نگرش برای فرزندآوری باید تغییر کند

به گزارش رکنا از همدان، دکتر شهلا نوری افزود: تداوم وضعیت کنونی در زمینه فرزند آوری، موجب کاهش نرخ کلی باروری و رشد جمعیت در سال های اخیر شده است بنابراین در این حوزه نیازمند ارائه آموزش های لازم تا دستیابی به اصلاح رفتار و تغییر نگرش ها به فرزند آوری هستیم.

وی بیان کرد: به همین منظور و با هدف اصلاح فرهنگ سازی در نظام بهداشتی و تاکیدات مداوم وزارت بهداشت در صدد هستیم تا برنامه جامع آموزش، فرهنگ سازی و رسانه (فرزندآوری و قانون حمایت از خانواده و جمعیت) در استان اجرایی شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: تربیت مربی آموزشی در سه حیطه قانون جوانی جمعیت، ازدواج و فرزندآوری و حفظ حیات جنین و ناباروری انجام می شود.

دکتر نوری اضافه کرد: هم اکنون فراخوان جذب این مربیان به اعضای قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه، گروه های مردمی (مجمع ملی جمعیت، بسیج) دانشکده ها و شبکه های بهداشتی و درمانی استان ارسال شده است تا با معرفی افراد واجد شرایط آموزش این افراد آغاز شود.

دکتر نوری با بیان اینکه سهمیه استان در جذب این مربیان محدود و ۶۳ نفر است افزود: صلاحیت حضور این افراد در دوره های آموزشی در نهایت باید به تایید کمیته استانی برسد با این وجود یکی از شرایط مهم برای جذب این افراد تاهل و داشتن فرزند است.

طبق گزارش مدیرکل ثبت احوال استان همدان، ۱۹ هزار و ۶۹۹ واقعه ولادت در ۹ ماهه امسال در این استان ثبت شده که ۵۲.۸ درصد از نوزادان معادل هشت هزار و ۸۲۱ نفر پسر و ۴۷.۲ درصد دختر هستند.

بابک بختیاری اضافه کرد: آمار ولادت از ابتدای سال جاری تا پایان آذر نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش داشته است همچنین نرخ ثبت ولادت در این استان ۱۲.۵ در هزار است یعنی به ازای هر هزار نفر ۱۲،۵ نفر در سال به جمعیت استان افزوده می شود که نرخ جهانی این شاخص ۱۸ است.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر ۱۲۲ پسر متولد شده است افزود: ۱۰ هزار و ۹۳۵ نوزاد معادل ۶۵.۵ درصد ولادت ثبت شده مربوط به جامعه شهری و پنج هزار و ۷۶۴ نفر معادل ۳۴.۵ درصد روستایی هستند.

استان همدان رتبه چهارم پیری جمعیت را در کشور دارد.

 

کدخبر: 867300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟