افتتاح برخط یکصد خانه محیط زیست در استان لرستان

به گزارش رکنا از لرستان ،  در مراسمی با حضور معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان و شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی یکصد خانه محیط زیست بطور همزمان و به صورت ویدیو کنفرانس در سازمان جهاد کشاورزی استان افتتاح شد.

دکتر نورالله مرادی در این مراسم گفت: افتتاح خانه های محیط زیست در استان گامی در راستای مردمی سازی محیط زیست است.

وی افتتاح این تعداد خانه محیط زیست در استان لرستان را اتفاقی ارزشمند خواند و اظهارداشت: محیط زیست لرستان با برنامه ریزی و دقت عمل خاص بنیانگذار خانه های محیط زیست در سطح کشور بوده اند و اقدام ماندگاری را انجام دادند.

مرادی با اشاره به این موضوع که محیط زیست تاکنون در نظام برنامه ریزی کشور جایگاه مهمی نداشته گفت: در پی آن هستیم تا از طریق مردمی سازی، آموزش و اقدامات ترویجی هم مردم را پای کار محیط زیست بیاوریم و هم  جهت ورود مسئله محیط زیست به نظام برنامه ریزی کشور دانش مدیران را در حوزه محیط زیست افزایش دهیم. 

وی با بیان این موضوع که یکی از راههای انجام کارهای زمین مانده استفاده از سرمایه های مردمی است اظهار داشت: هدف اصلی از ایجاد خانه های محیط زیست کمک مردم به حفظ و حراست از محیط زیست کشور با عنایت به کمبود نیرو در این حوزه می باشد.

معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: فرهنگ و تمدن ما یک فرهنگ زیست محیطی است و خانه های محیط زیست محل باز تولید آموزه های فرهنگی و دینی ماست.

نورالله مرادی گفت: این خانه ها محل آموزش، کنشگری و گفتگو هستند و محلی هستند که معضلات شهر، روستا و محله در آنها عنوان می شود و در عین حال اتاق فکر مدیران اجرایی ما در حوزه محیط زیست هستند.

وی با اشاره به این موضوع که محیط زیست باید در ابعاد اقتصادی، سلامت و امنیت مورد توجه قرار گیرد گفت:حفظ و توجه به محیط زیست باعث کاهش هزینه ها در همه این حوزه ها می شود.

مرادی با بیان این موضوع که تعامل جهاد کشاورزی و محیط زیست لرستان در خصوص ایجاد خانه های محیط زیست اقدامی ارزشمند و در خور توجه هست اظهار امیدواری نمود استانهای دیگر از این موضوع اقتباس نموده و این الگوی مناسب در سایر استانها اجرایی شود.

معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: امیدواریم با نظارت و تدبیر، مسیر درستی برای این خانه ها طراحی شده و خانه های محیط زیست به نقطه اتکا مردم برای زندگی سالم تبدیل شود.

مدیر کل محیط زیست لرستان در این آئین گفت: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و این اقدام گامی به سوی تحقق این اصل مترقی است.

سالاروند اظهار داشت: این خانه ها با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، کانون پرورش فکری و برخی دستگاه‌های دولتی، دهیاری‌ها و دفاتر تسهیلگری استان و جهت ترویج فرهنگ زیست محیطی ایجاد شده اند.

وی گفت: خانه های محیط زیست با هدف ایجاد بستر گفتگو درباره مسائل و مشکلات محیط زیست ایجاد شده و امیدواریم با ایجاد این خانه‌ها مشکلات زیست محیطی به موقع به محیط زیست منعکس شوند.

سالاروند اظهار داشت: اولین خانه محیط زیست کشور در اواخر سال گذشته در استان لرستان افتتاح شد و پیش زمینه برای توسعه این مهم در کشور شد که جا دارد از زحمات آقای دکتر مرادی معاون محترم آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و همکاران به دلیل توجه و دستور ویژه برای گسترش‌ این خانه ها در کل کشور در چارچوب تحقق مردمی سازی و شعار سال تقدیر و تشکر بعمل آید.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان لرستان ضمن تشکر از کلیه مراکز دانشگاهی و دفاتر تسهیلگری استان و بخصوص ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان به دلیل ایجاد خانه‌های محیط زیست گفت: خانه های محیط زیست  می‌توانند هر گونه آبیاری با فاضلاب محصولات کشاورزی، استفاده نابجا از سم و کود، هر گونه مشکل پسماند و فاضلاب، قطع اشجار، شکار و صید و ... را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای پیگیری و جلوگیری از تهدید علیه بهداشت عمومی و در صورت نیاز اعمال قانون منعکس نمایند.

مهدی زکی پور / لرستان
کدخبر: 864543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟