بانوان در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در خانواده نقش کلیدی دارند

به گزارش رکنا از اصفهان؛زهره تشیعی در پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران که با محوریت زنان و مدیریت مصرف برگزار شد گفت: برای نهادینه کردن مصرف بهینه آب در خانواده باید برنامه های آموزشی منسجمی تدوین شود و بانوان محور این آموزش ها باشند.

وی افزود: آموزش مصرف بهینه ویژه طبقه و قشر خاصی نیست و همه قشرهای جامعه باید تحت آموزش مصرف بهینه آب قرارگیرند این درحالیست که هرکسی باید سهم خود را درترویج مصرف بهینه بپذیرد و برای آموزش دیدن و آموزش دادن در این عرصه تلاش کند.

رئیس خانه فرهنگ آب با اشاره به اهمیت صرفه جویی آب به ویژه توسط مادران و بانوان اعلام کرد: بعضی از افراد در خانواده ممکن است بر اثر وسواس دچار پر مصرفی آب باشند ، باید بدانیم که وسواس در مصرف بی رویه نقش به سزایی دارد و اگر آن را درمان یا کنترل کنیم قطعا در مدیریت مصرف بهینه آب تاثیر گذار است.

تشیعی با بیان اینکه مخاطبان این پویش بانوان در رده های سنی مختلف هستند تصریح کرد: بانوان در پویش حامیان آب مخاطب اصلی فرهنگ سازی مصرف بهینه آب هستند و آموزش لازم در این زمینه به آنان ارائه می شود و امید است این افراد بتوانند آموزش ها و پیام های صرفه جویی را به خانواده منتقل کنند، این درحالیست که توان‌افزایی زنان در مدیریت مصرف از مهمترین اهداف مورد انتظار برنامه های آموزشی است که در این پویش دنبال می شود.

وی همچنین گفت: درصدد هستیم شرکت کنندگان در این پویش را با مفاهیمی چون محورهای سواد آبی و مفهوم چرخه آب، سرانه مصرف آب ، راهکارها و روش های مدیریت مصرف آب ، بررسی مصرف در ایران و مقایسه آن با جهان، تاثیر مصرف بی رویه بر محیط زیست و معرفی پویش خانه تکانی آشنا کنیم.

رئیس خانه فرهنگ آب اظهارداشت: مصرف بهینه آب باید در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود و در این میان نقش بانوان و خانواده بسیار تاثیرگذار است اما باید توجه داشت که ابزارهای فرهنگی و آموزشی بیش از توصیه های روزمره در مصرف بهینه انرژی تاثیرگذار است.

در ادامه مدیر آبفای کوهپایه به تامین پایدار آب شرب در این منطقه اشاره کرد و گفت: برای تامین پایدار آب شرب ساکنان 3 شهر و 68 روستای تحت پوشش منطقه کوهپایه حفاظت و نگهداری از منابع آبی بسیار ضروری است، این در حالیست که هم اکنون 28 روستا در منطقه کوهپایه آب شرب آنها از طریق تانکر آبرسانی سیار تامین می شود.

جواد فیروزی به تاسیسات آبرسانی در این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 600 کیلومتر مجموع خطوط انتقال و شبکه توزیع آب است، 16 فقره ایستگاه پمپاژ، 14 حلقه چاه فعال و 8 رشته قنات از دیگر تاسیسات آبرسانی در منطقه کوهپایه به شمار می آید.

وی افزود: هم اکنون میزان سرانه آب در منطقه کوهپایه بیش از 180 لیتر درشبانه روز است که می طلبد 14 هزار مشترک آب برای دسترسی پایدار به آب شرب مصرف بهینه را سرلوحه رفتار مصرفی خود قرار دهند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهپایه نیزگفت: در سال تحصیلی امسال بیش از 40 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در کوهپایه مشغول به تحصیل هستند که سعی شده از ظرفیت علمی آموزگاران برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بین دانش آموزان بهره مند شویم.

نصرالله هاشمی شعار اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهپایه را «غنی ترین فرهنگ ها ، فرهنگ صحیح استفاده از آب است« اعلام کرد و اظهار داشت: چند سالی می شود که این جمله شعار اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهپایه است و بر مبنای آن سعی شده که دانش آموزان را در تمام مقاطع تحصیلی به مصرف درست آب ترغیب نمائیم.

وی به تبعات ناشی از پدیده خشک سالی در منطقه کوهپایه پرداخت و تصریح کرد: به دنبال و قوع خشکسالی در این منطقه و خشک شدن منابع آبی در روستاها برخی از روستاها خالی سکنه شدند ودر پی آن 30 مدرسه در روستاهای منطقه کوهپایه تعطیل شدند، بنابراین بی آبی منجربه تعطیلی مدارس در روستاها شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهپایه گفت: پیشنهاد می شود تفاهم نامه ای میان اداره آبفا و آموزش و پرورش در راستای همکاری و تعامل دوسویه پیرامون چگونگی فرهنگ سازی مصرف بهینه آب بیش از گذشته میان دانش آموزان و خانواده هایشان منعقد شود.

عصمت السادات قریشی یکی از مادران حاضر درپویش حامیان آب ویژه مادران و دختران گفت: در نکاتی که رئیس خانه فرهنگ آب اعلام کرد متوجه شدم اگر شیر آب چکه کند در طول یک شبانه روز حدود 200 لیتر آب به هدر می رود که این موضوع بسیار جای تاسف دارد زیرا که بسیار دیدم که شیر آب چکه می کند و خیلی ها به آن بی اهمیت هستند از این به بعد بسیار مواظب چکه کردن شیرآلات در تمام قسمت های خانه هستم.

و نازنین زهرا مجلسی یکی از دانش آموزان حاضر در این پویش نظر خود را چنین بیان کرد: اولین باری است که از طرف مدرسه به برنامه ای دعوت می شویم که بسیار نشاط آوراست و با شور و هیجان مباحث آموزنده را بیان می کنند در این برنامه یاد گرفتم میزان ذخیره آب سد زاینده رود بسیار محدود است و باید آب را درست مصرف کنیم.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 869291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟