فروش ارز صادرکنندگان کمتر از قیمت بازار یکی ازمشکلات صادرکنندگان است

به گزارش رکنا ازقزوین، مهدی عبدیان درمراسم افتتاح سامانه تصویری مردم،تولیدکنندگان با دادستان  از طریق ارتباط تصویری اظهارداشت: صادرکنندگان در شرایط تحریم با دهها مشکل داخلی و خارجی روبرو هستند اما برای کمک به دولت و نظام اسلامی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد با همه مشکلات مبارزه می کنند و از دولت نیز انتظار حمایت جدی دارند. 

وی بیان کرد: قزوین در ردیف پنج استان صنعتی کشور است و اگر صادرکنندگان و تولیدکنندگان حمایت شوند می توانند به اشتغال بیشتر استان و رونق اقتصادی آن کمک کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین یادآورشد: یکی از مشکلات صادرکنندگان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است و فاصله قیمت ارز در بازار آزاد با ارزی که باید توسط صادرکننده بازگشته و به فروش برسد بسیار است و زیان زیادی به فعالان اقتصادی وارد می کند.

photo_2023-01-25_18-03-41

عبدیان یادآورشد: به هر میزان فاصله قیمت ارز بازار آزاد با ارز فروخته شده توسط صادرکننده کمتر شود به همان میزان می توانیم به افزایش صادرات کمک کنیم لذا انتظار داریم این تفاوت حذف شده یا به حداقل برسد.

این صادرکننده نمونه کشور یادآورشد: پرداخت مطالبات ناشی از مالیات ارزش افزوده به صادرکنندگان وتولیدکنندگان اگر بموقع صورت گیرد می تواند سرمایه در گردش و منابع مالی مناسبی برای ادامه کار تامین کند اما علیرغم تعهدات قانونی متاسفانه هنوز بدهی سالهای قبل هم پرداخت نشده که انتظار داریم در این زمینه مساعدت شود.

 عبدیان بیان کرد: قرار بود مطالبات ارزش افزوده به تولیدکنندگان در مدت یک ماه پرداخت شود که امسال کمتر از 10 درصد آن پرداخت شده و 90 درصد باقیمانده است.

عبدیان بیان کرد: مشکل دیگر موضوع پرداخت تسهیلات بانکی است که به نظر می رسد مدیران بانکها هیچ انگیزه و علاقه ای برای پرداخت وام به تولیدکنندگان ندارند و این روند چالش برانگیز است.

این تولیدکننده نمونه کشور یادآورشد: وقتی بانکها سود 21 درصدی به سپرده ها پرداخت می کنند حاضر نمی شوند تسهیلات 18 درصدی را به بخش تولید پرداخت کنند و در ماههای اخیر رویکرد دادن تسهیلات بسیار ضعیف و کمرنگ شده است.

 

 

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 864517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟