده که به دلیل زیبایی، داشتن طبیعت بکر و چشم‌اندازهای منحصر به فرد گذرگاه سیاحان، مسافران و کاروانیان فلات مرکزی ایران به غرب خوزستان بوده است.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 894081 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟