اولویت سد تنگ سرخ تامین آب شرب است / سهم شیراز 56 میلیون مترمکعب و سهم یاسوج هرآنچه باقی ‌بماند!

به گزارش رکنا از کهگیلویه و بویراحمد؛ سیدعلی احمدزاده، در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا اظهار داشت: کارشناساسان متخصص موافق احداث سد تنگ سرخ هستند، مخالفان احداث این سد کمپین غیر تخصصی تشکیل دادند.

وی افزود: سد تنگ سرخ هیچ ضرر و زیانی برای بویراحمد ایجاد نمی‌کند و برای این شهرستان منافع زیادی دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی مبنی بر خشک شدن رودخانه بشار، اظهار داشت: اگر تمامی رودخانه‌ها با سدسازی خشک شوند بشار هم یکی از آن‌ها خواهد بود؛ البته باید وزارت نیرو این موضوع را بیان کند بدین جهت که این وزارتخانه در مطالعه سدها تمامی این موارد را مدنظر دارد.

وی ادامه داد: ذخیره آب سد تنگ سرخ حدود ۱۳۵ میلیون متر مکعب است. امسال سد چمشیر با ذخایر آب بیش از ۲.۳ میلیارد بر روی رودخانه زهره آبگیری می‌شود یعنی چیزی حدود ۱۸ برابر سد تنگ سرخ است. همچنین سد مارون که استان خوزستان از آن بهره‌مند می‌شود هم تقریبا ۱.۴ میلیارد ذخیره آب دارد و این میزان حدود ۱۰ برابر سد تنگ سرخ است.

وی اضافه کرد: سدهای بزرگی بر روی بسیاری از رودخانه‌های ایران احداث شده و هیچ رودخانه‌ای هم خشک نشده است؛ حق آبه رود بشار کاملا دیده شده و آب رودخانه جریان خواهد داشت تنها آب مازاد زمستان که به دریا می‌ریزد و هدر می‌رود برای استفاده درون استانی و کشوری پشت این سد ذخیره می‌شود. خشک شدن بشار نادرست، اشتباه و غیرکارشناسی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: مطالعات علمی این سد در وزارت نیرو انجام شده است و قرار نیست که رودخانه‌ها در مسیر سد خشک شوند. فصل تابستان مازاد آب در مسیر این رود جریان دارد و حتی در مواقع خشکسالی بخشی از حق آبه رودخانه از این سد تامین می‌شود.

احمدزاده با بیان اینکه احداث سدها به منظور تنظیم و برداشت آب و عمران و آبادانی کشور است، گفت: شهر یاسوج نیاز به آب پایدار دارد، اگر چاه‌ها خشک شود و خشکسالی به وجود آید چگونه آب شرب مردم را تامین کنیم؟ سد تنگ سرخ آب شرب دشتروم، پراشکفت و روستاهای اطراف را تامین می‌کند که اولویت اول این سد آب شرب است. همچنین این سد حدود شش هزار هکتار آب کشاورزی یاسوج، صنعت، دانشگاه، نیروهای نظامی و پادگان را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این سد یک فرصت برای شهر یاسوج است، گفت: میزان ذخیره آب پشت سد تنگ سرخ طی سال‌های کم بارش حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب و در سال‌های پرباران ۱۷۰ میلیون مترمکعب است. بخشی از این حجم برای استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگر از آن آب شرب استان فارس را تامین می‌کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در مطالعات اولیه سد تنگ سرخ میزان مصرف آب مشخص شده است که حدود ۵۶ میلیون متر مکعب آب شرب شهر شیراز را تامین می‌کند، باقی‌مانده آن و هر آنچه اضافه بماند برای استان کهگیلویه و بویراحمد است همچنین باید برای مازاد آب برنامه‌ریزی و مطالعه انجام کنیم تا دشت‌ها و اطراف این سد آبرسانی و در آینده از آن برای استان استفاده شود.

مریم بردیده/کهگیلویه و بویراحمد

کدخبر: 851473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مریم بردیده
آیا این خبر مفید بود؟