2 درصد جمعیت از اردبیل‌ درگیربیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در گیرند
به گزارش رکنا از اردبیل،  رامین نسیمی دوست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به نامگذاری ۱۸ اردیبهشت، بنام روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و روز جهانی تالاسمی، اظهار کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی تالاسمی تحت عنوان آگاهی، همفکری، مراقبت (تقویت آموزش) است. وی افزود: ظبق آمار ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت، حدود ۲ درصد جمعیت استان دچار بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هستند.
 
بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آن‌ها شرایطی ویژه‌ای باید فراهم شده و درمان این بیماری‌ها سخت و هزینه سنگینی در پی دارد و فرد تا آخر عمر این بیماری ها را خواهد داشت.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، اضافه کرد: براساس تعریف وزارت بهداشت، بیماری‌های تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، ام اس، CF، SMA، پیوند، ای بی، اتیسم، MPS و بیماران با نقص ایمنی اولیه و سایر بیماریهای متابولیک در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند و درمان این بیماری‌ها به عنوان درمان‌های مادام العمر به حساب می‌آید.
 
نسیمی دوست ادامه داد: از آنجا که اغلب این بیماری‌ها جنبه ژنتیکی دارند بنابراین موثرترین راهکار در مورد این بیماری آموزش همگانی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها است.
 
وی با اشاره به تمهیدات دانشگاه در خصوص بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، گفت: براساس بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج و صندوق بیمه بیماران خاص، تمام خدمات ارائه شده به بیماران در تمام مراکز دولتی و خصوصی با تعرفه مصوب اجرا می‌شود.

 

کدخبر: 891515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟