مدیریت تقاضای آب راهکار اصلی عبور از بحران

به گزارش رکنا از اصفهان؛ زهره تشیعی بر مدیریت تقاضا توسط مشترکین تاکید کرد و اظهار داشت: به فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل جهت شناسایی شیوه های مصرف و ابزارهای مناسب در دسترس برای ارتقاء سطوح و الگوی مصرف آب مدیریت مصرف یا تقاضا گویند بنابراین شیوه ها و الگوهای مصرف که موجب هدر رفت آب شده باید اصلاح گردد و سپس در خصوص بهینه سازی آنها اقدام شود.

وی با بیان اینکه رفتار مصرفی ما در واقع نشانگر نگرشمان نسبت به اهمیت موضوع آب است اعلام کرد: ما در موقعیت های زیادی بر اساس نگرشمان عمل می کنیم و به عبارت دیگر نگرش ما نسبت به یک موضوع باعث ایجاد رفتار و عمل در ما می شود .

تشیعی افزود: اگر ما به این باور رسیده باشیم که شهر اصفهان با کم آبی مواجه شده و باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم، حتما هنگام مصرف، الگوی رفتاری مناسب،که همان مدیریت مصرف بهینه آب است را رعایت می کنیم .

رئیس خانه فرهنگ آب  استان اصفهان با اشاره به برگزاری پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران گفت: مادران نقش مهمی در رابطه با نگرش ورفتار در ذهن اعضا خانواده دارند و الگوهای ذهنی فرزندان ما به رفتار بزرگترها در محیط خانواده بر می گردد، در نتیجه خانواده نقش اساسی و محوری در تعیین الگوها چه صحیح وچه اشتباه برای بچه ها دارد .

تشیعی با اشاره به اینکه اولین قدم در تاثیر گذاری بر روی نگرش، آموزش است و مادران در منزل می توانند معلمان خوبی باشند تصریح کرد: یکی از مواردی که می توانیم در این راستا به اعضا خانواده آموزش دهیم این است که همواره گوشزد نماییم که هنگام استحمام شیر آب را دائم باز نگذاریم. با این کار به ازا هر نفر در هفته 180لیتر آب صرفه جویی می شود که در این صورت هم تاثیر اقتصادی مثبت برای خانواده به دنبال دارد وهم تاثیر فرهنگی مثبت برای جامعه در بردارد.

مدیر آبفای بادرود نیز بر مدیریت مصرف آب در این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر مصرف آب شرب در 2 شهر و6 روستای منطقه بادرود بسیار نامتعارف است و این بیانگر عدم مصرف بهینه آب توسط مشترکین این منطقه می باشد.

افشین بارونی عنوان کرد: هم اکنون مصرف سرانه آب شرب در منطقه بادرود بیش از 180 لیتر در شبانه روز است در حالیکه بادرود در منطقه گرم و خشک قرار دارد و آب شرب آن از طریق منابع داخلی تامین می شود.

وی حفاظت از سفره های آب زیرزمینی را وظیفه تک تک افراد جامعه دانست و اظهار داشت: رعایت مدیریت مصرف بهینه آب در واقع مهمترین عامل حفاظت و نگهداری از منابع آبی برای نسل آینده است که انتظار می رود مردم منطقه بادرود با این نگرش دقت بیشتری در مصرف آب داشته باشند.

مدیر آبفای بادرود مسئله کمبود آب را یکی از چالش های اساسی برشمرد و تصریح کرد: اقدام برای صرفه جویی در مصرف آب نه تنها باعث کاهش هزینه می شود، بلکه برای کشور و نسل های آینده نیز مفید خواهد بود، این در حالیست که در چند سال اخیر خطر کم آبی و خشکسالی کشورمان را تهدید می کند و موثرترین راه، مدیریت مصرف و صرفه جویی آب توسط همه مردم می باشد.

بارونی با بیان اینکه به رغم وقوع خشکسالی های اخیر آب شرب بیش از 24 هزار نفر جمعیت این منطقه همه ساله به صورت پایدار تامین می شود خاطر نشان ساخت: در حال حاضر 14 هزار انشعاب آب به متقاضیان در منطقه بادرود واگذار شده است و در تلاش هستیم که خدمات آبفا در شهر و روستاها همچنان به صورت پایدار در دسترس همه مردم قرار گیرد و در این میان اما اگر هر فرد در میزان آب مصرفی خودش صرفه جویی داشته باشد قطعا دسترسی پایدار به آب شرب همواره مهیا خواهد بود.

در ادامه این برنامه مدیرآموزش و پرورش بادرود ضمن قدردانی از آبفای استان برای برگزاری این پویش اعلام کرد: آموزش و پرورش در سال های اخیر اقدام به برگزاری برنامه ها و جشن های متعددی در زمینه مصرف درست آب برای 4 هزار و 800 دانش آموز شهرستان بادرود در تمام مقاطع تحصیلی نموده است.

محمد رضا عملی بادی افزود: با مباحثی که در این پویش عنوان شد انتظار می رود مادران و دختران بادرود در مصرف آب دقت بیشتری نمایند چرا که واحدهای مسکونی شهر بادرود به صورت خانه باغ هستند و متاسفانه برخی از شهروندان از آب شرب برای آبیاری درختان استفاده می کنند که امری ناپسندیده می باشد.

وی اعلام کرد: اگر مسئولان آبفا آب بهاء مشترکینی که از آب شرب برای شستشو و آبیاری درختان استفاده می کنند تصاعدی محاسبه کنند قطعا این فرایند منجر به عدم استفاده آب شرب برای آبیاری درختان می شود، چرا که هزینه زیادی برای تصفیه و انتقال آب شرب صرف می شود.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 866443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟