سرانه جنگل استان ایلام به ازای هر نفر یک هکتار است

به گزارش رکنا از ایلام؛ ابراهیم پیرزادیان روز یک شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: مهمترین ماموریت این اداره کل، پایش و ارزیابی مستمر، تهیه و اجرای طرح توسعه و زراعت چوب، احداث و تجهیز پارک های جنگلی طبیعی و دست کاشت، شناسایی و مدیریت ذخیره گاه های جنگلی و مرتعی، تولید و تامین انواع نهال های جنگلی، مرتعداری، بیابان زدایی و ابخیزداری است.

وی با بیان اینکه ۸۹ درصد مساحت استان منابع طبیعی است، افزود: حفاظت، حمایت، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی استان در جهت رفع نیازهای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی محلی و ملی با مشارکت مردم و با رعایت اصول پایداری و اینده نگری برای نسل های حال و آینده ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: تنوع زیستی در اکوسیستم جنگلی، افزایش بهبود کارکرد زیست محیطی جنگلها، افزایش راندمان و کارکردهای تولیدی جنگلها و افزایش نقش منابع اقتصادی اجتماعی جنگل ونقش آن در اقتصاد ملی از مهمترین معیار مدیریت پایداری جنگلها می باشد.

پیرزادیان ضافه کرد: در کشور ۸ هزار گونه گیاهی شناسایی شده که بیش از ۲۴٠٠ گونه ارزش دارویی، صنعتی و خوراکی دارد.

وی افزود: بر اساس تقسیمات مراتع استان بر اساس زمان بهره برداری، ۱۳ درصد ییلاقی، ۳۲ درصد مراتع میان بند و ۵۵ درصد مراتع قشلاقی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام عنوان کرد:  همچنین طرح کاداستر در سطح ۹۹/۶٠ درصد عرصه های منابع طبیعی  ایلام اجرا شده است. ظرفیت تولید علوفه خشک در مراتع استان نیز ۱۱۶ هزار تن می باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۳۹۲ فقره مرتع داری تهیه، ۲۵۹ فقره احاله مدیریت و تعداد مجریان بهره بردار ۱۱ هزار و ۶۸۸ نفر هستند.

پیرزادیان افزود:  همچنین ۱۴۵٠ دامدار با تعداد ۲۶۸ هزار واحد دامی دامداران کوچ رو از استانهای همدان، لرستان، کرمانشاه در فصل قشلاق در مراتع مهران، دهلران، ابدانان و چوار مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه سرانه جنگل استان به ازای هر نفر یک هکتار می باشد، ادامه داد: ۶۴۱ هزار هکتار از مساحت استان جنگل، ۷۸۵ هکتار مرتع و ۳۲۸ هزار هکتار را بیابان تشکیل می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: سالانه۵ هزار و ۷۸۵ تن گوشت در اثر تعلیف مراتع تولید می شود، به عبارتی بهره برداری یک هکتارمعادل تولید ۵ کیلو گوشت قرمز است.

پیرزادیان افزود: در حال حاضر اداره منابع طبیعی در ۱۲ شهرستان ایلام با۳٠٠ نیرو فعال است که از این تعداد ۲٠ درصد خانم و  مابقی آقا هستند.

کوثر موسوی/ایلام

کدخبر: 876889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟