استان اصفهان در سال گذشته ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم وصول کرد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ عباس مزیکی مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ همه اشخاص حقوقی مکلف به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند افزود:براساس مصوبات فعلی مجلس سایر اشخاص نیز حداکثر تا ابتدای مهرماه باید این قانون را اجرایی کنند.

وی گفت:افرادی که فاکتورهای خود را در بستر سامانه مودیان صادر نکنند به اندازه ۱۰ درصد فروش خود جریمه می‌شوند. به دنبال آن هستیم که جریمه‌های فعالان اقتصادی تا پایان اجرای کامل قانون بخشیده شود.

مزیکی اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده که مجوز به شرکت‌های معتمدی داده شود تا افراد حقوقی بتوانند به کمک این شرکت‌ها به سامانه مودیان متصل شوند. سازمان امور مالیاتی هزینه‌های صدور و ارسال صورتحساب‌ها در سامانه مودیان توسط شرکت‌های معتمد را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن این سامانه افزایش درآمدهای مالیاتی را به دنبال دارد، ادامه داد: بسیاری از اختلافات بین فعالان اقتصادی را می‌توان از طریق این سامانه رفع کرد و این سامانه مرجع ارائه اطلاعات صحیح از تبادلات اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه هنوز  نتوانسته‌ایم روش‌های مالیات‌ستانی را اصلاح کنیم افزود: وصول مالیات در کشور ما نسبت به گردش نقدینگی و GDP موجود کم است.

مزیکی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ در بخش مالیات‌های مستقیم ۳۱ هزار میلیارد تومان در استان  اصفهان مالیات وصول شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸ درصدی داشته است. این افزایش از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی، رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی و تورم حاصل شده است. البته همچنان نیازمند ساماندهی در حوزه اخذ مالیات هستیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در بخش مالیات بر ارزش افزوده حدود ۸,۵۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹۰ درصد رشد داشته است. از این میزان ۷,۲۵۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به قانون استرداد ارزش افزوده محصولات صادرات‌محور، گفت: در سال گذشته، ۲,۴۶۰ میلیارد تومان به فعالان اقتصادی استرداد شد. ۱۱ درصد وصولی ارزش افزوده سال ۱۴۰۱ استان اصفهان به صادرکنندگان بازگردانده شد که نشان‌دهنده حمایت دولت از صادرکنندگان و افزایش قدرت رقابت آنان در دنیاست.

مزیکی در ادامه با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، افزود: با اجرای این قانون می‌توان شفافیت کامل در اخذ ارزش افزوده را ایجاد کرد.

 نیازمند ساماندهی معافیت های مالیاتی هستیم

وی با تاکید بر اینکه نیازمند ساماندهی معافیت‌های مالیاتی هستیم، تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها، معافیت‌های مالیاتی محلی برای فرار مالیاتی شده است، بنابراین راه‌های سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی باید بسته شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان همچنین گفت: ساماندهی همه دستگاه‌های پوز پیش از شروع سال جدید انجام شد، در همین راستا شب عید تعداد زیادی از این دستگاه‌ها که با کد پستی بنگاه اقتصادی هم‌خوانی نداشت قطع شد. حتی پوزهایی سیار نیز باید محل سکونتشان را به عنوان محل فعالیت خود معرفی کنند. همه گردش‌های دستگاه‌های پوز امروز در سامانه مودیان ثبت می‌شود.

مزیکی اضافه کرد: قانون صندوق‌های فروشگاهی پیش از این اجرایی نشده بود، در نهایت با همکاری بخش خصوصی و دولت قانون پایانه‌های فروشگاهی تدوین و در سال ۹۸ تصویب شد که قرار بود تا ۱۵ ماه بعد اجرایی شد. در دولت جدید تمرکز همه قوا بر اجرای این قانون گذاشته شد که تأثیر بسزایی در شفافیت و بهبود کسب‌وکار دارد.

وی ادامه داد: در اولین گام، شرکت‌های بورسی و فرابورسی ملزم به حضور در سامانه مودیان شدند. با اجرای این قانون همه فاکتورها در سامانه مودیان ثبت می‌شود که این کار از شکل‌گیری شرکت‌های صوری جلوگیری می‌کند و درآمدها شفاف می‌شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 882873 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟