74 درصد مشترکین گاز همدان درست مصرف می کنند/بهینه سازی موتورخانه ها رایگان انجام می شود

به گزارش رکنا از همدان؛ محمدصادق محبی‌نظر با بیان اینکه درمجموع 659 هزار و 164 مشترک گاز در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد 435 هزار و 805 مشترک شهری بوده و 223 هزار و 359 مشترک روستایی در استان همدان وجود دارد.
محبی‌نظر با بیان اینکه درمجموع 65 درصد مشترکین گاز استان همدان را مشترکین شهری و 35 درصد را روستاییان تشکیل می‌دهند، ابراز کرد: در هفت ماه نخست سال جاری درمجموع مصرف مشترکین خانگی و تجاری استان 869 میلیون و 108 هزار و 340 متر مکعب ثبت شده که با افزایش سه درصدی نسبت به دوره مشابه آن در سال قبل همراه بوده است.
وی ضمن اشاره به مصرف بخش صنعتی استان در سال جاری، اذعان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه در بخش صنعت 266 میلیون و 302 هزار و 211 متر مکعب گاز مصرف شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است.
این مقام مسئول ضمن اشاره به مصرف نیروگاه، گفت: مصرف گاز در بخش نیروگاهی 975 میلیون و 672 هزار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش دارد.
محبی‌نظر با بیان اینکه خوشبختانه در نیروگاه طی سال جاری شاهد کاهش مصرف مازوت در راستای قانون مدیریت مصرف بوده‌ایم، عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با گازرسانی به صنایع از مصرف 42 میلیون لیتر سوخت مایع جلوگیری کرده‌ایم.
وی از مصرف بیش از دو میلیارد و 111 میلیون و 82 هزار متر مکعب گاز تا پایان مهرماه سال‌ جاری در استان خبر داد و گفت: مصرف گاز در سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش دارد.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به گازرسانی به واحد‌های سفالی با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد و گردشگری، ابراز کرد: گلخانه‌ها، واحدهای لبنی، واحدهای سفال و سرامیک، ازجمله صنایع استان هستند که به آن‌ها گازرسانی شده است.
وی با بیان اینکه خطوط سراسری انتقال گاز در هر 80 تا 100 کیلومتر به ایستگاه تقویت فشار می‌رسد، تصریح کرد: 1000 PSI گاز از پارس جنوبی به ایستگاه تقویت فشار استان وارد شده و فیلتراسیون انجام می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه فشار گاز هنگام انتقال به بخش خانگی و مصرفی 250 PSI است، ابراز کرد: اما به‌دلیل اینکه فشار مذکور برای بخش خانگی زیاد بوده، دکل‌هایی نصب می‌شود و فشار را به 60 PSI کاهش می‌دهند و بعد از انتقال مشترکین خانگی از آن بهره‌مند می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون اُفت فشار در شبکه توزیع نداشتیم، افزود: هرچه گاز به استان داده شود، همان را توزیع خواهیم کرد و ایستگاه‌های تقویت فشار فقط کنترل‌کننده است؛ از تابستان امسال کل ایستگاه‌های سطح استان اورهال شده و آمادگی کامل برای فصل زمستان داریم.
محبی‌نظر با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که در هیچ جای استان اُفت فشار گاز نداشته باشیم، اظهار کرد: 74 درصد از مشترکین استان مصرف بهینه دارند، برخی از مشترکین مصارف بسیار بالایی دارند و استخرهای روباز و گرماتاب‌های اغذیه‌فروشی‌ها مصداق انشعاب غیر مجاز هستند.
وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در مصرف حامل‌های انرژی را از همان کودکی به فرزندمان در مدارس و مهد کودک‌ها بیاموزیم، اذعان کرد: رعایت الگوی مصرف نیاز به آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دارد؛ شرکت گاز فرهنگ‌سازی را از کودکان آغاز کرده است و به دنبال تربیت همیاران گاز در استان هستیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه هر یک درجه تقلیل دما باعث 6 درصد صرفه‌جویی در انرژی می‌شود، عنوان کرد: بنابراین لازم است مشترکین خانگی و صنعتی مدیریت مصرف را جدی بگیرند و براساس الگو مصرف کنند.
محبی‌نظر ضمن تأکید بر دمای رفاه در بخش خانگی، گفت: در این راستا می‌توانند از پنجره‌های upvc استفاده کنند، استفاده از استاندارد مشخص‌شده در ساخت‌وسازها نیز مهم است.
وی با بیان اینکه بهای انرژی در ایران کمتر از سایر کشور‌ها است، عنوان کرد: شرکت گاز استان همدان در راستای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بهینه‌سازی موتورخانه‌ها را به‌صورت رایگان انجام می‌دهد.
رئیس گازرسانی شهرستان همدان نیز  با بیان اینکه عمدتاً منابع گازی در جنوب کشور وجود دارد، اذعان کرد: گاز از طریق خطوط لوله از جنوب به اکثر استان‌ها ازجمله همدان منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه گاز از پالایشگاه‌ها از طریق خط لوله به استان‌های مختلف جهت توزیع منتقل می‌شود، یادآور شد: در مراکز توزیع استان‌ها گاز بی‌بو به گاز بودار تبدیل و سپس برای مصرف به بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی فرستاده می‌شود.
دانایی با بیان اینکه با وجود آمادگی کامل مرکز برای گازرسانی به استان همدان در فصل زمستان اما باید گفت که منابع انرژی محدود هستند، اذعان کرد: بنابراین لازم است که بخش خانگی و صنعتی در مصرف انرژی به‌ویژه گاز صرفه‌جویی را در رأس کار خود قرار دهند و بهینه مصرف کنند.

کدخبر: 839610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟