تولید زعفران در خراسان شمالی بیش از میانگین کشور/ بیشترین میزان زعفران در شهرستان فاروج است

به گزارش رکنا از خراسان شمالی؛ محمد محمد زاده اظهار داشت: میانگین برداشت زعفران در کشور بیش از چهار کیلوگرم در هر یک هکتار است.

وی افزود: خراسان شمالی با چهار هزار و ۶۳ هکتار سطح زیر کشت زعفران بعد از استان های خراسان رضوی و جنوبی مقام سوم در کشور دارد که از این میزان ۶۱ هکتار غیر بارور است.

محمد زاده تصریح کرد: بیشترین میزان زعفران در شهرستان فاروج با سطح زیرکشت حدود سه هزار ۱۸ هکتار است که بعد از آن شهرستان های شیروان و اسفراین در مقام دوم و سوم قرار دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استان دارای ۱۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت سالیانه ۹.۲ تن است که هفت واحد به صورت تخصصی بر روی زعفران فعال است.

وی اظهارداشت: مشکلات برداشت محصول زعفران با توجه به بازه زمانی کوتاه، چالش برداشت مکانیزه، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود صندوق تخصصی زعفران و نبود برند سازی این محصول از عمده ترین مشکلات این  بخش محصوب می شود.

محمدزاده عنوان کرد: بیش از ۱۰ تن زعفران تولیدی خراسان شمالی به استان های همجوار صادر می شود و ارزش افزوده آن نصیب سایر استان ها می شود.

وی تصریح کرد: هماهنگی جهت ورود شرکت های دانش بنیان در زمینه برداشت مکانیزه، خشک کن، بسته بندی و صادرات محصول زعفران در این استان در راستای حمایت از زعفران کاران انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: همکاری اداره کل آموزش و پرورش در خصوص برداشت و مشارکت در افزایش درآمد خانوار با تغییر ساعت تحصیلی دانش آموزان در بازه برداشت زعفران، پیگیری تشکیل صندوق ملی تخصصی زعفران در استان نیز از دیگر اقدامات این سازمان در راستای کمک به این قشر تولید کننده است.

کدخبر: 841945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیرحسین ذکاء
آیا این خبر مفید بود؟