نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قزوین در دستور کار شورا و مدیریت شهری قزوین است

به گزارش رکنا ازقزوین، علی فرمانی در جلسه علنی شورا که با دستور کار  بررسی لوایح شهرداری قزوین برگزار شد، با بیان این مطلب اظهارکرد:شورا و مدیریت شهری قزوین در راستای وظایف خود در اجرای قانون هوای پاک نوسازی تاکسی ها و اتوبوسهای فرسوده را در دستور کار دارد.

photo_2023-01-26_06-15-06

وی افزود: مصوبه  ارایه تسهیلات برای خروج ۷۶ خودروی پیکان فرسوده ،خرید اتوبوسهای جدید در ناوگان حمل و نقل عمومی و احداث کمربندی آیت اله باریک بین  و پل امام رضا (ع)در جهت کاهش ترافیک از جمله اقدامات مهم این نهاد در امر کاهش آلودگی هوا می باشد.

وی اظهار داشت: در شرایطی که با محدودیت های منابع مالی مواجهیم بدون تردید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و تامین رفاه بیشتر برای رانندگان تاکسی یک ضرورت است.

وی ضمن ابراز موافقت خود با کلیات این لایحه تاکید کرد:همچنین بایستی توانمندی و صلاحیت شرکت مورد نظر نیز بررسی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در ادامه سخنانش به جلسات متعدد کارشناسی در سطح استان پیرامون حل مشکلات پروژه های ادامه پل امام رضا (ع)،شهید انصاری شرقی و بازگشایی میدان آزادی(سبزه میدان) اشاره نمود و گفت: پیگیر حل مشکلات این پروژه ها در سطح مدیریت ارشد استان هستیم و طی روزهای آینده از روند پیگیری ها به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.

فرمانی همچنین  رسالت مهم اعضای شورای شهر را اتخاذ تصمیمات درست برای مدیریت مطلوب شهر دانست و گفت: رسالت مهم اعضای شورای شهر تصمیم گیری درست برای تامین رفاه و ارائه خدمات شهری مناسب به شهروندان است.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در ابتدای سخنانش در این جلسه ضمن  تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع) اظهارداشت: بر اساس آموزه های دینی و توصیه معصومین فروتنی آن است که با مردم آنگونه رفتارکنید که انتظار دارید با شما رفتار کنند و ما در شورا باید در خدمت به مردم صادقانه رفتار کرده و شبانه روز در مسیر رفاه شهروندان تلاش نماییم.

وی با محکوم کردن حرکت نابخردانه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: حمایت خود را از سپاه که نماد استقامت، ایثار و از خود گذشتگی است اعلام کرده و این اقدام نابخردانه پارلمان اروپا را بشدت محکوم می کنیم.

فرمانی تصریح کرد: شهید سلیمانی نماد یک سپاهی ایثارگر و مردمی است که در قامت رزمنده ای شجاع متبلور شد و منطقه را از شر داعش نجات داد و براستی اگرسپاه در حوادث سوریه نبود معلوم نبود چه سرنوشتی در منطقه داشتیم.

 

photo_2023-01-26_06-09-04

لزوم استفاده از بخش خصوصی در نوسازی ناوگان تاکسیرانی قزوین 

 

رئیس کمیسیون مالی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: مشارکت بخش خصوصی در نوسازی  بهسازی و ارایه مطلوب به ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین به سود مدیریت شهری و مالکان تاکسی فرسوده است وبایستی از این فرصت استثنایی حداکثر استفاده صورت گیرد.

ولی چگینی در جلسه علنی شورا در طرح دیدگاه خود پیرامون مشارکت بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین اظهار کرد: در شرایطی که محدودیت منابع مالی در شهرداری ها یک چالش جدی است به نظر می رسد با حضور این شرکت سرمایه گذار فرصت بسیار مغتنمی برای خدمت بیشتر به مردم قزوین مهیا شده و باید از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به تعهدات شرکت مورد نظر در نوسازی و بهسازی ناوگان تاکسی شهر قزوین گفت: تامین اعتبار نزد سیستم بانکی کشور و نوسازی و بهسازی تاکسی فرسوده ،راه اندازی تعمیر گاه شبانه روزی ویژه خودروهای تاکسی،ارائه خدمات تعویض مخازن سی ان جی تاکسی با تسهیلات قرض الحسنه،ارائه خدمات بیمه نامه های ثالث و بدنه تاکسی ها با اقساط ده ماهه،ارائه خدمات بیمه تکمیلی درمان به رانندگان تاکسی و افراد تحت تکفل، ارائه خدمات رفاهی و عرضه تجهیزات لوازم و قطعات یدکی خودروهای تاکسی از جمله خدماتی است که قرار است توسط بخش خصوصی در این طرح صورت گیرد.

 چگینی تصریح کرد: وقتی این شرکت با روشهایی که در کسب درآمد اتخاذ خواهد کرد بدون تحمیل هزینه ای به شهرداری می تواند زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی را مهیا کند و خدمات رفاهی بیشتری به رانندگان ارائه کند وظیفه داریم از طرح های تاثیرگذار بخش خصوصی برای تسریع در کارها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت متعهد شده بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان در نوسازی ناوگان سرمایه گذاری و مشارکت کند خاطر نشان کرد: خدماتی مانند عرضه تجهیزات ولوازم و قطعات یدکی خودروهای تاکسی با استفاده از تسهیلات کم بهره تا سقف ۳۰ میلیون تومان نیز توسط این شرکت ارائه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین یادآورشد: اعزام رانندگان تاکسی و خانواده هایشان به سفرهای سیاحتی و زیارتی، با تعرفه مناسب، پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی با اقساط ۳۶ ماهه، نوسازی مخازن سی ان جی تاکسی های دوگانه سوز، استفاده از تجهیزات نوین و فنآور و نصب ۱۰۰۰ دستگاه مانیتور در داخل تاکسی ها برای تبلیغات محتوایی، پوشش بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی، پرداخت وام تعمیرات به رانندگان و راه اندازی تعمیرگاه شبانه روزی تاکسی از تعهدات سرمایه گذار در اجرای این طرح است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این شرکت آمادگی دارد در صورت صدور مجوز کارگزاری نسبت به پرداخت وام ۱۵۰میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی ها به رانندگان اقدام کند و در گام اول برای نوسازی ۵۰۰ دستگاه و فاز دوم برای نوسازی ۱۷۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده اعلام آمادگی کرده است. 

رئیس کمیسیون مالی،برنامه ریزی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه برون سپاری و واگذاری امور به بخش خصوصی در اکثر مواقع موفقیت آمیز بوده است یادآور شد: این سرمایه گذاری،مزیت های متعددی برای رانندگان تاکسی، شهرداری و شرکت سرمایه گذار دارد و انتظار داریم سایر اعضا نیز با درک شرایط کنونی در گام اول با شیوه نامه آن موافقت کنند.

photo_2023-01-26_06-15-45

 با مشارکت بخش خصوصی تاکسی های فرسوده نوسازی می شوند

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین گفت: مشارکت بخش خصوصی در نوسازی ، بهسازی و ارایه خدمات رفاهی مطلوب به ناوگان تاکسیرانی فرصت مناسبی است که باید به بهترین شیوه از این ظرفیت استفاده شود.

حسین صلح جلو در این جلسه  افزود: بیش از نیمی از تاکسی های شهر قزوین فرسوده است و باید نوسازی شود لذا مشارکت بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی فرصت مناسبی است که باید از آن استفاده شود.

وی افزود: در شرایط کنونی که دولت اعتبار لازم برای ارایه تسهیلات به مالکین تاکسی های فرسوده را ندارد و از طرفی نیز شهرداری ها با مشکلات مالی مواجه هستند استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد شد.

به گفته صلح جو، اعضای شورا همواره در کنار مدیریت شهری قزوین برای حل مشکلات نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی تلاش و همت نموده و مصوبات خوبی در این حوزه داشته است.

photo_2023-01-24_23-32-20

نوسازی تاکسی های فرسوده توسط بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین گفت: با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی 1730 دستگاه تاکسی فرسوده در قزوین نوسازی می شود.

محمدرضا وثوق نیا در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت تاکسیرانی شهر قزوین اظهارداشت: سازمان تاکسیرانی با 3500 دستگاه تاکسی و راننده اصلی و 1000 راننده کمکی در خدمت شهروندان است و هر تاکسی به طور میانگین روزانه 150 تا 200 مسافر را جابجا می کند.

وی تصریح کرد: بیش از 70 درصد تاکسی های شهر قزوین فرسوده است و باید نوسازی شود که به دلیل محدودیت منابع مالی این امکان میسر نشده که اخیرا یک شرکت هلدینگ توانمند اعلام آمادگی کرده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با شهرداری همکاری و مشارکت کند.

وثوق نیا بیان کرد: در صورت تصویب شورای شهر قزوین فرصت مناسبی مهیا شده تا بتوانیم با همکاری بخش خصوصی ضمن نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین اقدامات رفاهی مناسبی را در اختیار رانندگان زحمتکش و پر تلاش تاکسی قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر قزوین یادآورشد: برون سپاری برخی کارها به بخش خصوصی از الزامات شرایط کنونی است و ضمن مطالعه و بررسی دقیق بایستی بتوانیم از ظرفیت شرکت های خصوصی که می توانند بخشی از امور سازمانهای شهرداری را انجام دهند استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین اظهارداشت: این شرکت آمادگی دارد در صورت صدور مجوز کارگزاری نسبت به پرداخت وام 150 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی ها به رانندگان اقدام کند و در گام اول برای نوسازی 500 دستگاه و فاز دوم برای نوسازی 1750 دستگاه تاکسی فرسوده اعلام آمادگی کرده است. 

وثوق نیا یادآورشد: در جلسات کارشناسی و تخصصی نسبت به بررسی صلاحیت و شایستگی وتوان این شرکت خصوصی برای انجام کار مطالعه لازم صورت گرفته و سابقه فعالان آن تایید شده و به نظر می رسد با نظر مساعد و موافقت شورای شهر می توانیم از این فرصت برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی و ارائه خدمات مناسب به شهروندان بخوبی استفاده کنیم.

این مدیر شهری بیان کرد: قرار است این طرح ابتدا به صورت پایلوت در شهر قزوین اجرا شود و در صورت موفقیت در سایر شهرهای بزرگ نیز به اجرا درآید.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

کدخبر: 864633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟